Suara Anak Pahang - Perlu Baca

12 September, 2013

BERANIKAN HATI: MERAKYATKAN PERJUANGAN UMNO






1. Negara sebesar Mesir akhirnya ditumbangkan oleh rakyat melalui media sosial. Kita ketepikan soal untuk apa dan untuk siapa perjuangan itu, namun hakikatnya ianya adalah perjuangan rakyat.

2. Ghairah untuk dapat jadi pemimpin nombor satu negara (dia ini memang selalu dan kuat berghairah) maka Anu arr cuba menggerakkan perjuangannya dari bawah. Justeru banyaklah tunjuk-tunjuk perasaan dilakukan oleh pencacainya sama ada secara sedar mahupun secara tidak sedar. Sama ada oleh yang muda-muda bahkan yang tua-tua bangka juga. Tujuannya hanya satu, menjatuhkan kerajaan dan mengangkat 'peliwat' jadi pemimpin tanpa mengira berapa harganya, bahkan rela menggadaikan maruah bangsa dan agama.

3. Ketidakpuasanhati rakyat adalah kerana melihat pemimpin hanya berjuang untuk diri mereka sendiri serta kroni sahaja sedangkan nasib rakyat terbiar tanpa pembelaan. Kerana itulah dalam PRU12 rakyat menunjukkan kuasanya dengan mengundi pembangkang. Satu tanda protes bahawa kerajaan mampu digugat oleh kuasa rakyat.

4. Sedar akan harapan dan melihat ruang-ruang yang terbuka, maka Anu arr serta merta turun kebawah bersama rakyat biasa dan konon berjuang untuk mereka. Apakah rakyat lupa siapa Anu arr semasa beliau masih berkuasa? Kenapa apa yang ingin diperjuangkan kini tidak dilakukan pada masa dulu, semasa masih berkuasa?

5. DS Najib sedar apa yang berlaku sekelilingnya, namun beliau menerima kuasa ketika dalam keadaan politik negara yang kurang stabil. Desakan dari serata penjuru memaksanya untuk sangat berhati-hati. Beliau bukannya seorang yang penakut, namun sedar keberanian membabi-buta tidak juga akan mendatangkan apa-apa makna dan tidak memberikan kebaikan kepada sesiapa. Menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus dan tepung jangan berselerak! Tentu DS Najib juga ada rasa curiga dan was-was, siapa didalam saf yang jadi musuh dalam selimut dan gunting dalam lipatan?

6. UMNO mesti kembali kepada perjuangan asal. Pemimpin yang ada mesti menghayati perjuangan UMNO dahulu. Memperjuangkan rakyat dan masyarakat kampong dan pedalaman. Pemimpin mesti berada didalam lingkungan rakyat dan menjadi juara rakyat. Memperjuangkan kehendak rakyat dan terus-terusan berkhidmat untuk rakyat.

7. Pemimpin yang melupakan rakyat akan lambat-laun ditolak oleh rakyat. Pemimpin yang ingin naik dengan memberi rasuah akan tersungkur kerana rasuah juga. Rakyat sudah semakin cerdik, mereka mungkin mengambil namun belum tentu menyokong.

8. Mesyuarat Perwakilan Bahagian dan PAU adalah gelanggang memilih pemimpin terbaik dan menyingkirkan yang yang lainnya. Inilah 'roh' transformasi UMNO sebenarnya. Ini jugalah peranan semua ahli untuk memastikan UMNO masih tetap relevan. Jika tidak, PRU14 akan menentukan bahawa sebuah sejarah akan tertulis bahawa: sebuah parti keramat bangsa Melayu telah berkubur kerana angkara pemimpin-pemimpinnya sendiri.

9. Beranikan Hati.....berjuang untuk rakyat. Jika bukan sekarang tidak mungkin pada bila-bila masa yang lain! 'Alba gu bra' - bahasa Scotland - cuba mencari terjemahan ke bahasa Inggeris melalui Samsung Translate tidak ditemui. Tapi jangan sesekali cuba menterjemah 'Alba gu bra' dari bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu.......











No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...