02 December, 2008

PENANG - GAGAL KONGSI KUASA

Orang-orang Melayu Penang (Pulau Pinang) dijangka akan berpindah ke Kedah serta menukar kerakyaatan berikutan kemerdekaan negara Penang dari Malaysia .

Penang mendapat status kemerdekaan dari Malaysia dan memohon keanggotaan dari Majlis Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menjadikan keahlian Bangsa-bangsa Bersatu kepada 193 negara.

Satu pakatan pemerintahan dengan sistem perkongsian kuasa yang diura-urakan akan berlaku diantara parti pemerintah dengan sebuah parti yang berteraskan Islam telah gagal mencapai persefahaman bagi membentuk sebuah kerajaan campuran. Kegagalan itu membuatkan parti berkenaan terpinggir dari kuasa pemerintah.

MAKLUMAT NEGARA REPUBLIK PENANG:

Negara: Penang ( sebutan pening )

Keluasan: 1030 KM persegi

Ibu Negara: George Town City

Tarikh Sertai PBB: 2015

Tarikh Merdeka: 2014 dari Malaysia

Ahli PBB ke: 193

Populasi: 1.5 Juta

Cina: 43.2%

India: 9.9%

Melayu:40.1%

Lain-lain (Bumi):0.38%

(Bukan Bumi): 6.1%

Sistem Pemerintahan: Demokrasi Diktator (Satu Parti)

Parti Pemerintah: Parti Demokrasi Ala Penang (DaP)

Bahasa Pertuturan Resmi: Chinmelish (Cina,India,Melayu dan English)

Tulisan Resmi: Cina,India,Melayu (Roman) dan English

Agama Resmi: Tiada

Mata Wang: Pening Kupang. 1USD = 100PEK

Bendera Resmi:

Logo Resmi:


Ini buka sesuatu yang mustahil berlaku jika kita masih leka dan tidak bersatu. Kita telah berputih mata apabila Singapore (Singapura @ Temasik) mendapatklan hak kemerdekaan daripada Malaysia. Kita melihat kehadapan tetapi dalam masa yang sama harus juga memandang bebelakang.


6 comments:

Seladang said...

Tolong baca Perlembagaan Malaysia berkaitan pembentukan negeri dalam Persekutuan Malaysia!

Singapura bukan keluar tapi dikeluarkan oleh pemimpin Malaysia yang tulang belakangnya UMNO!

Sabah telah banyak kali berura-ura nak keluar tapi tidak berjaya kerana Perlembagaan Malaysia menentukannya!

Maaf, Aku membetulkan kekeliruan andaian ini. Aku hanya orang kampung duduk di dusun durian saja. Baca juga Perlembagaan Malaysia disamping membaca al Quraan dan Hadith!

Okey. Maafkan aku. Kita cerita panjang lagi untuk menghidupkan suasana cerdik kita bersama. Terima kasih!

pahang@blogger.com said...

Terima kasih Seladang,
Soalnya kita bersama setuju bahawa ianya bakal terjadi jikalau politik melayu tidak membiarkan dikuasa oleh bangsa lain.

Mudahan ianya tidak akan terjadi dan melayu akan kembali bersatu. Bukan masalah orang melayu sebenarnya tetapi masalah pemimpin yang memabawa kita kearah cita-cita mereka dengan slogan dan rhetorik.

Apa pun salam persahabatan dari saya. Kuala Krau bukan jauh sangat pun.

Kembara Politik said...

Kemungkinan itu tetap ada. Sedangkan DEB yang jelas dilaksanakan atas Perkara 153 Perlembagaan pun diorg hapuskan. Sedangkan hak istimewa pun dipertikai. Hak Melayu boleh sangatlah DAP usik, tapi tengok Mukhriz baru cakap nak ubah sistem pendidikan agar guna hanya 1 sistem saja, berkokok la puak-puak dia.

keris panjang said...

Macam mana nnti kalau penang juga "dikeluarkan" bukan "keluar"..

Ini semua kerana kebijaksanaan UMNOlah..walau pun kerusi UMNO lebih tp kenapa parti laknat satu lagi tu yg bagi perintah itu penang? Konon nk harmoni lah tu..ingat dia orang tahu ke apa erti harmoni? NNt kata juall bangsa, korang marah!

Nada said...

Ini isu perkauman. You fucking racist bastard. Malaysia is not moving forward thanks to small minded Malays like you. Aku sumpah kau kena laknat Tuhan!

azamwild said...
This comment has been removed by the author.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...