11 June, 2011

BERGETAR HATI 'MELAYU'KU, TERUSIKKAH KAMU?




Saya nak mulakan tulisan saya kali ini dengan bahasa yang menarik. Gurindam Ke Enam ini saya petik dari blog Malim Muda.


Cari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan ubat

Cari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan setiap seteru

Cari olehmu akan isteri,
yang boleh menyerahkan diri

Cari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan

Cari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi


-Raja Ali Haji-



Hayatilah dan fahamilah kata-kata diatas, bukan setakat Yang Lurik Itu Kendi, Yang Merah Itu Saga, yang Molek Itu Budi, Yang Indah Itu Bahasa. Tetapi didalam bahasa yang indah itu terselindung makna yang maha dalam dengan pengertian yang maha besar untuk seluruh umat Melayu.


Sesungguhnya saya dan ramai lagi yang sayangkan  UMNO telah menyuarakan dalam beberapa nada; pujuk, kutuk, marah hina dan sebagainya untuk cuba mengubah. Sehingga kami sudah tidak tahu apa lagi caranya dan kepada siapa lagi harus kami tujukannya, agar UMNO berubah bagi mengekalkan kestabilan kekuasaan bangsa........(?)

UMNO perlu akui PAS sedia berubah, UMNO kenapa tak berubah-ubah lagi ... masih ada yang gila kuasa, ada yang gila cari harta, ada tak habis bercakaran, ramai semangat juang yang luntur, dan kepimpinan yang kurang mantap. 

Nasib UMNO masih lagi pasal PAS, PKR dna DAP tak tahu mentadbir lagi. Bila mereka mula boleh, apa yang boleh UMNO dan BN tawarkan kepada rakyat?   (Baca blog sahabat saya The Unspinners)





No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...