28 February, 2011

TOK GARU KERAJAAN BULAN


Ambo tork mitok jadi Melayu, ambo menyesal jadi Melayu. 
Ambo cumo nork jadi tok garu Kerajoea Bule ajo!


Kota Bharu: Dia orang tua, kita hormat dia, boleh jadi dia terlupa makan ubat hari ini, kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika mengulas kritikan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadapnya kebelakangan ini.

Demikian laporan Sinaran Harian 28hb. Februari MS N10 ketika melaporkan ulasan Nik Aziz mengenai komen TDM terhadapnya berkenaan isu Nik Aziz tidak meminta dilahirkan sebagai Melayu.
Jika saya yang menentuka siapakah yang salah antara kedua-dua tokoh ini, sudah tentu saya akan salahkan ini kepada TDM. Kesalah TDM adalah sebagai seorang doktor telah tidak membekalkan ubat kepada Nik Aziz. Selain itu kesalahan TDM adalah gagal memberikan nasihat dan cadangan ubat tertentu yang menyebabkan Nik Aziz terus nyanyuk dan hilang tumpuan pada ingatannya.

Nik Aziz kata beliau tidak minta dilahirkan sebagai Melayu. Apakah beliau minta dilahirkan sebagai orang Arab atau  Mesir atau Parsi? Tentu juga beliau tidak minta dilahirkan sebagai Kelantanese. Pasti beliau juga tidak minta dilahirkan untuk menjadi tok garu. Mungkin beliau kesal menjadi tok garu Pas kerana kekurangan pengaruh. Mungkin beliau ingin menjadi seperti Ayah Pin dengan kerajaan langitnya.

Mungkinkah tok garu Nik Aziz ingin dilahirkan sebagai pemimpin sebuah kerajaan sebagaimana Ayah Pin yang memimpin kerajaan langit. Mungkin Nik Aziz ingin dilahirkan sebagai tok garu dan pemimpin 'Kerajaan Bulan'? Nik Aziz dah nyanyuk dan taraf kesihatannya juga sudah menurun, eloklah diganti dengan orang lain yang ada idea yang lebih murni untuk memimpin Pas.

Kita tunggu pengumuman Tuan Ibrahim tentang pelancongan Politik di negeri Kelantan pula nanti. PRK di N6 ! Mungkin itu akan banyak memberikan pembangunan kepada negeri Kelantan kelak jika Pas ingin berbuat jasa kepada rakyat.

1 comment:

Anonymous said...

salam...

Nik aziz tidak minta dilahirkan sebagai melayu"
Inilah tokguru nyanyuk yg tak reti reti nak bersyukur...Kalau boleh dia pun nak komplen pada
Allah yg menjadikan dia sebagai bangsa melayu.
Mungkin inilah yg dikatakan manusia yg sesat dan martabatnya lebih rendah dari binatang.
Bersyukurlah Allah tak jadikan kamu sebangsa monyet...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...