Suara Anak Pahang - Perlu Baca

29 September, 2009

SEMBAH DERHAKA: ISA MENANG TETAPI UMNO TETAP KALAH

Apakah UMNO Bagan Pinang telah ketandusan pemimpin sehingga Isa Samad yang telah terkucil dari UMNO N9 terpaksa di calonkan semula bagi mengisi kekosongan DUN N31 ? Apakah rasionalnya keputusan pucuk pimpinan mencalonkannya setelah beliau disingkirkan dahulu dengan rekod terlibat dalam politik wang, bahkan beliau bukan juga menyimpan rekod cemerlang semasa menjawat jawatan MB N9 dulu? Soalnya apakah pucuk pimpinan UMNO harus tunduk kepada kehendak sebilangan kecil ahlinya yang ternyata jadi alat konspirasi satu-satu pihak?

Nampaknya kepimpinan UMNO kini masih belum sudi mendengar nasihat orang-orang tua. Pendapat Tun Mahathir nampaknya dipandang sepi. (klik disini) Apakah pucuk pimpinan tidak sedar bahawa kehendak orang ramai yang dikatakan itu adalah hanya kehendak orang tertentu yang menggunakan orang ramai untuk kepentingannya. (klik disini) Nampaknya UMNO masih belum berubah apa-apa. Janji reform yang dikatakan dahulu hanyalah tipu daya semata-mata.

Maka semua pemimpin UMNO dengan bangganya menyatakan bahawa UMNO akan menang kerana berbagai alasan termasuk jasa-jasa Isa semasa menjadi MB dahulu. Tetapi mungkin kita juga sudah lupa bahawa semasa Isa menjadi MB N9, beliau juga melakukan banyak kesilapan dan dimusuhi. Maka lakonan dari skrip lama pun dimainkan lagi dan lagi. Setelah ini jika UMNO dikalahkan nanti maka UMNO akan umumkan bahawa satu post-mortem akan diadakan tetapi kemudiannya sepi tanpa apa-apa. Inilah UMNO yang telah berubah.

Saya melihat UMNO semakin melucukan dan seakan ianya hanya untuk golongan elit dan tertentu sahaja. UMNO bukan lagi parti untuk rakyat keseluruhannya kerana UMNO hanya memperjuangkan kepentingan golongan tertentu sahaja. Nampaknya Isa telah mencapai kemenangan peribadinya tetapi UMNO tetap akan kalah kerana gagal mendengar suara keseluruhan ahlinya.

Mampukah UMNO menang dalam PRK ini nanti? Pertimbangkanlah fakta-fakta berikut; kredebiliti Isa yang tercalar kerana telah didapati bersalah dalam rasuah politik, pertembungan antara kumpulan Isa dengan Mohd Hassan akan berlaku dan tidak mustahil sabotaj dan cah keting akan berlaku lagi, sokongan kaum bukan Melayu tetap akan menjurus kearah lain kerana kepentingan kelompok mereka bagi memecah kuasa bangsa melayu.

Kita menggali sebuah lagi kubur untuk UMNO kerana kedegilan kita atas sebab kepentingan sesuatu pihak. Jika inilah UMNO yang dikatakan telah berubah, saya percaya bahawa UMNO memang telah berubah, tetapi berubah kepada keadaan yang lebih buruk lagi dari sebelumnya. Memang Isa telah menang, kerana kehendaknya untuk dicalonkan semula dapat tertunai tetapi implikasi kepada UMNO yang akan membuatkan UMNO semakin dibenci sangat besar yang mana akan membuatkan UMNO ditolak lagi. Bagaimanapun, selamat berjuang bagi pendekar-pendekar UMNO, hingga ke PRU13 nanti.










Baca:
http://penaminang.blogspot.com/2009/09/isa-no-isa-yes.html

SEMBAH DERHAKA: PENDUDUK PEDALAMAN YANG BELUM MERDEKA

mereka namakan ini jalan asas ke ulu tembeling, saya panggil ini jalan mengeluarkan hasil balak di ulu tembeling. nampaknya bertambah kayalah bangsa itu, tetapi akan bertambah miskin dan bangsatlah bangsa kita kelak



Saya anak kampong yang lahir di pedalaman. Sahabat dan saudara-saudara saya masih ada yang tinggal lebih jauh di pedalaman. Dimanakah tempat yang lebih jauh di pedalaman di Pahang? yang dimana Jin masih lagi bertendang? Ulu Tembeling. Perkampongan-perkampongan di sekitar sini menyaksikan masyarakatnya tersisih dari arus pembangunan biar pun negara telah mencapai kemerdekaan lebih dari 50 tahun.

Tahu berapa jauh kampong-kampong di pedalaman ini dari pekan Jerantut? 70KM ke Kuala Tahan, jalan sudah diturap ini kerana hubungan pelancongan ke Taman Negara. Terima kasih kerajaan BN kerana prihatin dan kami penduduk sekitar dapat menumpang pada kepesatan industri pelancongan itu. Tetapi bagaimana utk ke Kg. Bantal, Mat Daling, Sepia, Kuala Sat dan lain-lain lagi yang kira-kira 100KM lagi? Perjalanan dengan bot selama hampir 3 jam merempuh jeram-jeram yang berisiko mengancam nyawa dan terpaksa berhempas pulas menolak bot yang tersangkut sewaktu musim kemarau sangat membebankan. Apa lagi dikala orang (dan bangsa lain) menikmati erti kemerdekaan kami masih di selimuti kesengsaraan.

Sewaktu Datuk Wan Abu Bakar, anak tempatan yang menjawat jawatan menteri kabinet sebagai Timbalan Menteri buruh, timbalan menteri pertahanan dan timbalan menteri kewangan menjadi Ahli Parlimen lagi, pembinaan jalan raya bagi menghubungi Jerantut dengan Ulu Tembeling telah diperjuangkan. Dengar khabar bahawa sejumlah peruntukan telah diluluskan namun MB Pahang ketika itu telah membawa peruntukan berkenaan untuk membina jambatan di Tg. Lumpur, Kuantan. Bertuahlah rakyat Kuantan tetapi bagaimana rakyat di Ulu Tembeling? Kami terinaya lagi!

Sewaktu lawatan Tun Mahathir selaku PM ke Taman Negara dulu, beliau juga menitik beratkan pembangunan kampong tradisional disekitar, disamping memfokuskan kepada industri pelancongan dan kerana itulah Taman Negara ketika ini telah membangun dengan pesat. Beberapa Ahli Parlimen di Jerantut terkemudian juga bercakap tentang pembinaan jalan raya tersebut namun yang tinggal hanyalah janji-janji yang setiap kali dimungkiri.

Kepada PM Malaysia yang kita sayangi, kepada MB Pahang yang kita hormati, kepada Ahli Parlimen dan ADUN yang berkenaan, serta kepada semua pemimpin-pemimpin UMNO dan BN, saya menyambung kata dari rakyat marhaen di sekitar Ulu Tembeling memohon pertimbangan yang sewajarnya agar memberikan kami peluang menikmati erti kemerdekaan sepenuhnya. Hentikanlah memberikan kami janji-janji kosong dan kata-kata rhetorik yang akhirnya hanya akan menyakikan hati kami. Ambillah seberapa banyak balak yang dikehendaki, kami tidak peduli lagi tetapi berikan kami jalan raya untuk mudah anak-anak kami pulang ke kampong halaman.

Ulu Tembeling telah dipetakkan sebagai fruit belt corridor tetapi tanpa jalan raya bagaimanakan hasil akan dipasarkan? Apakah ini satu lagi gula-gula untuk masyarakat Ulu Tembeling? Siapa yang mampu menjawabnya?

Saya hanya ada 3 patah kata terakhir pesanan dari rakyat pedalaman di Ulu Tembeling iaitu: Kami Sudah Bosan!

28 September, 2009

SEMBAH DERHAKA: APABILA DUIT MENGUASAI PARTI

satu mesyuarat perwakilan UMNO satu bahagian - namun hanya sebagai satu hiasan dan tidak ada kena mengena dengan tulisan dibawah ini



Saya penuh yakin bahawa dimana-mana bahagian UMNO diseluruh negara menghadapi fenomina / masalah yang sama - duit menguasai parti. Bagaimanapun asas kepada penulisan posting ini adalah merujuk kepada Bahagian dimana saya menjadi ahli kerana ianya lebih jelas dan sukar untuk dipertikaikan oleh sesiapa sekiranya mereka jujur kepada diri sendiri.

Bahagian saya - P kosong cangkul-cangkul - perebutan kuasa dalam pemilihan yang lalu sangat hebat dan diakui melebihi bahagian-bahagian lain dinegeri saya yang luas dengan hutan rimba walaupun kayu-kayan yang ada didalamnya hanyalah tinggal sebesar kulup gajah saja akibat pembalakan yang sistemetik (pencerobohan haram yang dihalalkan - gamaknya lah!).

Dalam sayap puteri UMNO, kepimpinannya masih selamat walaupun ada tentangan. Ini kerana puteri yang mula sekali bermesyuarat, jadi tidak ada sebarang panduan ataupun terjejas dengan gelombang yang melanda. Pergerakan Pemuda juga tidak ada cabaran hebat kerana pemegang jawatan adalah seorang Datuk dan ADUN. Pergerakan Wanita UMNO menyaksikan tumbangnya penyandang kepada tokoh baru, bagaimana pun tiada sebarang wawasan yang dibawanya, dan para perwakilan pun tidak pedulikannya asalkan mereka menerima sedikit buah tangan dan cenderahati kerana memberikan undi mereka.

Pertandingan hebat adalah dalam UMNO Bahagian sendiri. Katua bahagian enggan menerima perlantikan dari PM sebagai timbalan menteri mungkin kerana rajuk dan mahukan lebih. Timbalan ketua bahagian juga bagaikan kematian uri kerana tidak lagi diantik sebagai exco kerajaan negeri lalu bertindak untuk merebut jawatan ketua. Naib ketua yang bekas seorang ADUN ingin melonjak naik dan bertanding jawatan timbalan yang kosong namun di tentang oleh ketua pemuda bahagian yang lebih ramai penyokong kerana lebih jumlah karung-karung duit. Maka keputusan menyaksikan bahawa yang lebih banyak memberi akan lebih banyak menerima.

Begitulah UMNO telah mencatatkan sejarah hitamnya. Parti yang bergelumang dengan daki dunia. Apabila PM (ketika itu) perkenalkan Pertaniaan adalah satu perniagaan makan kita dengan sinis menyatakan bahawa perwakilan juga satu perniagaan. Kerana itulah bangsa melayu dalam UMNO yang menjadi perwakilan sudah bertekad dalah hati untuk bersungguh-sungguh jadi perwakilan hanya kerana ingin mendapat imbuhan bagi hasil jualan undi mereka kelak.

Maka ahli jawatankuasa yang terpilih dibahagian adalah dari kalangan mereka-mereka yang murah hati memberi dan bukan lagi mereka-mereka yang sebenarnya ikhlas berjuang untuk parti. Inilah seenarnya yang meruntuhkan UMNO. Lalu apakah yang dapat UMNO lakukan untuk membela bangsa? Jawapannya adalah tidak ada kerana mereka yang terpilih akan berjuang untuk diri mereka sendiri semata-mata. Mendapatkan segala semula pelaburan yang telah mereka buat.

Maka yang menjadi ahli jawatankuasa bukanlah dari mereka yang layak berdasarkan rekod dan pencapaian sumbangan kepada bangsa dan negara bahkan mereklah yang menjadi penyangak dalam merebut segala dari kerajaan termasuk dalam mendapatkan tender=tender dari kerajaan dengan sokongan menteri-menteri tertentu. Kerana itulah bila kita digula-gulakan bahawa UMNO sedang berubah maka kita merasa semakin menyampah.

Di bahagian saya ini bukan setakat skandal rasuah politik bahkan ada juga skandal hubungan anak ikan diantara seorang ahli jawatankuasa wanita yang dah terlajak tetapi lupa diri dengan seorang ahli jawatankuasa bahagian yang ingin mengambil kesempatan atas kegersangan nafsu serakah seorang perempuan yang sedang mabuk kuasa. Maka musuh-musuh politik dari parti sebelah sana dengan senyum menghina UMNO yang sedang menuju kehancuran.

27 September, 2009

SEMBAH DERHAKA: BERSIHKAN UMNO - BUANG PEMIMPIN YANG TIDAK BAIK





Beberapa siri pilihanraya kecil telah diadakan berikut beberapa sebab, sama ada yang wajar atau pun tidak, namun dalam setiap pilihanraya berkenaan isyarat yang diberikan oleh rakyat adalah rakyat masih menolak kerajaan / BN / UMNO. Kenapa ini masih terjadi dan kenapa rakyat masih enggan memaafkan kesalahan kerajaan?

Dari soal selidik secara rambang yang dilakukan, penilaian yang dapat kita sahkan adalah Pakatan Rakyat bukanlah kuat sangat atau pilihan terbaik, namun yang nyatanya adalah rakyat sudah terlalu membenci kerajaan dan gabungan parti pemerintah.

Setelah lebih dari 50 tahun memerintah, terlalu banyak kesalahan dan keburukan yang dilakukan oleh para pemimpin dari semua peringkat. Terutama kebelakangan ini, perjuangan mereka tidak lagi tertumpu kepada pembangunan dan membina masyarakat yang kukuh dalam ekonomi serta berpendidikan, bahkan para pemimpin mudanya kelihatan sebagai menyertai parti dan kerajaan hanya dengan tujuan untuk mendapat faedah dari segi ekonomi dan kuasa semata-mata. Kerana itulah dengan kemasukan kedalam parti lebih kepada membawa sindrom rasuah politik dan penyalahgunaan kuasa.

Diperingkat cawangan dan bahagian segala perebutan mendapatkan jawatan adalah kerana merebut untuk mendapatkan imbuhan dari atas yang berupa kontrek dan sebagainya. Dengan itu, mereka yang menyertai parti adalah mereka yang berkehendakkan untuk mendapatkan sesuatu manakala yang kecewa dan gagal akan meninggalkan parti sama ada menyertai parti lain atau setakat jadi ahli parti yang pasif. Perebutan jawatan juga membuatkan ada yang menyisihkan diri dari parti dan ini membuatkan parti jadi semakin kecil.

Jika kita benar-benar jujur, cuba kita perhatikan betul-betul berapa ramaikah ahli diperingkat cawangan yang benar-benar aktif? Jumlahnya sangat sedikit walaupun nama ahli parti di peringkat cawangan kelihatan ramai. Ini berlaku kerana ketua-ketua cawangan menipu diri sendiri untuk menunjuk bahawa cawangan yang dia pimpin adalah mantap.

Tindakan drastik harus dilakukan. Pemimpin perasuah dan buruk harus disigkir dari semua peringkat, jika tidak UMNO tidak akan dapat menarik lebih ramai ahli baru untuk memperkuatkannya. Soalan mudah adalah siapakah dalam UMNO yang sanggup berubah? Kerana sebenarnya tiada sesiapa yang sanggup berubah dan bahkan mereka lebih sanggup melihat UMNO rebah.

Saya percaya walau ada berapa PRK sekalipun BN akan tetap kalah, dah jika sampai waktu PRU13 nanti, UMNO hanya sudah tinggal nama untuk dikenang oleh sebahagian masyarakat. Rakyat akan masih seperti itu juga tetapi pemimpinnya akan melompat parti lain demi survivalnya.

26 September, 2009

MOHON SEMBAH DERHAKA: MEMILIH KERAJAAN LAIN?





Ya! Benar prestasi kerajaan BN semakin merosot. Mungkin kerana telah lama memerintah (lebih 50 tahun) membuatkan mereka merasakan bahawa mereka boleh lakukan apa saja terhadap rakyat jelata yang memilih mereka, atau kerana kehadiran pemimpin-pemimpin baru yang tidak pernah menghayati perjuangan parti sejak awal membuatkan mereka tidak memahami kehendak parti dan akar-umbi, boleh jadi juga kerana adanya pemimpin-pemimpin muda yang menyertai parti hanya dengan harapan untuk berkuasa dan mendapatkan segala kesempatan yang ada untuk diri sendiri - akhirnya rakyat bosan dan menolak UMNO dengan memilih parti lain sebagai alternatif.

Apakah yang sebenarnya rakyat mahu? Sebuah kerajaan yang baru selain UMNO/BN? Jika ya, ini masih kelihat susah untuk dilakukan kerana dinegeri-negeri dan bahagian parlimen tertentu, UMNO/BN masih kelihatan kuat dan berkuasa. Lalu kita patut berfikir semula, siapakah yang harus kita buang? Kerajaan yang memerintah atau cukup sekadar pemimpin yang memerintah dalam kerajaan itu?

Mengnyahkan pemimpin yang memerintah dalam kerajaan itu nampak lebih mudah dari membuang keseluruhan kerajaan yang memerintah kerana ianya hanya melibatkan beberapa individu-individu tertentu sahaja. Jadi kenapa tidak kita lakukan ini jika hasrat kita sebenarnya hanya untuk memperjuangkan hak rakyat?

Apakah dengan menukarkan keseluruhan kerajaan kelak rakyat akan mendapat manafaat dan menjadi lebih baik dari sekarang ini? Tidakkah individu-individu dalam kerajaan itu kelak akan berbuat sepertimana yang dilakukan oleh mereka didalam kerajaan sekarang ini kerana mereka juga manusia biasa. Harap-harap kita tidak akan lupa kepada kata pepatah; Lari dari mulut harimau, masuk kedalam mulut buaya (yg mungkin lebih ganas lagi)Kita bimbang negara akan jadi lebih huru-hara. Justru, buanglah ranting dan tunasnya tetapi kekalkan pokok yang sama, yang telah memberikan kita buah untuk dimakan selama ini.

25 September, 2009

MOHON SEMBAH DERHAKA




Apakah lagi harapan yang kita ada untuk UMNO berubah? Saya yang menyertai UMNO sejak zaman remaja, menubuhkan dan menjadi Ketua Pergerakan UMNO Cawangan, Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian. Setelah UMNO diharamkan, sayalah yang menubuhkan semula UMNO Cawangan dan menjadi Ketua UMNO Cawangan. Ketika itu berkerja hanya dengan semangat untuk melihat bangsa melayu dikampong-kampong terus maju. Berusaha untuk mendapatkan pembangunan asas bagi keperluan penduduk seperti bekalan air dan letrik. Tiada istilah perebutan kuasa apalah rasuah politik. Bekerja dengan penuh tanggungjawab dan keikhlasan. Apabila merasakan tidak lagi mampu memberikan sumbangan kerana himpitan tugas dan waktu, maka dengan sukarela melepaskannya kepada orang lain.

Namun kini budaya itu sudah tiada lagi. UMNO kelihatan bukan lagi milik rakyat dan golongan marhaen. UMNO adalah milik golongan elit dan para penyangak bangsa. Perebutan kuasa berlaku dimana-mana dan mereka mengejar kuasa ini semata-mata untuk merebut harta dan peluang untuk dibahagikan sesama mereka. Saya tidak melihat apa-apa perubahan pada UMNO di Cawangan dan Bahagian saya, jika adapun perubahannya adalah; kearah kemusnahan. Justru saya bersetuju pendapat Tun Dr Mahathir bahawa UMNO sedang tenat dan menuju kearah kehancuran. UMNO akan musnah dan tumbang.

Disetiap PRK UMNO telah kalah - jangan berikan sebarang alasan lagi, tidak usah ada postmortem lagi kerana masalah UMNO adalah masalah dalam diri sendiri. Masalah adanya yang sanggup ,menikam dari belakang yang hanya mementingkan diri sendiri melebihi kepentingan bangsa dan negara. Krisis di Terengganu, bilakah akan berakhir?
Jangan lagi kita memasang mimpi dan angan-angan untuk PRU 13 kerana itu adalah penutup cerita - sejarah UMNO yang akan berkubur. Berapapun PRK yang akan ada nanti, UMNO tetap akan kalah dan kalah lagi selagi UMNO tidak merakyatkan semula parti.

Bukanlah Pakatan Rakyat itu yang terbaik, tetapi UMNO/BN ini yang semakin buruk prestasinya - kerana sikap kebanyakkan pemimpin-pemimpinnya. Saya yang selama ini memeggang panji-panji UMNO sudah merasakan tangan saya semakin goyah kerana disaat kita berjuang, sahabat kita yang lain sedang mengumpul harta rampasan perang atas titik peluh kita selama ini tanpa sedikitpun rasa hormat kepada kita.

Justru, kepada UMNO - aku mohon sembah derhaka!

19 September, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL-FITRI




Menjelang hari yang mulia bagi seluruh umat Islam , saya ingin mengambil kesempatan yang ada untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada 137 follower blog Beranikan Hati, para pembaca yang budiman, sahabat handai jauh dan dekat, saudara mara yang dekat dan jauh, kaum kerabat yang dimanapun berada, Sahabat-sahabat blogger BPN, Sahabat-sahabat blogger Gabungan Suara Anak Pahang, dan terutamanya Ibu yang dikasihi, Isteri dan anak-anak, serta semua yang mengasihiku dan yang aku kasihi.

Bisikkanlah ketelinga dan ucapkanlah 'Selamat Hari Raya Aidil-Fitri'.


Baca Selamat Hari Raya Husin Lempoyang


Suara Takbir - P.Ramlee





Selamat Hari Raya - Fazidah Joned

09 September, 2009

MAJLIS BERBUKA PUASA BERSAMA YB DATO' SHARKAR SHAMSUDDIN






SELAMAT BERPUASA SAUDARA SEMUA.

TIADA POSTING TERBARU DARI SAYA KALI INI ATAS BEBERAPA ALASAN YANG TAK PERLU DIKETAHUI UMUM. NAMUN SAYA CUKUP BERBANGGA KERANA DAPAT MENYAMPAIKAN AMANAT DARI ADMIN. BLOG GABUNGAN SUARA ANAK PAHANG MENGENAI MAJLIS BERBUAKA PUASA YANG JUGA DENGAN HARAPAN DAPAT MEMPERTEMUKAN PARA BLOGGER DAN RAKAN FACEBOOK PAHANG.

SILA BACA MAKLUMAN BERKENAAN SEPERTI DIBAWAH INI;

-------------------------------------------------


PENGUMUMAN:

Majlis Berbuka Puasa Bersama YB. Dato’ Sharkar Shamsuddin, Exco Pembangunan IT dan Multimedia Pahang akan diadalan pada 16hb. September 2009 bersamaan hari Rabu bertempat di:
Rumah Shafza,
No. 9, Jalan Bahagia Permai 2/1, Taman Bahagia Permai,
28000 Temerloh Pahang.

Rakan-rakan blogger dan Facebook terutamanya dari Pahang adalah dijemput hadir ke majlis tersebut. Bagi mereka yang berada diluar Temerloh dan berminat untuk hadir bolehlah menghubungi saya melalui email atau YM bagi mendapatkan pelan lakar untuk ke majlis / rumah tersebut.

Selamat berpuasa dan selamat bertemu di majlis berkenaan kelak.

Admin.Gabungan Suara Anak Pahang

06 September, 2009

PEMEGANG KUNCI SYURGA: 3 BANGSA DALAM 3 LUBANG

siapa didalam perigi buta ditengah padang hijau itu?



Cerita ini katanya berlaku pada zaman penjajahan jepun di Malaya @ Tanah Melayu, jauh sebelum negara kita merdeka. Cerita ini disampaikan dari mulut ke mulut dan akhirnya seakan menjadi sebuah cerita hikayat yang menjadi buah mulut. Bagaimanapun ceritanya menarik untuk kita renungkan dan jadikan panduan dalam kehidupan.

Menurut ceritanya, dari versi yang penulis dengar adalah begini;
Pada satu ketika disatu tempat yang tidak dicatatkan namanya, askar-askar jepun telah menahan beberapa orang yang terdiri dari bangsa India, Melayu dan Cina. Oleh kerana ketiadaan penjara atau lokap, maka mereka semua telah diletakkan didalam beberapa buah lubang yang dalam, yang kira-kira susah untuk mereka memanjat jika tanpa bantuan seseorang.

Di lubang yang diletakkan orang-orang India, pegawai jepun memberikan arahan supaya memadailah seorang askar saja yang pengawalnya, bagaimanapun pengawalnya bolehlah berkawal jauh dari lubang berkenaan kerana katanya orang-orang India ini hanya akan berbuat bising dan bergaduh sesama mereka dan tidak akan ada satu pun dari mereka yang akan berjaya keluar dari lubang berkenaan kerana mereka sibuk dengan pergaduhan.

Di lubang yang diletakkan orang-orang Cina, pegawai jepun memberikan arahan supaya diberikan kawalan yang sangat rapi kerana mereka ini dipercayaai akan saling bantu membantu sesama mereka untuk melonjakkan seseorang keluar keatas lubang dan sekiranya ada yang akan terlepas keluar maka mereka ini akan membantu dengan menarik yang lain keatas untuk sama-sama keluar dan bebas.

Manakala di lubang yang diletakkan orang-orang melayu, pegawai jepun memberikan arahan supaya tidak perlulah diberikan kawalan kerana orang-orang Melayu ini akan mengkhianati sesama mereka, jika ada yang hampir dapat keluar dari lubang maka akan ada diantara mereka yang akan menariknya semula kebawah kerana sifat dengkinya. Maka kesemua mereka ini akan kekal tinggal didalam lubang itu buat selama-lamanya.

Apa agaknya kalau ada sebuah lubang yang berwarna putih di padang rumput yang hijau?


Klik ke laman blog sahabat saya: Politik Anak Ayam

03 September, 2009

PEMEGANG KUNCI SYURGA: MEMBUKA SYURGA UNTUK ORANG BUKAN ISLAM SERTAI PAS

Buak aponyo tok cayo ko ambo, ayah pin pon doh gi ko kerajoay langit




Kota Bharu: Muysidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, berkata sudah sampai masanya parti itu membuka keahliannya kepada bukan Isalam selaras dengan dasarnya yang tidak berteraskan perkauman, dan bukan Islam juga boleh memegang jawatan dalam kerajaan jika mempunyai kefahaman mengenai Islam.

Beliau berkata, idea membenarkan keahlian PAS dibuka kepada bukan Islam sudah lama dibangkitkan di kalangan pemimpin dan ahli parti itu, tetapi sehingga kini tidak dapat dilaksanakan kerana ada pihak menyifatkan belum tiba masanya - Berita Harian, Rabu 2hb September 2009.



Syabas kepada yang bertanggung jawab membuka dan menutup syurga untuk sesiapa saja yang mereka suka bila menyertai parti mereka. Inilah idea yang paling bijak pernah diilhamkan oleh puak ini. Apabila MCA dan MIC hanya berkerjasama dengan UMNO dalam satu parti gabungan BN mereka jatuhkan hukum haram kerana berkerjasama dengan kafir harbi. Sudah tentulah hukumnya halal bagi mereka yang bukan saja berkerjasama dengan kafir harbi bahkan bersama menjadi ahli dalam satu parti yang 'kununnya' memperjuangkan Islam.

Akhirnya perlahan-lahan mereka dengan sendiri membuka pekong didada dan menunjukkan segala kebusukan yang mereka simpan selama ini. Saya suka slogan yang mereka pernah war-warkan - 'Agama dan Politik tak boleh dipisahkan'. Mungkin nanti mereka akan tampil dengan slogan baru - 'Agama (pun) boleh dipolitikkan'

Beza antara ulamak kerajaan dengan ulamak politik adalah - ulamak kerajaan memberi ceramah tanpa bayaran sedangkan ulamak politik memberi ceramah dan menerima bayaran (hasil derma yang dipungut), bolehlah juga membantu ulamak-ulamak ini hidup mewah kerana ahli berjuang untuk mereka.


Baca sini dan sini

02 September, 2009

PEMEGANG KUNCI SYURGA: JIWA-JIWA YANG ROSAK



Bila kita memilih dari benih yang busuk, maka kita akan menuai hasil dari buah yang juga busuk. Apakah yang wakil rakyat pembangkang perjuangkan sebenarnya? Apakah mereka perjuangkan sesuatu untuk rakyat?




1. Politics is a process by which groups of people make decisions. The term is generally applied to behaviour within civil governments, but politics has been observed in all human group interactions, including corporate, academic, and religious institutions. It consists of "social relations involving authority or power"[1] and refers to the regulation of a political unit,[2] and to the methods and tactics used to formulate and apply policy.[3]

The word "Politics" comes from the Greek word "polis" meaning state or city. "Politikos" describes anything concerning the state or city affairs. In Latin, this was "politicus" and in French "politique". Thus it became "politics" in Middle English ( see the Concise Oxford Dictionary).
- demikian maksud yang diberikan dalam Wikipedia mengenai politik secara umum.

2. Politik juga satu kesenian dimana satu pihak cuba memenangi dan menarik perhatian umum dengan apa cara bagi mengatasi pihak lain. Kerana itu, disini pelbagai isu digunakan sebagai asas perjuangan parti politik masing-masing sama ada kebangsaan bahkan agama.

3. Salah satu penyumbang kemenangan pihak pembangkang dalam PRU12 lalu adalah penyebaran maklumat melalui media baru @ blog. Blog-blog yang diujudkan oleh pihak pembangkang dan pro pembangkang banyak bercambah dan dengan bebasnya menyebarkan tohmahan dan fitnah terhadap kerajaan dan pemimpin-pemimpin kerajaan.

4. Maklumat yang disebarkan didalam blog adalah pandangan dan pendapat peribadi dan berdasarkan spekulasi semata-mata. Bagaimanapun kadang-kadang penulis akan gunakan perkataan pendapat umum bagi menunjuk pendapatnya diterima ramai dan dengan itu mampu pengaruhi masyarakat.

5.Pihak pembangkang, blog-blog pembangkang serta blog pro pembangkang sentiasa menyebarkan tohmahan terhadap kerajaan bagi menimbulkan rasa benci kepada kerajaan dan berharap sokongan akan mereka dapati apabila umum beralih arah apabila tidak lagi menyokong kerajaan. Jiwa-jiwa busuk mwereka ini mempengaruhi umum dan menjadikan sebahagiannya membenci pemerintah dan berjiwa busuk pula.

6. Kini bukan hanya pemimpin pembangkang menyebarkan dakyah dan fitnah dari jiwa busuk mereka, malahan tugas ini dilakukan juga oleh blogger yang menyokong perjuangan pembangkang walau atas alasan apa sekalipun. Kerana itu kita dapat lihat tajuk-tajuk posting dari blog pembangkang kebanyakannya sensitif dan berupa provokasi; Pijak kepala lembu dengan harapan orang lain pijak Quran, Perkasa bubuh bunga atas taik dan lain-lain lagi.

7. Malangnya, sifat semula jadi manusia ini terlebih suka kepada sesuatu yang buruk, busuk dan rosak. Di masjid-masjid dan surau-surau umpamanya, apabila ada ceramah agama dari imam dan penceramah kerajaan, ke-sedikitan (perkataan lawan dari kebanyakan) hadirin yang hadir mendengarnya sambil terlena. Namun bila ceramah dilakukan oleh sebuah parti pembangkang yang 'kunun-nya' perjuangkan Islam, maka kebanyakan mata dan hati busuk ini terbuka luas untuk mendengar caci maki yang 'dihalalkan' oleh Islam untuk golongan itu.

8. UMNO bukan parti Islam dan bukan parti dari syurga, tidak juga PAS dan mana-mana parti politik didunia ini. Pemimpin-pemimpin UMNO tidak dijanjikan syurga untuknya dan tidak juga kepada pemimpin PAS dan kepada mana-mana pemimpin parti politik didunia ini. (Tiada juga janji sebagai ahli syurga kepada mana-mana ahli yang menyertai parti PAS ini). Tetapi selama 52 tahun memerintah negara, tidak adakah sedikit pun UMNO berbuat kebaikan kepada rakyatnya? Kita yang hidup dan membesar selepas era kemerdekaan pasti menikmati apa yang diberikan kerajaan selama ini. Malangnya, kita adalah dari jenis manusia yang tidak pernah berterima kasih dan bertimbang rasa hatta kepada diri kita sendiri.

9. Ambillah 1 batang pena dan 2 helai kertas. Di kertas 1 catatkan apa kebaikan yang kerajaan telah berikan kepada kita, ibu bapa kita dan generasi sebelumnya dan di kertas yang 1 lagi kita catatkan apa yang kita tidak berpuas hati terhadap kerajaan selama ini. Lakukan dengan jujur dan tanpa pengaruh oleh sentimen dan dakyah politik pembangkang. Lihatlah catatan itu setiap pagi sebelum dan selepas solat subuh selama 30 hari berturut-turut. Semoga jiwa kita yang rosak akan pulih kembali.


Komen dari sebuah blog seorang rakan - juri rakyat:

5 comments:

udanggalah said...
Sanggup sorokkan tangan dalam jubah demi sahabat yang tak berbaju untuk matlamat yg sama,takpelah
kalau maruah akan digadaikan...
September 1, 2009 7:37 AM

YANG GAMBI said...
Salam Merdeka,
Kalau tidak buat macam tu, mana nak kutip duit, tiap-tiap malam buat ceramah maki hamun, fitnah lepas tu kuitip duit, kalau tak macam mana nak pakai kereta mewah.....
September 1, 2009 9:36 AM

mat yen said...
Salam,
Itulah cara parti PAS cuma tahu berceramah dan melempatrkan fitnah dan menghentam kerajaan. Mereka telah kufur nikmat, anak bersekolah dengan sekolah kerajaan, lahir sahaja bidan kampung telah melawat anak mereka, klinik disediakan, bila besar kufur nikmat tentang kerajaan demi kepentingan mereka. Betulkah sikap tersebut, cuma mahu bersyukur semasa susah, bila senang semua tolak. dan semua tidak betul.
September 1, 2009 12:18 PM

ddinbunga said...
salam, puak khawarij memang begitu...xtreme dan tak bertamadun.
September 2, 2009 1:04 AM

.@blogger.com said...
Salam, Sahabat,
Posting sahabat ini saya link-kan dari blog saya hari ini dengan harapan dapat bantu promosikan blog sahabat dan harap rating / jumlah pengunjung akan meningkat naik ~ bRAVEhEART


Baca juga blog bumiyang

01 September, 2009

PEMEGANG KUNCI SYURGA: FATWA PAS - MADAH BERHELAH

kalau fatwa pun boleh berubah demi kepentingan politik, bodohlah jika terus mengikut kumpulan yang terpesong ini




1. Ini mengenai sebuah parti politik yang katanya dipimpin oleh para ulamak dan Tuan-tuan Guru yang asalnya memperjuangkan agama Islam.

2. Pengikutnya akhirnya terkeliru dengan segala fatwa yang sering berubah-ubah dari masa kesemasa kerana bertujuan mendapatkan undi dalam setiap pilihanraya.

3. Bila UMNO berkerjasama dengan MCA dan MIC mereka kata haram kerana kafir harbi tetapi bila mereka lakukan yang serupa dengan DAP kenapa pula boleh? Hidup-hidup pengikutnya ditipu.

4. Pengikut diajak menentang kerajaan dan dijanjikan syurga, jika mati dalam menentang kerajaan katanya syahid, maka berbaringlah mereka-mereka itu seperti lembu dijalanan menentang Raja. Mungkin kehidupan seekor lembu lebih bermanafaat dari perjuangan menentang kerajaan Islam yang nyata sia-sia itu.

5. Berubahlah, bersatulah sesama bangsa dan agama demi masa depan anak-cucu kita. Jangan nanti ayam menang kampong tergadai - dalam PRK menang tetapi kuasa berpindah ketangan bangsa asing yang secara nyatanya menyekat syiar Islam.




Klik untuk baca fatwa-fatwa PAS yang sering berubah dan diubah bagi kepentingan golongan mereka

Baca juga ini dari blog PUAKUMBU


Sebuah Poster diberikan Percuma (dibawah ini) untuk para pembaca budiman

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...