12 April, 2009

PRK P059 BKT GANTANG - APA YANG TERSEMBUNYI?



Pilihanraya Bukit Gantang telah berlalu dan kita semua telah mengetahui keputusannya. BN - melalui TPM telah mengumumkan akan melakukan 'post-mortem' oleh satu badan bebas yang mana keputusannya kelak akan digunapakai bagi petunjuk dan dasar kepada sebarang tindakan dalam menawan semula hati pengundi.

Berikut adalah keputusan penuh PRK Bukit Gantang yang menyaksikan BN telah sekali lagi ditolak oleh pengundi setelah PRU 12 yang lalu. Untuk makluman, kerusi Parlimen Bukit Gantang sebelum ini adalah milik BN/Gerakan.

Jumlah penduduk Perak
Melayu - 55 %
Bukan Melayu - 45 %


Pecahan pengundi di Bukit Gantang
MELAYU - 62 %
CINA - 27 %
INDIA - 10 %
Lain-lain - 1 %

Keputusan PRK 7 April 2009
Ismail Safian - 19073
Nizar - 21860

Peratus Undi MELAYU
BN - 63 %
PAS - 37 %

Peratus Bukan Melayu
BN - 15 %
Pas - 85 %


Keputusan PRU 12
Morgan (Bebas) - 872
Dato' Seri Abdul Azim Bin Mohd Zabidi (BN) - 18449
Hj Roslan Bin Sahaharum (PAS) - 20015


Melihat kepada angka tersebut dengan mudah kita akan membuat andaian bahawa kemenangan PAS adalah kerana undi bukan Melayu. Selain itu, pertambahan undian PAS juga adalah kerana satu lawan satu (kehadiran calon bebas tidak menyerlah). Dimaklumkan juga bahawa undi melayu kepada BN telah meningkat tetapi undi bukan melayu telah merosot sekali. Soalnya adalah; kenapa ini berlaku?

Ada pendapat manyatakan bahawa semasa proses kempen berjalan, tumpuan terhadap bukan melayu tidak mencukupi kerana itu mereka merasa samaada diabaikan atau kesempatan itu diambil oleh pihak lawan dengan sebaiknya. Pendapat lain mengatakan bahawa jentera pilihanraya BN (selain UMNO) tidak menjalankan tugas dengan berkesan.

Apakah ini suatu tindakan terancang yang sengaja ingin melemahkan kuasa BN dan UMNO khususnya? Apakah kaum bukan melayu bersepakat untuk terus menekan BN yang ditunjangi oleh UMNO dengan tujuan untuk melemahkan kuasa melayu dan dalam masa sama memohon itu dan ini ketika mereka rasakan kuasa melayu semakin lemah?

Ada sumber menyatakan bahawa kewangan dan pembiayaan bagi kempen-kempen PRK ini dibiayai oleh negara jiran. Bukankah tidak mustahil jika ada satu konspirasi yang berusaha melemahkan melayu ketika kuasa politik melayu berpecah-pecah kerana perebutan kuasa sesama sendiri? Cuba sesekali kita berfikir jahat dengan membuat andaian sebegini;
DAP (yang majoritinya kaum cina) dibiayai oleh negara jiran dalam PRK dengan tujuan memenangkan calon pembangkang bertujuan melemahkan kerajaan. Dalam masa sama MCA (parti komponen BN yang mewakili kaum cina) juga mula menuntut jawatan TPM ke-2. Lihatlah betapa bijaknya bangsa ini memainkan kaum melayu yang masih lena dalam permusuhan politik sesama sebangsa.

Apakah PAS dan PKR masih belum sedar yang mereka hanya mendapat sedikit sahaja pada masa ini tetapi mereka dan bangsa kita akan kerugian lebih banyak dikemudaian hari.

Masihkah kita ingat ketika Hj Hadi berura-ura untuk bergabung dengan UMNO/BN, siapakah yang terlebih melatah dan membangkang hasrat tersebut? Ahli PAS kah atau parti DAP? Siapakah yang tidak ingin melihat melayu besatu sebenarnya demi kepentingan bangsa mereka?

Apapun, yang jelas kelihatan ketika ini adalah politik orang melayu masih pada tahap bodoh dan sangup menjual bangsa dan menggadai negara. Kerana itu kita sangat menaruh harapan yang tinggi terhadap DS Najib agar mampu melayari Bahtera Merdeka ini dengan sebaik mungkin. Kita pasti satu saat nanti bangsa melayu akan sedar dari lamunan dan mimpi serta akan rela dan akan bersatu dan merapatkan saf dalam satu barisan - demi perjuangan bangsa, agama dan negara tercinta ini. Cuma, kita harap ini akan berlaku segera sebelum kita terlewat.


1 comment:

AnjungTAHAN said...
This comment has been removed by the author.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...