24 July, 2010

SIAPA MAKAN NANGKA DIA KENA GETAH...

SIAPA MAKAN NANGKA DIA KENA GETAH...dan mungkin juga kembong perut. Falsafah....falsafah...hehe..


Saya banyak terima email kerana posting semalam, ada positif dan ada negatif, biasalah tu. Ada yang kata saya tak jujur terhadap perjuangan, saya nak tanya semula apakah kita mampu berjuang jika dalam keadaan kelaparan? Orang-orang kelaparan hanya berjuang antara hidup dengan matinya saja. Saya rasa eloklah UMB Pahang saja yang berjuang dan meneruskan perjuangan mereka. 


Ada sesiapa 'brruppp' ke? Kalau durian tentu berbau, tapi kalau pisang entahlah pulak, tu kena tanya orang-orang di Lancang ni.


Hari ini pun saya tak nak tulis apa-apa, sekadar CnP apa dari facebook Sdr. Man Kadir. PM kata tak betul rakyat meluat dengan UMNO ni, dan UMNO ada lebih 3 juta ahli (?). Tapi mungkin ramai yang tak tau bahawa mereka adalah ahli UMNO. Mungkin mereka jadi ahli secara tidak sengaja? Hehehe...lambat lagi ke PRU ni?








SUNGAI PAHANG AIRNYA DERAS ... (8)






xxxxx//

6 comments:

Anonymous said...

Salam..
Inilah satu contoh betapa penjawat awam yg tidak faham akan aspirasi politik parti memerintah. Atau mereka ini tidak mahu faham atau buat2 tak faham. Tindakan sebegini pasti mengundang padah kerana ia membabitkan perkara asas mengenai periuk nasi mereka. Atau adakah ini satu sabotaj oleh anasir2 subversif pembangkang yg menguasai pentadbiran tanah negeri/daerah? Perkara ini mesti disiasat dan tindakan segera mesti diambil utk memulihkan keadaan.
YB dikawasan tersebut kenalah peka dgn masaalah rakyat. Apa dah jadi? Inilah tugas dan tanggung jawab YB yg sebenar iaitu berkhidmat pada mereka yg telah memilih dan memberi kepercayaan pd YB. Mengapa sia2kan amanah mereka? mereka tidak meminta wang ringgit dari YB, yg mereka minta hanyalah sedikit pertimbangan dari pihak berkuasa dan YB boleh memainkan peranan ini. Susah sangat ke YB?
Inilah diantara penyebab mengapa orang BENCI dan MELUAT pada UMNO. UMNO hanyalah sebuah parti yg dikendalikan oleh manusia dan dia akan berada disitu sampai bila2. Yang melaknatkan UMNO ialah manusia2 yg memegang jawatan yg tidak amanah, yg sombong, yg angkuh yg ego dan yg berlagak. Percayalah betapa benci dan betapa meluatnya mereka pada UMNO hinggalah pd tahap pemimpin tertinggi parti walaupun ia dinafikan oleh Presiden parti sendiri. Adalah amat diyakini iaitu jauh dilubuk hati Presiden parti dia sedar akan perkara ini. Jumlah ahli yg melebihi 3 juta orang tidak bermakna mereka semua bersetuju dgn gelagat dan sikap pemimpin mereka. Mereka masih dgn UMNO keran mereka sayangkan UMNO itu. Yg mereka benci dan meluat bukannya UMNO, tapi pemimpin2 mereka yg bersikap spt diatas. Presiden parti pun tidak terkecuali dlm hal ini. Jika begitu
bertindaklah segera utk membaiki keadaan. Musnahkan dan hancurkan pemimpin2 yg busuk ini dpd mereka terus berada diatas yg boleh menghancurkan UMNO. UMNO mesti diutamakan dan mesti dikekalkan bukan pemimpin2 dan ahli2 yg sombong, bongkak,anfkuh, ego, korup yg menunggang UMNO utk kepentingan diri dan kroni..

Anonymous said...

Haram! haram! haram! Wahai orang melayu yang beragama islam. Balik kepada asas. Pertama buat projek atas tanah orang, Haram! Hasil dia haram! Jual buat duit, bagi anak makan, benda Haram! Sebab tu anak2 sekarang macam anak haram! Apa nak di sokong benda macam ni. Allah suruh kita cari rezeki Halalan Taiyiban. Bukan kira UMNO ke PAS ke PKR ke. Bagi yang sokong dan kesian kan mereka ni, aku nak tanya, kalau puak ni pi tanam pisang kat kebun atau tanah kau orang. Nak halau ke tak? Jawap!!! Kalau kau orang kata OK je.. annouce kat sini, kat mana tanah kau orang... aku nak suruh mamat di atas guna tanah kau orang tanam pisang. Berani ke tak.. aku cabar. Tak payah nak salah kerajaan. Pi pulau pinang pun LIM lidah biawak halau macam jadi kat member yang kedai kopi atas pokok pun kena roboh. Ade kau orang kisah...

Anonymous said...

Anon July 24, 2010 12:33 PM.

Betul saudara cakap benda haram tetap haram. Itu status tanah sekarang..mcamana kalau Pejabat Tanah bagi kebenaran TOL pd semua pengusaha/petani tersebut? Bila dah dapat kebenaran dan kelulusan utk bercucuk tanam adakah dia haram lagi?? Sbb itulah YB dikawasan itu kena peka dan menjalankan tanggung jawabnya dgn berkesan...sesuatu masaalah boleh diselesaikan jika ianya ditangani secara jujur dan ikhlas..tak kiralah samaada yg menjadi mangsa dlm isu ini mereka dari kalangan penyokong kerajaan atau dari penyokong pembangkang. Keperluan asas manusia sama saja tak kira dari parti politik mane. Allah telah kurniakan akal utk digunakan sebaiknya dan setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing2. Mereka yg telah diangkat utk menjadi seorang pemimpin mungkin mempunyai kelebihan tertentu dan inilah masenya utk menggunakan kebijaksanaan akal utk menyelesaikan masaalah rakyat..

Rafie said...

Masalah kecil usah diperbesarkan hingga ada pihak yg menangguk di air yg keruh.Harap beranikan hati turun padang.Masalah utama dalam hal ini adalah angkuh dan tamak. Utk makluman saudara felda bkt damar di kelilingi oleh kg2 tradisonal yg dah wujud sebelum merdeka lagi yg ada pemimpin dan masyarakatnya.
jadi kws mereka telah diceroboh sedangkan mereka juga berkehendakan tanah,telah membuat permohonan atau menanti kelulusan atau ada perangcangan pembangunan bersama agensi kerajaan spt felcra atau risda utk manfaat masyarakat mereka.
bila hal ini berlaku sudah pastilah mereka membuat aduan dan bantahan.
saya sendiri bahkan saudara juga akan tidak senang kalau org dari kg lain meneroka tanah dlm kws kg kita sesuka hati.
sudah pasti aduan dan bantahan juga akan dibuat jadi dlm hal ini kerajaan dan penguatkuasa berada dlm dilema krn kalau tidak di ambil tindakan masyarakat tempatan akan tuduh kerajaan dan penguatkuasa rasuah,makan gaji buta dan sebagainya tapi bila kerajaan bertindak peneroka luar ini akan tuduh kerajaan zalim.(Fikir2kan)
Yg mengatakan kerajaan zalim,penguatkuasa zalim, YB kami tak perihatin adalah amat tidak bertanggung jawab yg mungkin lahir dari lidah2 pembangkang dan mereka yg rakus shj.

Saya difahamkan tanaman utama penceroboh ini adalah sawit dan getah, pisang atau tanaman kontang lain ditanam antara tanaman kekal.
tanah yg diceroboh bukan setakat sekar dua seorang bahkan mencecah puluhan ekar seorang.
Mereka mungkin buat permohonan dan maklum permohonan mereka akan ditolak kerana mereka adalah org luar jadi mereka terus teroka utk mewujudkan serba salah dipihak kerajaan utk menolak permohonan mereka.
Hakikatnya dlm hal ini merekalah yg zalim kpd masyarakat tempatan yg dinafikan haknya dan diri mereka sendiri.Kita maklum keupayaan mereka menjayakan usaha tersebut krn pelbagai bentuk inisiatif kerajaan kpd peneroka dan keluarga mereka utk memajukan diri berbanding kami dikg2 tradisional.
Kesimpulannya dlm hal ini dakwaan kerajaan zalim adalah amat zalim sekali sedang ianya adalah konflik antara yg memceroboh dgn yg diceroboh.

Rafie said...

Masalah kecil usah diperbesarkan hingga ada pihak yg menangguk di air yg keruh.Harap beranikan hati turun padang.Masalah utama dalam hal ini adalah angkuh dan tamak. Utk makluman saudara felda bkt damar di kelilingi oleh kg2 tradisonal yg dah wujud sebelum merdeka lagi yg ada pemimpin dan masyarakatnya.
jadi kws mereka telah diceroboh sedangkan mereka juga berkehendakan tanah,telah membuat permohonan atau menanti kelulusan atau ada perangcangan pembangunan bersama agensi kerajaan spt felcra atau risda utk manfaat masyarakat mereka.
bila hal ini berlaku sudah pastilah mereka membuat aduan dan bantahan.
saya sendiri bahkan saudara juga akan tidak senang kalau org dari kg lain meneroka tanah dlm kws kg kita sesuka hati.
sudah pasti aduan dan bantahan juga akan dibuat jadi dlm hal ini kerajaan dan penguatkuasa berada dlm dilema krn kalau tidak di ambil tindakan masyarakat tempatan akan tuduh kerajaan dan penguatkuasa rasuah,makan gaji buta dan sebagainya tapi bila kerajaan bertindak peneroka luar ini akan tuduh kerajaan zalim.(Fikir2kan)
Yg mengatakan kerajaan zalim,penguatkuasa zalim, YB kami tak perihatin adalah amat tidak bertanggung jawab yg mungkin lahir dari lidah2 pembangkang dan mereka yg rakus shj.

Saya difahamkan tanaman utama penceroboh ini adalah sawit dan getah, pisang atau tanaman kontang lain ditanam antara tanaman kekal.
tanah yg diceroboh bukan setakat sekar dua seorang bahkan mencecah puluhan ekar seorang.
Mereka mungkin buat permohonan dan maklum permohonan mereka akan ditolak kerana mereka adalah org luar jadi mereka terus teroka utk mewujudkan serba salah dipihak kerajaan utk menolak permohonan mereka.
Hakikatnya dlm hal ini merekalah yg zalim kpd masyarakat tempatan yg dinafikan haknya dan diri mereka sendiri.Kita maklum keupayaan mereka menjayakan usaha tersebut krn pelbagai bentuk inisiatif kerajaan kpd peneroka dan keluarga mereka utk memajukan diri berbanding kami dikg2 tradisional.
Kesimpulannya dlm hal ini dakwaan kerajaan zalim adalah amat zalim sekali sedang ianya adalah konflik antara yg memceroboh dgn yg diceroboh.

Anonymous said...

salam,

orang kita ni memang suka kaedah 'trial & error'! bagi yg meneroka secara haram ni memang sengaja cari pasal. undang2 tanah negeri & negara diperkotak-katikkan sesuka hati & seolah2 mencabar pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas perbuatan mereka. bila dah tahu tanah yg diterokai tu bukan taraf pemilikan sah, haram tetap haram. jangan ambil mudah bab mencari rezeki halal & keredhaan Allah. bila jadi darah daging, kesannya amat buruk wahai umat melayu islam...jangan bila anak2 jadi pelesit, kerajaan jugak nak disalahkan sedangkan makbapak bagi makan anak2 dari hasil yg HARAM. tak payahla nak samatarafkan orang melayu islam dgn cina bukit yg memangnya derhaka nak mam....

betul kata rafie di atas kerana orang luar biasanya suka buat onar di tempat asing. jika kampung laman sendiri mesti mereka takkan buat. kalau orang lain pulak buat onar di kampung mereka, tentu mereka berparang bergolok menunjuk marah kerana kampung diceroboh.....

anti bohmau

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...