Suara Anak Pahang - Perlu Baca

23 July, 2010

ALANG-ALANG MANDI BIAR BASAH,

Alang-alang mandi biar basah. Dari basah seorang diri biar kita basah bersama. Kalau tenggelam pun biar bersama. Ini sikap Melayu sebenarnya.


Kali ini saya bukan nak menulis apa-apa cuma nak CnP apa yang diperbncangkan dalam facebook. Mungkin ada yang tidak berpeluang membacanya di facebook maka berpeluang membacanya diblog Beranikan Hati ini. Banyak lagi yang akan bh singkapkan. Selama ini bh hanya berdiam diri untuk memberi peluang dan ruang namun kesempatan ini tiada pihak yang ingin mengisinya. Mungkin kerana ego, sombong dan tinggi diri atau pasrah?


Ini kes di Temerloh, lepas ini kita buka kes di Bentong pulak. Sana pun berserabut juga, semua orang dah tau tapi orang-orang diluar Bentong dan diluar Pahang banyak yang masih belum tau lagi, eloklah kita dedahkan. Ini baru namanya ketelusan yang sebenar. 


Ini dari laman facebook 'Lemang Bakar';







KALAU DULUNYA PAHANG PERNAH MENGANUGERAHKAN GELARAN "TENGKU WONG" KPD.SEORANG PENIAGA KAYU BALAK .KINI WAJAR SEKALI DIBERIKAN GELARAN"TENGKU AKEK" KEPADA SEORANG PENIAGA KAYU BALAK DARI MENTAKAB KERANA DAPAT MENGUASAI KETUA2 KAMPUNG/JKK DALAM PARLKIMEN TEMERLOH YANG DIBERIKAN KONSESI KAYU BALAK DALAM KAWASAN RAYAU ORANG ASLI.DIFAHAMKAN BELIAU ADALAH "ABANGADIK" KPD.SEORANG YB. DARI TEMERLOH.
Added July 20 · Comment · LikeUnlike
Ku Iskandar Ku Saad
Saya berbangga sekiranya ada anak bangsa yang kaya kerana kerajinannya..saya berduka sekiranya ada insan menggunakan kedudukan dan pangkat untuk mengkayakan diri sendiri atau kaum kerabat..kini wang mampu membeli maruah dan harga diri..begitulah tingginya nilai wang masa kini..
Yesterday at 2:01pm · LikeUnlike · Flag
Megat Asri Abdul Jalil
laa...kenapa padam nama penerima surat ni...?
Yesterday at 2:16pm · LikeUnlike · Flag
Megat Asri Abdul Jalil
Mungkin penama surat ini ada memohon balak kawasan yang sama...haha..siapa itu?...
Yesterday at 2:18pm · LikeUnlike · Flag
Man Kadir
Oooo ... gitu ya! Nanti banyaklah Ketua cawangan dan Ketua Pemuda Umno dalam Parlimen Temerloh gigit jariiiiiii .... Jangan perpecahan besar dalam cawangan sudahlah, Kita Nyanyi lagu Umno Berrsatu kita bersatu, hutan balak kita sapu! Sapa tidak terlerpas, jangan terus mernungguuuuuu ....
Yesterday at 4:29pm · LikeUnlike · Flag
Abbas Saad
x kire parti mane yg mmerintah....smua nyer suker kat balak.....
Yesterday at 4:49pm · LikeUnlike · Flag
Anta Branta
isunya apa tuan,,ada penyelewengan mana-mana pehak ke,,tak bayar hasil kpd kerajaan negeri ke,,,marah dia orang dapat kerana kita tak dapat ke,,,
Yesterday at 4:52pm · LikeUnlike · Flag
Abbas Saad
anta...tu lh yg sbenarnye.....camner nk dpt..x mohon pn....
Yesterday at 4:53pm · LikeUnlike · Flag
Anta Branta
hahahaha,,,jangan sampai marah pada takdir tuhan dah la
Yesterday at 4:54pm · LikeUnlike · Flag
Suhaimi Bin Said
Harapkan balak, balak akan habis, tapi cara habis tu questionable, rakyat tak untung, org yang dapat pun untung sikit je, towkay jugak yg kaya.
Yesterday at 4:58pm · LikeUnlike · Flag
Anta Branta
memang semua yang dinamakan tokeh tu kaya,,,yg selalu miskin bila dia hanya tahu cemburu pada yang kaya dan mencari alasan menyalahkan yang kaya,,sedangkan dia tak buat apa pun....kita cuma menentang penyelewengan dan korup
Yesterday at 5:03pm · LikeUnlike · Flag
Suhaimi Bin Said
Nak komen pun rasa geli
Yesterday at 5:20pm · LikeUnlike · Flag
Suhaimi Bin Said
Kpd org yang tak pernah dapat duit selonggok, balak tu jadi bala. Dihabiskan secara tak bermoral, ada yg pandai minum arak, ada yg cari betina, ada pandai berjudi, dan hujung sekali bila Lembaga Hasil Dalam Negeri, cari dia sebab tak bayar income tax.l Baru dia menangis tanpa lagu!
Yesterday at 5:25pm · LikeUnlike · Flag
Man Kadir
Mewahlah si kaya, papa kedanalah si miskin jika berpandu kepada kebanyakan komen di atas. Baguslah gitu! Ramai jugalah nanti yang akan dapat melawat komboja, karimun, vietnam, jangan gi maynmar sudahlah! Balik buat temberang pada rakyat - Bersatu kita bersatu, bersatu untuk si penipu .....Bersatu kita bersatu, bersatu untuk penyamun tarbus!
Yesterday at 5:53pm · LikeUnlike · Flag
Kefli Noor
hey tak kan YB Temerloh salah guna kuasa pulok, guna kuasa hai kecik-kecik, tak pe la, balak tu besor bala nya yek
Yesterday at 6:11pm · LikeUnlike · Flag
Attan Kamal Pahang
apa yg ada kat phg tu lagi,,habis nyeh sapu dilanun brtopengkan baik hati nyeh,,,yg org kg jkkk ni dah abuk kayu je lah..
Yesterday at 7:20pm · LikeUnlike · Flag
Lemang Bakar
Berita terbaru bagi mereka yng pekak badak satu lagi kawasan seluas
2000 ekar yang akan dijadikan Felcra berhampiran Lanchang juga di kongkong oleh "Tengku Akik" tanpa dibuat Tender Terbuka juga menggunakan nama Ketua2 Kampung/JKKK sperti mana yang lepas2.
TAHNIAH KPD, YB. ADIKABANG KPD."TENGKU AKIK" NI.
Yesterday at 7:44pm · LikeUnlike · Flag
Man Kadir
LB: Hutan belakang kanmpung Sementerh iaitu Lembah Pandau? OOOO hebatlah siapa yang dapat. Ooooo mana dia Wira Perkasa Temerloh ini khususnya di Lanchang ? Iya ke JKKK boleh dipergunakan oleh pihak tertentu seperti Tengku Akik ? Siapa YB AdikAbang Tengku Akik tu? Biao bebeno .... Makan biar kenyang, cakap biar terang!
22 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading... · Flag
Zakaria Abdullah
LB...itu yang kita tahu....yang kita tak tahu masih banyak lagi...terutamanya pengangkutan "lori" balak diwaktu malam diatas jalanraya dinegeri pahang???????Jabatan Hutan kerja sampai pukul 11-12 malam ke?????atau kayu di"Gred" dulu?????
21 hours ago · LikeUnlike · Flag
Megat Asri Abdul Jalil
abg aji suhaimi banyak pengalaman pasal balak ni...dengarnya dia pun pernah merasa....
17 hours ago · LikeUnlike · Flag
Cicit Imam Perang
abg adik yb temerloh ke hak di pekan ter...
17 hours ago · LikeUnlike · Flag
Mohd Zahari Jack Din
nama penerima terpaksa dipadamkan..... AKIK lupa nak tambah TENGKU kat depan namanya......pahang jual balak...ganu jual minyak...selangor jual orang...DAH KENA DAH PENYAMUN JUAL PENYANGAK.....
16 hours ago · LikeUnlike · Flag
Tok Dukun
Astaga.......buat lagi kerja lama tu !!! 2 tahun yng.lalu tersebut
al kesah seorang Pengerusi JKKK (Tok UMpat Kg. DALA) hanya diberi
RM 10,000 untuk mengisi tabung JKKK dgn.keluasan kawasan
230 ekar -(kononnya untuk RTK orang Asal Kg. Bukit Ngeri juga diLanchang ) kini menjadi rimba muda >>Nilai kawasan hanya Rm 50.00
satu ekar.Cukup UPAH menanda tangan surat permohonan yng.... See More
diarah oleh balaci UMNO Bahagian Temerloh.Sebelum itu Ketua Kampung ini juga "diarah" membuat permohonan kawasan kayu balak
padang ragut Kg. Kuala Kaung.JKKK sendiri TERCONGANG-CONGANG.
(Barangkali "TENGKU" ini juga BULLDOZER dibelakangnya.)
Dalam perkara ini apabila ada ahli JKKK yang tak seberapa bodoh seperti ketua2 Kampung yang lain menyoal nilai yang diberikan untuk
tabung JKKK ALASANNYA:-(Barangkali dari "TENGKU"

A. Telah banyak sponsor ketua2 cawangan ke Indon/Vietnam ???????
B. Telah Banyak jumlahnya digunakan membantu untuk pilihanraya
11 hours ago · LikeUnlike · Flag
Junaidah Awang Hassan
isu balak te..xpernoh abih..semenye kenan mat ke balok te..ter gone..
10 hours ago · LikeUnlike · Flag
Lemang Bakar
Kak Jun kita orang betine ni memang kenan ngat ke balok te akan tetapi yang kita nok kabor kan kerje membodohkan Ketua Kampung/JKKK oleh orang tertentu yang tok sudoh2 telaung sane telaung sini konon bersih ngat tu je.Bila kite selok kainnya penuh dengan kurap, panaunye.Kekadang bersembur air liurnya .sekarangni
kite jemput deme datang jenguk kita sila nafikan jangan ndiam ke diri dasar pengecut
10 hours ago · LikeUnlike · Flag
Tok Dukun
KEMANA PERGINYA PANGLIMA2 YANG TUKANG KOREK JUBOR DAN CIUM JUBOR YB2 NI? HILANG LINTANG PUKANG.ENTAH2 TENGAH
BERKIRA-KIRA NAK MELANCONG SEKALI LAGI KOT?TUKANG SPONSOR DAH ADA.BODOH PUNYA TUKANG KOREK
9 hours ago · LikeUnlike · Flag
Tok Dukun
Yang ramai juak2 dilanchang ni barangkali jenis ikan patin sangkar dan talapia sangkar===MUDAH DITABUR DENGAN TAHIT AYAM SAJA.Hoi..hOI juak2 YB.Shakar sila masuk dan nafikan .Dasar bacul...
Mana Pergi Mr.Jack dan Megat Asri Ketua Pemuda Temerloh persilakan masuk.
5 hours ago · LikeUnlike · Flag
Man Kadir
Mr Jack dan Adinda Megat: TYok Dukun betaspa kita suruh dia keluar, kini dia mengamok pulak dengan mentera jampi serapah sumpah seranahnyA. Kita nak jawap apa? Adakah kita nak berdiam dan masuk ke gua menggantikannya, tak kisah dengan hal rakyat dan kepincangan yang dfilakukan oleh pemimpin? Kalau kita diam, rakyat akan terus kata perkara itu yes... See More! LB pulak janganlah terusd kutuk Ketua Kampung dan JKKK yang nak dapat saham tu nanti mereka tak merasa pulak hasil balak tu. Lepas ni kita berbicara bagaimana nak mengagihkan kepada kroni dan sanak saudara orang berkuasa akan borang felcra 2,000 ekar di Lembah Pandau. Harap Adinda Megat pastikan borang2 itu dapat pada olrang Lanchang.
4 hours ago · LikeUnlike · Flag
Megat Asri Abdul Jalil
Tok Dukun..,wah semenjak keluar dari pertapaan di pangkal merbau lubuk senggarat ni bukan main garang. Dapat syeh Bahaman ke?..Koi tak nak mengulas benda yang koi tak jelas ujung pangkei dan ulas butirnya...bukan bacul, bukan penakut.,aok pun tau koi siapa..,kalau tak berani melanggar arus tak duduk koi di tempat sekarang ni..
3 hours ago · LikeUnlike · Flag
Megat Asri Abdul Jalil
AMK : Tentang borang Felcra,sape pun boleh dapat....
3 hours ago · LikeUnlike · Flag
Melukut Senja
Kawan rasa surat tawaran dari Jbtn Perhutanan Pahang kpd yg berkenaan tidak menjadi kesalahan, tujuannya kalau yg berkenaan ingin menyertai tender yg dikeluarkan tidak menjadi kesalahan.... itu surat tawaran menyertai tender dlm kawsan tersebut..... apa yg tak kenanya.... kalau benar ianya dlm kawasan rayau Orang Asli, mengapa pihak yg berkenaan tidak membantah...
about an hour ago · LikeUnlike · Flag
Fahmi Mi
Lumayan dapat mengeluarkan saki baki kayu balak....
49 minutes ago · LikeUnlike · Flag
Melukut Senja
Lumayan bagi yg berusaha ke arah itu...... ini tidak, nak tunggu benda jatuh ke riba, bila lihat org dapat, kita mula canang seluruh kampung....
47 minutes ago · LikeUnlike · Flag
Ahmad Bin Sa'abun
Pahang ne balak dan bala dah hampir sama rasanya...
41 minutes ago · LikeUnlike · Flag
Azam Abd Rahman
Baguslah tu, jual negara pun tak mengapa, tak berlaku kesilapan atau ketirisan atau tumbuk rusuk ke di Perhutanan?
15 minutes ago · LikeUnlike ·

3 comments:

WZWH said...

Salam Beranikan Hati,
WZWH tidak nampak ada salahnya. JKKK minta balak dari Pejabat Hutan Pahang. Dibawa ke MMK EXCO. Diluluskan oleh MB dan EXCO secara kolektif. Terpulang kepada JKKK kepada kontraktor mana JKKK mahu, mestilah kontraktor yang boleh menawarkan harga yang tinggi. Semua JKKK dalam negeri Pahang dapat peluang balak macam ini. Adalah duit tabung untuk JKKK. Jadi apa isunya...kecuali ada kes YB di belakang bila dapat balak JKKK, beliau makan sorang atau 80% ke 90% beliau sebat lalu bagi sikit duit ke JKKK. Itu memang salah dan MB tahu siapa YB-YB yang buat kerja tidak amanah macam ni.

Menyegar said...

Salam.Dah pemimpin UMNO.Dimana mana pun sama juga bangsatnya

Rafie said...

Kpd mereka yg diluar lanchang jangan la kecoh sangat kami generasi kedua yg menetap di lanchang memang berharap sangat nak dpt felcra adalah la harta dan duit sikit utk generasi muda krn kebanyakan org di lanchang ni tak kira la yg kuat umno,atas pagar atau pembangkang dah ada felcra atau mini estate risda jadi memang harapan la utk kami nak merasa felcra pulak.apa pun tahniah kpd yb kami yg sentiasa jadi serangan pembangkang atau dlm parti terus buat keje waras utk kami di lanchang.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...