19 April, 2009

DEMOKRASI YANG DICEMARI

.... airmata darah bercampur keringat bumi dipijak milik orang..


Sah akan ada PRK di DUN Penanti! Sah DUN Penanti Kosong berikutan perletakkan jawatan YB Fairus sebagai ADUN, EXCO dan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang. Sekali lagi rakyat akan terpaksa menjalankan tanggung-jawab untuk memilih wakil rakyat.

Yang tidak menggembirakan rakyat adalah apabila demokrasi dicemarkan dan dipermainkan hanya kerana ingin memuaskan hati pihak yang ingin melihat politik negara tidak stabil dan seterusnya merampaskuasa pemerintahan dari kerajaan yang sah.

Apabila kerusi Parlimen Permatang Pauh dikosongkan hanya atas alasan untuk memenuhi cita-cita seorang tokoh untuk menjadi PM rakyat merasa gusar. Beginilah permainan politik pembangkang. Mereka tidak peduli berapa juta keraajaan terpaksa belanjakan pada setiap kali PRK. Yang penting bagi mereka adalah kepuasan bila mereka dapat berceramah dan menyebarkan fitnah.

Lihatlah PRK-PRK ini yang terpaksa kita lalui atas nama demokrasi yang dilacurkan; 1) Permatang Pauh, kerana seorang isteri hendak memberikan kerusi itu kepada suaminya, 2) Bukit Selambau, kerana rakyat tersilap pilih dengan memilih calon yang rendah moralnya kemudian terpaksa meletak jawatan, dan 3) Penanti hanya kerana seorang calon ingin melanjutkan pelajaran dan memberikan masa untuk keluarganya. Tidakkah PRK-PRK ini boleh dielakkan jika kepentingan pihak tertentu tidak dijadikan keutamaan?

Rakyat boleh menerima PRK Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Batang Ai - kerana ini adalah satu ketentuan takdir, tetapi tidak bagi yang disengajakan hanya kerana ingin menunjuk dan menaikkan sentimen rakyat bahawa mereka sebenarnya menyokong pembangkang. Rakyat kecewa kerana atas nama demokrasi, demokrasi itu sendiri diliwat dan dilacurkan.

Kita menyokong saranan kerajaan apabila mencadangkan tidak menyertai PRK Penanti ini bagi membiarkan pembangkan bergembira sendirian. Kita tidak akan rugi jika kerusi DUN penanti kekal dikuasi pembangkang, malahan kita akan menjimatkan banyak wang kerajaan.

Bagaimanpun kita tertanya-tanya juga - dari manakah pembangkang mendapat kewangan yang banyak bagi kempen pilihanraya mereka? Jumlahnya bukan sedikit ~ kos bagi cetakkan banner, bendera, adakan ceramah serta duit poket samseng jalanan semasa berkempen.

Kita patut juga menaruh kepercayaan bahawa memang pembangkang ditaja dengan dana dari negara luar ~ Israel ? US dan jiran kita di selatan yang menjadi saudara rapat DAP.




Sepanjang kempen PRK Penanti ini nanti, akan dapatlah kita saksikan lagi drama-drama ceramah caci-maki dan penyebaran fitnah yang diiringi dengan laungan 'Allah-hu akbar', samseng-samseng jalanan yang mencacatkan demokrasi atas nama demokrasi, janji-janji pemimpin yang sanggup mengadai bangsa dan negara kerana ingin mendapat pengaruh.

Kita juga akan melihat mereka yang mengaku terpelajar tetapi ternyata bodoh dan kurang ajar yang akan mempengaruhi rakyat untuk menjual bangsa sendiri. Kita akan lihat mereka yang mengaku ulamak yang bukan mencari kebaikan tetapi mencipta kemusnahan dan sanggup bersekongkol dengan syaitan. Kita akan lihat satu bangsa yang hanya terseyum melihat dan menunggu untuk mendapat faedah dari kebodohan dan perpecahan bangsa melayu. Kita akan lihat segalanya dengan tagisan ~ 'Sedarlah Bangsaku'!

Kita masih menunggu Ratu Telanjang ADUN Bukit Lanjan mengosongkan kerusinya untuk PRK bagi memilih wakil rakyat yang lebih bermoral walaupun PAS setuju dengan moral Eli yang dianggap molek ni. (PAS pun dah pandai menjeling ~ dah tak haram dan dah tak berdosa ke? ~ huhu)


(Klik ~ Kreteria calon PKR)

2 comments:

Kembara Politik said...

Cakap tak serupa bikin.

http://kembarapolitik.blogspot.com/2009/04/bubar-dun-lain-hulu-lain-parang.html

Unknown said...

SAYA PELIKLAH...NGAPALAH PENGUNDI-PENGUNDI DI MALAYSIA NI XLEH MEMBUKA MINDA MEREKA SELUAS-LUASNYA SEBELUM MELETAKKAN SIAPA PEMIMPIN MEREKA???CONTOH DAH BANYAK KITA LIHAT SEKARANG SELEPAS PR MEMERINTAH 5 NEGERI...BUKANKAH YANG BANYAK MENDERITA ADALAH BANGSA MELAYU DAN YANG BAHAGIA ADALAH BANGSA CINA DAN INDIA...MEREKA BERSATU PADU SEDANGKAN BANGSA MELAYU???? BERTENGKAR DAN BERBALAH SESAMA SENDIRI..KITA XKAN MENANG JIKA KITA TERUS DIBUAI MIMPI2 KOSONG IBARAT ANGAN2 MAT JENIN JER...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...