17 April, 2009

DEMOKRASI DI MALAYSIA MASIH SUBUR WALAUPUN ADA ISA

Rusuhan di Myanmar oleh para sami atas nama demokrasi,
bila lagi PAS akan anjurkan rusuhan seperti ini atas nama ulamak?



Demokrasi di Malaysia masih subur walau ada banyak pihak yang menyatakan bahawa negara ini sudah tidak demokrasi lagi. Apakah kita tidak sedar bahawa kita masih bebas menyatakan bahawa negara kita sudah tidak demokrasi? Kebebasan menyuarakan itu adalah petanda bahawa kita masih bebas dan memegang prinsip demokrasi.

Apakah kita tidak sedar bahawa kita masih boleh adakan demonstrasi yang akhirnya menjadi rusuhan yang mengakibatkan kecederaan dan kerosakan harta benda. Apakah kita mahu demokrasi sehingga semua orang akan bebas melakukan apa saja - APA SAJA - tanpa mematuhi undang-undang.

Lihat apa yang terjadi di Thailand. Apakah demokrasi begini yang kita mahukan? Apakah atas nama demokrasi kita rela rakyat tidak merasa aman dan tenteram lagi kerana adanya rusuhan?

Demokrasi sepatutnya perjuangan yang dituntut bagi mencapai kebebasan, keamanan dan menikmati hidup yang harmoni. Maka akan kita pilih diantara ini; 1) Hidup aman damai dan sejahtera walaupun kita tidak terlalu bebas dan tak terlalu demokrasi, dan 2) Dikatakan demokrasi tetapi kehidupan tidak aman dan tidak tenteram, juga tidak selamat kerana rusuhan berlaku bila-bila masa saja dan atas apa-apa alasan saja.

Kita masih demokrasi kerana masih ada orang yang boleh lakukan demonstrasi jalan merata-rata. Kita masih demokrasi kerana masih ada orang yang bebas berbaring diatas jalan untuk tunjuk protes. Kita masih demokrasi kerana wakil rakyat yang kita pilih masih boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa sesuka hati mereka atas apa-apa alasan saja.

Sebenarnya kitalah yang tidak bertimbang-rasa kerana sentiasa tidak berpuashati walau apa pun sedang kita nikmati.

Kita juga sebenarnya masih bebas dan demokrasi kerana kita masih boleh memilih sama ada masih mahu tinggal di Malaysia ini atau pergi kemana-mana negara yang kita sukai. Pergilah jika negara ini tidak sesuai untuk kita diami - atas nama DEMOKRASI.

2 comments:

antijk said...

Blog baru berkaitan AJK PKR Putrajaya bernama Jamil Kucing di http://jamilismail.blogspot.com

Hantam produk munafik itu cukup cukup

Apache said...

Orang yang tidak bersyukur..ingatlah..sesungguhnya azab Allah itu amat pedih...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...