Suara Anak Pahang - Perlu Baca

28 August, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDIL-FITRI



Sempena Aidil Fitri yang mulia
saya mengucapkan selamat Hari Raya
kepada semua para pembaca yang memberikan sokongan selama ini,
kepada sahabat andai dan taulan
yang menyukai dan yang membenci
yang masih diingati dan yang sudah melupai
mohon maaf dipinta
moga akan mensucikan hati nurani kita
- terima kasih!

09 August, 2011

TAK KAN MELAYU HILANG DIDUNIA?





Saudagar-saudagar Cina yang menyokong DAP tentu 'ketar' kepala bila perancangan jahat mereka terbongkar. Namun pasti puak-puak Pas akan menyokong mereka dan menyatakan bahawa ini adalah dakyah kerajaan serta dusta belaka. Namun inilah hakikatnya yang sedang berlaku ketika ini. Kaum chauvanist ini meraih untung dari gergaji dua matanya.

Atas alasan untuk memberi imej buruk kepada kerajaan yang menaikkan harga barang dan kelihatan menekan rakyat, maka kaum ini yang menguasai ekonomi menadapat dua faedah; jangka pendeknya mendapat untung besar dalam perniagaan dan jangka panjangnya akan mendapat undi sokongan dari protes rakyat terhadap kenaikan harga barang.

Lihat dan nilaikan sebaik mungkin, besar manakah kuasa yang kerajaan ada dalam menentukan harga barangan? Apabila kerajaan tidak benarkan harga dinaikkan maka mereka ini akan menguasai pasaran dan menentukan bahawa pengeluaran berkurangan dari permintaan. Maka hargapun dinaikkan kerana  permintaan yang melebihi pengeluaran.

Masihkah kita ingat tentang kekurangan gula dipasaran? Kemudiannya harganya dibenarkan naik dengan cara terpaksa oleh kerajaan. Ingat juga dengan kekurangan minyak masak tidak lama dahulu? Ia juga diikuti dengan kenaikan harganya.

Apabila pengeluaran melebihi permintaan, maka mereka sanggup melakukan sesuatu bagi terus mengekang harga. Mungkin kita tidak lupa beberapa tahun lalu dimana penternak ayam membakar anak-anak ayam kerana bimbang pengeluaran yang melebihi permintaan seterusnya menjatuhkan harga ayam dipasaran.

Bagi kaum ini, perniagaan adalah darah daging mereka. Kerana itulah, pada peringkat awal kemerdekaan dahulu apabila orang-orang Melayu berebut-rebut menguasai politik, mereka memilih jalan dengan menguasai ekonomi. Sekarang ini kuasa ekonomi yang mereka pegang itu sudah boleh dijadikan alat untuk menundukkan kuasa politik yang kita pegang.

Tidak mustahil mereka akan merampas segala kuasa politik yang kita ada sekarang ini, terutama apabila ada kalangan bangsa kita sendiri yang lebih rela bersama mereka dan mengkhianati kita.

Silapnya kerajaan dan pemimpin Melayu adalah terlalu percaya pada perkongsian kuasa yang tidak adil ini. Seperti mana yang pernah saya katakan dahulu, kaum ini adalah golongan opportunis dan mereka ingin mengambil segalanya jika mereka berpeluang. Kerana itulah kita harus selalu sedar bahawa MCA adalah tangan kanan mereka manakala DAP adalah tangan kiri mereka, dan mereka mendapat segalanya dari kanan dan kiri. Sedang kita dengan ikhlas memberi kepada tangan kanan mereka, tangan kiri mereka merampas segala yang patut menjadi hak kita.

Mereka sering pertikaikan bahawa kerajaan selalu membantu kaum bumiputera terutama dalam sektor pembinaan dengan memberikan projek-projek kepada bumiputera, kenapakah mereka pura-pura lupa bahawa setiap sen yang bumiputera dapati mereka akan mendapat beringit-ringgit sebagai pembekal yang memonopoli perniagaan membekalkan bahan binaan?

Jika bangsa Melayu masih tidak sedar dan masih tidak mampu bersatu, maka tidak mustahil 'Melayu akan hilang di dunia'. Kita dulu juga adalah bangsa besar, pelayar-pelayar kita belayar jauh hingga ke Afrika Selatan. Kita menempa nama sebagai bangsa besar. Bahasa kita juga pernah diterima sebagai 'Lingua Franca' ketika kemasyuran perdagangan rempah, bahkan sebelum itu lagi ketika bumi Tanah Melayu ini dikenali sebagai Semenanjung Emas. Namun segalanya musnah kerana bangsa kita terlalu bersikap baik kepada pendatang dan bodoh dalam berpolitik.

Kita dengan mudah diadu-domba sehingga kita merasa bahawa kita lebih percaya dan sayangi kaum asing dari bangsa sendiri. Sikap buruk ini tersemai dan tumbuh subur didalam jiwa saudara kita yang 'kununnya' memperjuangkan Islam dengan mengenepikan perjuangan bangsa sendiri. Mereka ini ada didalam Pas, parti politik yang akan mencatat sejarah sebagai pengkhianat dan pemusnah bangsa serta ketamadunan Melayu.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...