Suara Anak Pahang - Perlu Baca

30 October, 2012

'CI-SELI' KAUM TERMINORITI....?

Bantahan Orang Asli di hadapan pejabat MB Pahang

Yang mana Orang Asli? Yang mana Cina dan yang mana 'Ci-seli'?

1. Diberitakan beberapa hari lalu beberapa Orang Asli (Orang Asal) berkumpul diperkarangan Pejabat Menteri Besar Pahang bagi menyampaikan bantahan mengenai Hak-hak Orang Asli.

2. Menurut sumber, DSD Adnan Yaakob, dalam mengulas kes berkenaan dilaporkan bersetuju bahawa pendedahan dan rungutan masalah Org Asli ada yang munasabah, seperti tanah kubur mereka yang dilanyak, tanah kebun diceroboh dan punca air minuman tercemar. Bagaimanapun yang tak munasabahnya adalah minta kerajaan luluskan lebih banyak tanah kepada mereka. Siapakah sebenarnya yang berada dibelakang mereka ini? Yang akan benar-benar mendapat manafaatnya nanti? Yang nyata adalah mereka hanya jadi alat dan dipergunakan oleh pihak tertentu.

3. Bagaimanapun, apa yang pastinya adalah tunjuk perasaan itu bukanlah benar-benar datang dari masyarakat Orang Asli itu sendiri, sebaliknya adalah atas tajaan pihak pembangkang bagi mewujudkaan keadaan huruhara dan menunjukkan bahawa rakyat membantah kerajaan.

4. Dari sebilangan Orang Asli  yang berkumpul itu kelihatan beberapa wajah yang 'nampak' seperti 'kaum Cina'  tetapi bukan Cina (gamaknya). Yang membantah dan perjuangkan Orang Asli sudah tentulah Orang Asli sendiri. Jadi siapakah mereka?

5. Setelah ditelili baharulah dikenal pasti bahawa mereka itu bukanlah Cina dan bukan juga Orang Asli, tetapi adalah 'CiSeli', satu suku kaum yang baharu ditemui atau dikenal pasti yang juga tergolong dalam Orang Asal. Mereka ini, bukan Orang Asli dan bukan juga kaum Cina namun mereka kononnya nampaknya lebih asli dari Orang Asli sendiri.

6. Dibeberapa penempatan Orang Asli, kita tidak hairan bila temui mereka yang berwajah seperti atau iras-iras kaum Cina, kerana dulu ramai Cina pekerja balak yang kawin kontrek (mutaah) dengan perempuan Asli, dan mereka masih lagi diiktiraf sebagai Orang Asli. Namun, 'CiSel'i ini bukanlah hasil Cina kawin Asli atau Asli kawin Cina, tetapi adalah kaum Cina yang tiba-tiba dan tak semena-mena jadi Orang Asli dan perjuangkan mereka kerana kepentingan peribadi yg tersembunyi.

7. Mereka itu adalah Cina yang boleh jadi ikan dan ular dalam satu masa atau adalah mereka yang opportunis yg menganggap setiap yang bergerak didalam air itu adalah makanan hatta puntung kayu yg hanyut sekalipun.

8. Justeru, pemimpin masyarakat Orang Asli (yang benar-benar asli)  disarankan berhati-hati dengan mainan politik pihak pembangkang yang sentiasa menangguk di air keruh. Dalam politik 'binatang politik' Anu arr, matlamat sentiasa menghalalkan cara.


4 comments:

Kutukan Dewata said...

PUAK CINA NI TAK CUKUP MENGUASAI EKONOMI DIA ORANG NAK MENGUASAI POLITIK PULAK!

YANG BENGONGNYA ADA PULAK MELAYU TONGONG SANGGUP JADI ANJING DAN KUDA TUNGGANGAN CINA.INI LAH MASALAH BESARNYA SEKARANG!!1

Anonymous said...

Bukan Ci-Seli tapi CiLi..

Anonymous said...

Demi duit, cina sanggup buat apa saja termasuk menipu kiri kanan atas bawah

Anonymous said...

en blogger carilah ape definisi org asli dlm akta msia. x kira la ade kacukan @ tidak. walaupon anak angkat berbangsa lain yg hidop dgn cara org asli akn diiktiraf sbg org asli. "Ci-Seli" x wujud. yg ade hanya org asli. jgn politikn bangsa kami

~"Ci-Seli"? itu bkn sy. Sy org asli

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...