25 November, 2014

UTUSAN - DARI 30 RIBU BANGLA KE ISU ALAM SEKITAR ....

Displaying IMG-20141125-WA0010.jpg



Utusan Malaysia memulakan fitnahnya dengan tuduhan adanya 30,000 Bangla di Cameron Highlands.  Akhirnya senyap apabila sedar bilangan yang diberikan itu tidak masuk akal dan bahkan dari operasi memburu PATI yang dijalankan tangkapan yang dibuat tidak mampu mencecah angka 5,000 orang pun. 

Maka Jika benar dakwaan 30,000 Bangla oleh Utusan itu kemanakah mereka menghilang? Apakah kerana 'warna' membuatkan mereka sukar kelihatan dan dengan mudah jadi halimunan? Utusan dan Awang Selamat mesti menjawab dan buktikan bahawa tuduhan mereka bukanlah sati fitnah.

Dengan kehendak Allah, berlaku pula banjir lumpur di Cameron Highlands yang mengakibatkan kehilangan jiwa dan kemusnahan harta-benda, lalu perhatian rakyat pun berubah daripada isu 30,000 Bangla kepada isu alam sekitar.

Apabila adanya campur tangan Sultan Pahang setelah campur tangan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri di Cameron Highlands, terbaru Utusan Malaysia menyerang Tasik Chini pula. Jangan nafikan bahawa ini adalah usaha terancang pihak Utusan untuk menjatuhkan Menteri Besar Pahang.

Mungkin selepas Tasik Chini, Utusan akan memaparkan pula isu penerokaan di Tasik Bera, Taman Negeri Endau Rompin, Taman Rimba Kenong di Lipis serta projek Sturgeon di Taman Negara. Tentu kita wajar bertanya, ini agenda siapa?

Dalam isu alam sekitar Tasik Chini, siapakah sasaran Utusan Selain dari Menteri Besar Pahang? Apakah Utusan membawa agenda memburukkan Perdana Menteri kerana DS Najib adalah Ahli Parlimen bagi kawasan Tasik Chini, atau ingin menyentuh institusi raja di negeri Pahang?

Dari sudut politik, tidakkah apa yang dilakukan Utusan itu boleh menghakis kepercayaan rakyat terutama pengundi muda dari terus menyokong UMNO/BN yang bakal dan mampu mengakibatkan kekalahan dalam PRU akan datang?

Apakah apabila Menteri Besar Pahang yang ada ini tidak lagi jadi Menteri Besar segala sungai-sungai akan kembali jernih serta merta dan pokok-pokok di hutan akan kembali tumbuh menghijau dalam semalaman?

Walau apapun, janganlah kita melakukan tindakan yang betul dengan dan kerana alasan yang salah!


Syahibul hikayat.  Syahadan sebermula tersebutlah kisah 'Lebai Malang' yang tamak untuk makan di dua kenduri. Satu di hilir dan satu lagi dihulu. Namun silap jua lah dia adanya kerana memilih ke hulu ketika air surut dan terpaksa menongkah arus. Maka lewat lah beliau ketika tiba dan kenduri itu pun sudah selesailah adanya.

Adapun Lebai Malang pun cepat-cepatlah menghilir. Adapun ketika itu air sedang pasang. Maka menongkah aruslah si Lebai Malang. Arkian, maka apabila tiba, terlewat jugalah dia adanya. Maka terlepaslah beliau kedua-dua kenduri itu dan kelaparanlah beliau adanya. 





No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...