Suara Anak Pahang - Perlu Baca

11 April, 2013

PERPECAHAN PKR MUDAHKAN BN



Baru-baru ini Ketua UMUM PKR (yang naik dengan sendiri tanpa proses demokrasi) telah mengumumkan calon-calon bagi mewakili PKR dalam PRU13 nanti. Dalam sidang akhbar yang penulis hadiri secara senyap dapat dilihat beberapa pemimpin yang hadir memendam rasa tidak puashati masing-masing. 

Mungkin kerana itu jugalah pengumuman kali ini dilakukan di Hotel Megaview tidak seperti sebelumnya diumumkan dihadapan ramai penyokong-penyokong parti. Anu arr sudah serik dengan pengalaman dahulu apabila mengumumkan Dato' Fauzi sebagai calon Inderamahkota, penyokong kuat Azan telah meng'boo' kan pengumuman itu dan disusuli dengan Azan dan pengikut-pengikutnya meninggalkan majlis.

PC yang diadakan adakan itu mengundang keresahan beberapa tokoh dalam PKR yang namanya tidak disebut sebagai calon. Kemana hilangnya nama Zaidi Ahmad, Pengarah Strategi Pilihanraya PKT Pahang? Walaupun senarai nama calon masih belum putus namun beberapa pihak suah merasakan nama mereka disingkirkan dari parti. Kemana perginya Suhaimi Said pejuang orang-orang asal? Apakah dia akan dihantar untuk untuk dipendamkan bersama orang-orang asal?

Terdapat juga rungutan dari beberapa tokoh yang meresakan mereka juga berhak dicalonkan, antaranya adalah Abdul Kadir Manaf yang masih menagih harapan untuk dicalonkan di DUN Lancang.

Selain itu perpecahan semakin jelas diantara Pakatan kerana perebutan kerusi-kerusi parlimen dan negeri yang masih belum dapat diselesaikan. Tidak mustahil akan berlaku pertandingan beberapa penjuru yang akan melibatkan parti-parti pembangkang yang tidak ingin bertolak ansur kerana kerusi yang mereka rasakan patut mereka dapat dirampas oleh parti lain.

Di Inderamahkota, calon DAP tetap akan bertegas untuk bertanding meskipun sebagai calon bebas jika PKR tidak ingin bertolak ansur. Kerusi parlimen Bera juga masih jadi rebutan diantara Pas dan PKR. Demikian juga di Parlimen Temerloh yang masih belum pasti. Penyokong-penyokong PKR Temerloh sudah bernekad akan sabotaj jika kerusi berkenaan diambil oleh Pas.

Ramai pemerhati politik veteran melihat bahawa dibeberapa kerusi parlimen dan dun di Pahang akan menjadi mudah untuk BN kerana keadaan celaru pakatan pembangkang ini. Ada juga pihak yang menyalahkan Anu arr sendiri kerana tidak bertegas dalam hal pembahagian kerusi akibat dari terlalu bertolak ansur dan ingin menjaga hati sahabat dalam pakatan. Dalam kata lain Anu arr sentiasa bermulut manis dihadapan Pas dan DAP namun dibelakangnya dia bersikap lain.





No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...