09 July, 2011

BLOGGER KURANG AJAR DAN DERHAKA SEDANG DIAMBIL TINDAKAN





Beberapa hari lalu beberapa laman blog ( Sini  dan  Sini ) menulis mengenai sebuah blog pro pembangkang yang menulis komen yang didapati menghina titah Sultan Pahang. Berita mengenainya juga ditulis oleh akhbar harian tempatan (Sinar Harian) ( Klik Sini )

Berikutan dengan itu beberapa buah pertubuhan NGO telah mendesak diambil tindakan terhadap penulis blog berkenaan dan beberapa laporan Polis telahpun dibuat. Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Komunikasi, Sains dan Inovasi Negeri, Datuk Mohd Sharkar Shamsudin menyatakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) negeri sudah diarah supaya menyiasat pemilik blog tersebut sebelum tindakan sewajarnya dibuat mengikut lunas undang-undang yang ada. ( Klik Sini )

Blog yang dimaksudkan adalah blog Pak Karamu (Klik Sini ) bagaimanapun posting berkenaan telahpun dipadamkan oleh pemiliknya ( Klik Sini ) Menurut siasatan, identiti blogger berkenaan adalah seperti berikut:

Nama Blog: Pak Karamu
Nama Blogger:  Ariffin Bin Ngah Nasution
Alamat (seperti yanag dikesan):  F30, Parit 11 Batu 16, 36400 Hutan Melintang , Perak

Beliau adalah bekas calon Pas bagi kerusi Parlimen Bagan Datoh dalam PRU8 lalu.
Facebook: Pak Karamu  ( Klik Sini )

Sebagai seorang rakyat negeri Pahang yang prihatin, menghormati dan menyayangi Sultan, saya merasa amat kecewa dan kesal dengan sikap blogger terbabit yang menunjukkan kebodohannya dengan mengaitkan institusi Raja dalam kecenderungan politik peribadinya.

Walaupun tulisan didalam blog berkenaan sudah dipadamkan tetapi kemarahan rakyat negeri Pahang terhadapnya masih belum pudar, justeru beliau disarankan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang.

Kepada blogger berkenaan, apa yang ingin saya katakan adalah; kebebasan bersuara dan demokrasi bukanlah bermakna anda bebas menghina orang lain terutama sekali pemimpin dan Raja-Raja kerana demokrasi negara kita meletakkan institusi Raja-Raja ditempat teratas untuk dihormati dan berperanan sebagai pelindung rakyat jelata dan anak negeri.

Kita menyeru pihak berkuasa mengambil tindakan dengan segera terhadap blogger 'kurang ajar' ini supaya ianya dapat menjadi teladan kepada blogger-blogger lain pada masa akan datang. Menyertai Pas parti yang 'kununnya' perjuangkan agama Islam bukanlah tiket untuk bebas mencerca orang lain terutama Raja-Raja dan Sultan.  Beberapa pertubuhan NGO difahamkan masih lagi membuat laporan Polis berhubung perkara berkenaan.






1 comment:

Anonymous said...

x best langsung blog ni

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...