16 October, 2009

SATU MALAYSIA: ANTARA SATU DENGAN DUA

Isa - biarlah saya pada yang 1. Zul - saya nak 2, saya dan cuba bertanding 3 kali dan ini yang ke-4.


Imbas kembali PRK N31 Bagan Pinang yang lalu. Mungkin pihak sebelah sana sudah atau sedang melakukan post mortem untuk mengenalpasti punca atau sebab-sebab utama kekalahan mereka. Kita yang tidak terlibat secara langsung dalam politik ini mengharapkan agar pihak sebelah sana berlaku adil dalam membuat keputusan. Bukan saja berlaku adil kepada pihak lawan tetapi juga berlaku adil terhadap diri sendiri. Apabila hendak membuat pertimbangan, gunalah dacing yang betul. Kalau tidak gunakan dacing maka susahlah membuat pertimbangan jika setakat main agak-agak saja.

Di PRK lalu, rakyat telah menolah PAS dan PR dengan memberikan kekalahan memalukan kepada calon PAS berkenaan. Jika calon berkenaan masih berhasrat lagi untuk bertanding dalam mana-mana pilihanraya, kita cadangkan supaya beliau membatalkan hasrat itu melainkan beliau menukar kapal. Mungkin beliau tidak ada rezeki jadi YB sebagai calon PAS, jadi bolehlah cuba sebagai calon BN pula atau pun sebagai calon bebas nanti.

Sebelum PRK berkenaan, jelas kelihatan perbezaan diantara calon PAS dan BN, perbezaan parti PAS dan BN juga ketara kerana itu selalu ada pertentangan antara mereka berdua. Pertentangan ini sebenarnya memberikan kerugian kepada bangsa melayu sejak awal lagi namun kerana cita-cita politik masing-masing, pemimpin kedua-dua parti ini tetap meneruskan pertentangan itu. Tidak ada usaha bersungguh-sungguh untuk kearah penyatuan, sebaliknya yang mereka usahakan hanyalan mencari perbezaan antara mereka.

Apabila kerajaan dibawah kepimpinan DS Najib melaungkan slogan SATU MALAYSIA, mereka tidak menyahutnya. TS Isa (sebagaimana gambar diatas) memilih satu, maka Zul memilih dua. Mungkin TS Isa maksudkan untuk menjadi orang No. 1 atau meraih undi terbanyak dalam PRK itu tetapi Zul terbayangkan perkara lain, mungkin beliau fikirkan baik memilih dua kerana kouta ada empat.

Walau bagaimanapun post mortem saya bagi PRK N31 Bagan Pinang ini telah menyaksikan bahawa: PAS telah meletakkan calon yang salah, dan Zulkefly Omar juga telah mewakili paeti yang salah. Dalam kata lain, PAS telah meletakkan calon yang tidak langsung berwibawa yang boleh memenangkan PAS. Bagi Zulkefly pula, beliau telah mewakili parti yang salah, parti yang sudah tidak lagi dapat menarik hati rakyat kerana sudah tidak langsung menyakinkan pengundi lagi.

Kalaulah musyidul am PAS itu seorang yang bermaruah sebagai pemimpin yang bertanggungjawab serta sayangkan PAS, belisu sepatutnya memikul tanggungjawab atas kekalahan ini dan berani meletakkan jawatan kerana atas sebab menjaga maruahnya. PAS harus dipimpin oleh orang lain yang lebih berwibawa dan yang masih belum nyanyuk serta masih baik akal dan fikirannya.

DS Anu-ar juga harus meletakkan jawatan kerana kekalahan ini juga petanda bahawa beliau sudah tidak dikehendaki lagi, beliau juga sudah tidak dihormati lagi bahkan khidmatnya sudah tidak diperlukan lagi. Kehadirannya dalam politik dilihat sebagai bebanan kepada pihak pembangkang.

bRAVEhEART ~ Gua Musang.

16 comments:

kelambuharimau said...

pakatan jahanam ni apa jua perancangan BNumno diperlekehkan..apa depa ingat pakatan jahanam punya geng kuat sangat??mereka hanya tahu provokasi dan tidak tahu apa2 tentang pentadbiran negara..mana bole jadi pemimpin begini..duduk bawah tempurung ajelah wahai pakatan jahanam

alblanco said...

memang kena pelekeh sebab lebih utama kroni-kroni..kalo nak sebut pasal kuat,ko ingat UmNo Gok/barisan tu kuat ker..beterabur semuanya banyak belakon bukan nye rakyat tak tahu...korang patut dok bawah tempurung sebab kamu semua tak boleh terima kenyataan yang kamu semua dalam keadaan proses kenhancuran..ingatlah baju kalo dah lama kalo basuh stakat mana pun tetap org kata baju lama...

Srikandi said...

1Malaysia telah menyatupadukan undi di Bagan Pinang...PAS tidak berjaya menabur kata2 untuk mempengaruhi pengundi..Syabas kepada pengundi Bagan Pinang kerana telah memilih calon yang btul..

alblanco said...

Pemilih di Perak,Penang dan kelantan (manik urai) aritu bukan memilih calon yang betul ker....raser2nyer 1Malaysia bukan kat bagan pinang sajer kan tapi tak menang jugak...menyatukan undi dengan duit...

Anonymous said...

tak lama lagi kiok lah pas... sebenarnya puak pas masih tak sedar lagi.. kemungkinan allah sedang menguji ketakwaan dan kejujuran pemimpin pas dalam menegakkan islam di malaysia seperti mana yg dicanang dalam setiap ceramah politik. selepas kelantan.. allah bagi menang terengganu kepada pas..akibat tidak menunaikan janji kepada allahd an rakyat.. allah tumbangkan dan kembalikan kepada BN. sekarang kedah kepada pas dan kemungkinan nanti seluruh negeri yg diperintah pas mahupun PKR akan tumbang.. insyallah..

srikandi melayu said...

salam bh...

alblanco: korang patut dok bawah tempurung sebab kamu semua tak boleh terima kenyataan yang kamu semua dalam keadaan proses kenhancuran..

wakakaakakakakakakak..nk golak den dgn lembu sekor ni

siapa yg dlm proses kehancuran PR ker BN..kalau menang takat mejoriti yg ketara merudum manekurai/permtng pasir)..lagi2 tmpt yg kononnya kubu kuat..kalau den malu nk sobut kubu kuat...

Ingatkn teror sgt nk rampas bagan pinang,,jgn kato nk naikkn mejoriti, merosot cirit ado laei,, kalau dlm lumba lari 500m..org panggil tompat tercurut.. wakakaakakakaka

kes menang kek perak tu,,sapo kato PR menang..PR merampas perak dgn gabungan kerusi2 pembangkang..yg dinamokn PR haram jadah..sobab tk didaftarkn secara sah di ROS. Brsekududukan tanpa nikah lah kiro eh ni. Dapat mentadbir perak pun kerana lebihan kerusi DAP yg sebetul eh..PKR/PAS kalau masing2 setakat menang tk smpi 10 kerusi.. lebih baik gi mengaji laei nk jaga rakyat. BN kalau nk kacis bilo2 maso eh report kek ROS yg PR ni tk brdaftar,tp BN ni ado ati & porut. lamo2 PR haram jadah ni sendiri yg jatuh melingkup...tk yah kacis pun.. memang bebal@bengap.

alblanco said...

oooo nak citer bab kelebihan kerusi kono..kalo tak kerusi belah sabah dan sarawak dah lama bn kiotttt...hahahaha...hancur lah

srikandi melayu said...

SALAM..

MCM LAH KEK SEMENJUNG NI PR SAPU ABISSS...WAKAKAKAKAKAKKAKA..

JGN KATO SEMENANJUNG...SABAH/SERAWAK PUN LUM TENTU MERASO..
BERKOJO LAH EKAU SEKUEK NYO.. BERUSEHO LAH EKAU SEKUEK NYO...

alblanco said...

salam..

tak sapu habis pun sekurang2nyo umnoGok goyang jugak..hahahahaha..menang besar jadi kalah besar kah..kah..kah..sabah n sarawak banyak membantu kalo tak gulung tikar tak ader 2/3 tue..,tak merasa belah sabah n sarawak tak per lagi,tapi pelan2 bukan mcm umno gok tamak tue jadi mcm gitu..org tamak selalu rugi..hahahaha..kuek bekojo baguh bukan cakap pastu pentingkan kroni yang dah kronik..rasuah situ rasuah sini tapi halal..ok jer kan..

srikandi melayu said...

Salam..
bilo lak jadi kalah bosar..ekau pandai kiro ko tak ujang oii...14 nogori di M'sia..PR hanya dapek 5 nogori..tu pun dh ilang 1 tinggal ompat..4 negori pun berkongsi kerusi dgn BN..cubo kiro botol2...14-4=10...uik jauh laei ekau nk kojar..tercirit2..
kalau ekau nk kiro semejg lah kan 12 negeri - 4 PR= 8BN...
takkan itupun den nk tolong ajarkan ekau mengiro..lain kali kalau nk brdebat..buek analisis dulu..paling tak pun gi belajor mengiro kek nuar berahim..

srikandi melayu said...

kalau bab kroni n rasuah ekau nk sobut lah..kalau den malu nk sobut..sbb penasihat PR haram jadah tu..lagi bapak segala rasuah n kroni..sekurang2 nye...org2 UMNO ni memberi duit utk org2 bawahan.. sama2 meraso..tak pulak membeli org utk jatuhkan org lain mcm Nuar berahim di zaman Gaffar baba.. Penasihat PR haram jadah ni memberi duit utk lepaskan tekak sendiri.. huhuuuhhuhuhuhhuhuhuh..pinjam gelak bro bh ..
Udahlah ujang oii..jgn cri isu yg dah basi..PR mmg dh tk de modal..jgn jadi mcm tin kosong yg berdentum2 tp bunyinye melanton2 tak do isi eh..ekau ni budak bawah umo eh..patut lah

alblanco said...

mengaku jugak diorg makan rasuah..opsss..bagi kat org bawah (kroni yang dah kronik) bukan makan rasuah yer...kah..kah..kah..kalo bagi kat org susah kan elok..kah..kah..kah

srikandi melayu said...

hanya org-org dari puak PR jer yg perasan baik..dan tk pernah buat dosa..maksum lah kato kan.
wakaka.. tu dah takdo isu nk libas lah tu..balik cari modal yo jang..ish..ishh..

alblanco said...

Kalo puak BN/UMnoGok pulak kalo buat aper2 mintak dihargai..mintak dipuji..mcm menagih simpati,kalo org nak dihargai tak perlu mintak minah oii..kalo kita mintak org akan cakap kita nie tak IKHLAS tau..org nak hargai aper yang kita bagi terpulang pada org tue..asalnyer nak menunjuk tapi tak jadi kah..kah..kah..
Kalo tau puak PR nie baik2 kenaper tak ikut...kan benda baik kita kena ikut dan contohi,ni tak benda tak elok turut, benda elok tolak...sebab tak ikut peredaran zaman konon...aper pulak nak cari modal baru korang cukup ngan modal2 lama pun tak selesai lagi...

srikandi melayu said...

Salam
sapo lak kato puak PR ni baik2..ekau jo yg perasan baik..den tk ckp pun..puak PR Haram jadah ni perasan diri tu maksum tp perangai mcm setann...lagi2 nuar berahim penakut tu..nak sumpah alih2 jadi sesumpah kek bagan pinang.. wakakakakaakaka
ni apa lak cito ekau petik ni jang..lari tajuk..dh tk do modal ko jang.. biasolah...Cam budak2 tadika lah ekau ni..nyosal lak den layan....
BH mano ekau dpt budak ni bang oiii..sosat kek sini, Budak baru nk belajar joint reformasi..maleh den layan eh..shu shu shu..poei maen jauh2..ingat kan dh teror sgt nk lawan fakta..tp memokak mcm tin kosong..den dah kobar mcm tin milo kosong..tk do isi tp melanton2 bunyi eh

srikandi melayu said...

ekau kalau masuk sini nk ckp mcm budak tadika..baik ekau balik korek fakta..tak mendatangkn untung ekau ni kek PR..buek malu ado laei..

patutlah PR skrg ni merudum teruk.. sobab ado org cam ekau ni..gi balik belajo kek nuar berahim camno nk dobat..sekurang2 nyo cari lah fakta sikit..tunjuklah org2 PR ni ado ilmu..bukan cam tin kosong..

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...