08 March, 2012

LYNAS BUKAN ISU DI PAHANG.......

Hj Hadi kata; Dengarlah pandangan pakar dari Pas, tetapi apabila pakar Pas kata Lynas tidak bahaya mereka enggan mendengarnya....bodoh tahap apakah mereka ini?


1. Jika bukan kerana motif politik, semua orang percaya bahawa isu Lynas @ nadir bumi ini sudah lama selesai di Pahang dan Foziah sepatutnya sudah lama menutup mulutnya. Namun, beginilah politik di tanah air kita. Segalanya dipergunakan dan permainkan semata-mata untuk meraih undi. Yang malangnya adalah segalanya dilakukan bagi memburukkan kreadibiliti kerajaan dan pemimpin dengan tujuan menjatuhkannya untuk maerbut kuasa seterusnya melapangkan jalan ke Putrajaya.

2. Anu arr seperti biasa, matlamatnya menghalalkan cara. Kerana itu Pahang teruskan dijadikan sasaran kerana menganggap bahawa politik Pahang berantakan dan UMNO Pahang dalam keadaan yang lemah. Seperti biasa juga, Anu arr rela mencapai nafsu dan cita-citanya biarpun melalui 'jalan belakang'. Kerana itulah isu Lynas sering saja dihangatkan dan terbaru, 'Himpunan Hijau' diadakan di Kuantan bagin tujuan sama.

3. Rakyat sudah semakin sedar dan tidak lagi dapat diperbodohkan. Kerana itulah 'Himpunan Hijau' tidak mendapat sambutan. Sasaran mereka 26 ribu yang hadir hanya sekitar 3 ribu, itupun termasuk mereka yang diimpot. Malahan MB Pahang menyindir supaya aktiviti berkenaan diadakan sepanjang masa kerana ianya mampu manjana ekonomi negeri. MB Pahang menganggapnya sebagai sebahagian dari sektor pelancongan dan menamakannya 'Demo Tourism'.

4. Sebenarnya isu kilang Lynas di Kuantan itu tidak patut langsung jadi isu. Cuma Foziah Thoron yang gagal melaksanakan tugasnya sebagai Ahli Parlimen ingin menutup malu dan kemaluannya atas kegagalannya memutarbelitkan keadaan dan jadikan Lynas sebagai kambing hitam bagi mengalih pandangan.

5. Jika 'rare earth' ini dianggap terlalu bahaya kepada rakyat, kenapa tidak pembangkang mengadakan bantahan juga di Selangor yang turut juga mempunyai kilang yang sedang beroperasi? Kenapa hanya kilang demikian itu dipertikaikan di Pahang tidak di Selangor yang diperintah oleh Pembangkang?

6. Rujukan: Sila baca pautan-pautan yang diberikan ini untuk lebih memahami lagi mengenai isu 'rare earth' ini:

No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...