02 October, 2013

CALON ABAIKAN MEDIA SOSIAL HARUS BERSEDIA UNTUK KECEWA

 
 DS Najib bergambar meraikan sebahagian pengamal media sosial
 
 
Perang media sosial semakin hangat sempena PAU ini. Jika dalam PRU12, UMNO terkapai-kapai dan tidak mengendahkannya yang akhirnya mengakibatkan kehilangan beberapa buah negeri kepada pembangkang. Dalam PRU13 dengan bantuan pengamal media sosial pro BN maka UMNO BN masih berjaya mengekalkan kuasanya bahkan merampas semula Kedah dari Pas.

Sepanjang PRU13 ramai pengamal media sosial penyokong kerajaan berusaha keras membantu memenangkan UMNO BN dalam PRU. Ahli-ahli UMNO dan pemimpin-pemimpin UMNO dibeberapa peringkat (bukan semua) masih mendiamkan diri. Namun menjelang PAU mereka semua mengeluarkan taringnya masing-masing. Mencerca sesama sendiri dalam usaha merebut dan mengekalkan jawatan diperingkat bahagian masing-masing.

Laman-laman media sosial jadi riuh rendah dengan aktiviti melondehkan keaiban sesama sendiri. Bukankah itu nanti akan dijadikan 'peluru' oleh pihak lawan dalam pertempuran dalam PRU14 nanti? Bukan sedikit 'blogger upahan' yang dipergunakan bagi tujuan dan maksud tertentu. Bahkan ada cerita-cerita pergaduhan sesama blogger kerana pertahankan 'tuan' masing-masing.

Ada juga kisah blogger yang menemui calon-calon tertentu dengan tujuan menawarkan khidmat mereka, namun apabila tawaran mereka ditolak merekapun mula memburukan calon berkenaan dilaman blog atau facebook mereka. Terkini, seorang calon yang menawarkan diri bertanding dalam Pergerakan Wanita telah diserang oleh blogger yang kecewa kerana menolak tawaran khidmatnya. Ada juga antara blogger-blogger yang menjalankan aktiviti 'pelacuran blogging' secara berkumpulan bagi mendapatkan impak yang besar.

Apapun, calon UMNO jangan meminggirkan dan menganggap media sosial ini tidak penting. Mungkin benar sebahagian besar pengundi terutama diperingkat bahagian tidak mesra media sosial seperti facebook, blog dan sebagainya, namun kesannya secara langsung tidak dapat dinafikan sama sekali. Bagi mereka yang mengabaikan peranan media sosial dalam pertandingan kali ini tentu akan menyesal bila menyedari bahawa memang media sosial memberi impak dalam pemilihan, biarpun diperingkat bahagian.
 


2 comments:

Anonymous said...

puihhh!!!.. kalau media sosial mcam kau x payah lah , haprak jee

bRAVEhEART said...

Hahaha...abis tu... kau ado? huhu

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...