Kata-kata

~ Perjuangan yang belum selesai.......dan tidak akan berakhir sampai bila-bila. Tidak perlu diingat dan tidak perlu dicatat....... ~

07 October, 2013

PERLUKAH KETUA BAHAGIAN DITENTANG?

Ketua UMNO Bahagian Jerantut bersama Hj Nazri Naib Ketua Bahagian


Menjelang pemilihan Bahagian, kebanyakan pertandingan tidak dapat dielakkan terutama apabila berlaku kekosongan. Namun sekiranya penyandang masih ada dan berminat untuk meneruskan tugas dan tanggungjawabnya berserta dengan prestasi baiknya maka wajarlah kerusi itu tidak ditentang.

Kebiasaan kepada UMNO adalah suka kepada keadaan dimana ada perlawanan dengan harapan untuk mendapat sesuatu dari pertandingan demikian. Jika jong tak pecah masakan yu akan kenyang. Bagaimanapun pertandingan begini bukanlah satu pertandingan yang sihat kerana kita hanya pemilihan itu bukanlah kerana keikhlasan kita, sebaliknya adalah kerana mengkehendaki faedah dari pertarungan berkenaan.

Di Jerantut, Ketua Bahagian ditentang oleh Ahli Parlimen yang baru. Banyak pihak yang menyokong namun banyak juga pihak yang tidak dan mereka ada alasan dan pendapat masing-masing. Apapun alasan mereka, mereka akan bertanggungjawab terhadap apa yang akan berlaku nanti. Kita jangan lagi ibarat membina impian yang tak kesampaian. Kita mengangkat ketua baru dan membuang yang lama, kemudian membuang pula yang itu untuk menggantikan yang baru lagi hanya kerana kita berhak untuk memilih.

Saya teringat satu kisah yang diceritakan berlaku di zaman pemerintahan Jepun yang boleh kita jadikan iktibar;

Jepun menangkap semua orang dari sebuah kampung dan mengurungnya didalam lubang-lubang yang digali yang sukar untuk melepaskan diri. 3 buah lubang disediakan untuk 3 kumpulan mengikut bangsanya, iaitu Melayu, Cina dan India.

Arahan dari ketua kawalan Jepun itu kepada pengawalnya sangat mudah. Lubang India tak payah jaga sebab mereka hanya akan bising dan bertengkar sesama sendiri sehingga mereka langsung tidak akan peluang untuk cuba melarikan diri. Cuma pantau mereka jikalau mereka berhenti berbunyi!

Lubang Melayu juga tidak usah dijaga kerana jika ada yang akan cuba melepaskan diri pasti ada kawannya dari bawah yang akan menariknya kembali kedalam lubang. Tidak akan ada yang akan terlepas kerana sikap dengki mendengki sesama mereka itu sangat tinggi. Lubang ini pun tidak perlu dijaga.

Di lubang Cina perlukan kawalan rapi kerana kaum ini sangat bersatu hati dan saling membantu antara mereka. Mereka akan menolak seseorang untuk naik keatas dan yang sudah berada diatas akan menarik yang lain untuk sama-sama berada diatas. Lubang ini mesti dikawal rapi. Tembak saja jika ada yang meloloskan diri.

Mari kita sama-sama ambil ikhtibar dari cerita ini untuk memastikan UMNO tetap kekal dan mampu terus memperjuangkan Agama, Bangsa dan Negara. Namun itu bukanlah sesuatu yang mudah kerana sejarah bangsa sejak sekian lama menghidangkan bahawa bangsa Melayu tidak pernah mampu bersatu. Siapa diantara kita sebenarnya Raja Mendaliar atau Si Kitol?

Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen tidak semestinya orang yang sama. Lebih baik kita ada 2 ketua yang boleh kita mengadu nasib. Andai sebelah sayap patah maka kita ada yang sebelah lagi sambil bertongkatkan paruh. Tentunya itu lebih baik dari kita hanya bertongkat dagu!

1 comment:

Anonymous said...

Yang kalah jgn merajuk yang menang jgn berdendam... Barulah melayu boleh bersatu .

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...