Suara Anak Pahang - Perlu Baca

21 May, 2009

TAK TANDING DUN PENANTI KEPUTUSAN BERANI




Banyak pihak memandang BN/UMNO terutamanya PM sebagai penakut kerana tidak meletakkan calon di DUN Penanti dalam PRK yang tidak lama lagi. Media dan blog-blog pembangkang yang taksub kepada PR ternyata sangat teruja dan menghentam dari berbagai sudut. Soalnya apakah rasionalnya BN/UMNO menyertai PRK ini dan soal yang paling asasnya adalah apakah rasionalnya PRK ini diadakan?

PRK DUN Penanti diadakan kerana kerusi DUN tersebut dikosongkan oleh YB Fairuz Timbalan Ketua Menteri 2 Pulau Pinang. Kenapakah YB Fairuz mengosongkan kerusi DUN Penanti tersebut setelah rakyat memberi mandat kepadanya? Apakah cukup wajar alasan yang diberikan oleh YB Fairuz hanyalah kerana ingin melanjutkan pelajaran dan memberikan lebih masa untuk keluarga? Apakah beliau sebelum bertanding sebagai calon DUN tidak memikirkan komitmen yang patut diberikan apabila terlibat dalam politik? Saya memandang alasan yang sebenarnya mengapa kerusi ini dikosongkan hanyalah kerana saja - suka-suka.

Beginilah apabila matlamat menghalalkan cara. Hanya kerana mencapai matlamat DS Anwar yang ingin membuktikan kepada masyarakat bahawa gagasannya mendapat sokongan dan pada setiap PRK terkini PR pasti akan memenanginya. Hanya kerana itu beliau korbankan sesiapa saja termasuk YB Fairuz.

Kerana ingin dilihat sebagai perwira, pejuang dan terutamanya sebagai pemenang DS Anwar sanggup lakukan apa saja dan korbankan siapa saja. Inilah falsafah perjuangan DS Anwar – rakyat harus berkorban untuknya. Bermula dengan demonstrasi membebaskan Anwar dari tahanan dimana rakyat berjuang untuk pembebasannya. Diikuti dengan DS Azizah terpaksa berkorban mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh hanya bagi membolehkan DS Anwar jadi Ahli Perlimen yang datang dengan membawa angan-angan rampasan kuasanya, kini YB Fairuz pula terpaksa berkorban untuknya.

Perjuangan politik DS Anwar hanyalah diatas pengorbanan orang lain. Inikah sikap seorang pemimpin yang kita inginkan? Yang kita inginkan adalah seorang pemimpin yang berjuang untuk rakyat bukan pemimpin yang menagih perjuangan dari rakyat untuk dirinya.

Kalaupun BN bertanding dan memenangi DUN Penanti kedudukan dalam DUN Negeri Pulau Pinang tetap tidak berubah dengan PR masih kekal menjadi kerajaan yang memerintah. Jika pun BN bertanding dan menang namun PR tetap dalam keadaan sama seperti asal – tidak akan ada apa-apa perubahan kerana satu kerusi DUN ini. Sebaliknya saya melihat keputusan BN tidak bertanding adalah satu keputusan yang sangat bijak dan saya tidak ragu-ragu menganggap bahawa DS Mohd Najib PM kita adalah sebenarnya pejuang dan wira. Seorang pemimpin yang melihat bahawa tidak ada gunanya melatah bersama-sama mereka yang latah serta menjadi gila bersama-sama mereka yang gilakan kuasa.

Saya memberi tabik hormat kepada DS PM kerana berani menentang arus dan berani menghadapi cabaran dan tentangan walaupun ada sesetengah pihak menganggap beliau seorang yang penakut. Beliau berani menerima kritikan walaupun mengambil pendekatan mungkin tidak popular. Beliau memang seorang pejuang yang berani dan berdiri dihadapan rakyat, beliau bukanlah seorang pemimpin yang bersembunyi dibelakang rakyat dan membirakan rakyat berjuang untuknya.

Rakyat sudah dapat melihat siapakah pejuang sebenar yang berdiri dan memperjuangkan rakyat dan siapa pula sibacul yang mengaku pemimpin dan meminta rakyat berjuang untuknya. Awasilah dia yang sentiasa ada di belakang kita agar kes menikam belakang tidak akan berulang.

Jika BN bertanding maka PR @ PKR akan menentang atas alasan rakyat tak puas hati terhadap BN, maka apabila BN tidak bertanding tetapi masih ada calon bebas yang mendapat sokongan rakyat bermakna masih juga ada rakyat yang tidak berpuas hati terhadap PKR. Bermakna, yang tidak berpuas hati terhadap BN adalah PR @ PKR, tetapi masih ada rakyat yang tidak berpuas hati terhadap mereka juga. Menyokong PR bukanlah pilihan yang tepat ~ Beranikan Hati.


(klik ke - cakap salah tak cakap pun salah)

5 comments:

Apache said...

TAK PAYAH NAK LAYAN ORANG GILER NI BRO...BARU DIA TAU LANGIT TINGGI RENDAH...

anakmuda said...

Anakmuda stuju sgt... depa ni takpayah layan. macam bdk2. kejap nak bertanding, dah menang tak jalankan tanggungjawab, letak jawatn, nk bertang lagi minta derma dari rakyat. Pembohong Rakyat betol!!

anakmuda

http://ohpolitik.blogspot.com

malaysia.suarademokrasi said...

minta tuan blog follow blog saya,...
www.sd-malaysia.blogspot.com

Rantong said...

Salam ziarah. Such a great blog.

View Profile: Rantong™

azzamakhsyari said...

BN mmg bacul...
guna alasan xnak bazir duit rakyat..
oit, BN btanding pkai duit rakyat...haram dunia akhirat...
SPR pakai duit rakyat xpela..
BN pakai la duit sdiri bongok...
pondan pnya DS Najis...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...