24 April, 2009

SATU MALAYSIA ~ SATU WAWANCARA KHAS

Giles ~ mendaki Bukit Gunung Kesong, Taman Rimba Kenong - Pahang


Beberapa hari BH tak ada dalam siber. Bersama kawan kunjungi destinasi eko-pelancongan di Pahang. Turut serta adalah 2 orang pelancong asing Giles dan Eva masing-masing dari London, England dan Stuttgart,Germany. Berikut adalah wawancara khas bersama mereka:



BH: Hello! Mr Giles, how do you find Malaysia in term of economic and mother nature?
Giles: Well! Malaysia is a beautifull country..you have nice islands, beaches and forest parks..but, .. kesetabilan politik negara sangat penting bagi perkembang ekonomi. You know, jika huru hara pelabur susah mahu melabur.
BH: Oh!! You speak malay hah?
Giles: Yes, my parent tinggal kat sini. Kerja sini sukaralewan.
BH: So, interview kita dalam bahasa melayu atau Ingris?
Giles: Campur-campur - tidak apa. Saya lihat dalam tv, banyak interview orang melayu cakap , campur-campur juga - macam rojak. Selalu ada kata I,U,but,so,anyway. Ini bahasa sudah jadi melalish - melayu campur ingeris. Artis cakap itu macam. Tokoh akedemik pun ada cakap itu macam. Orang awam lagi macam-macam. Ha ha ha!
BH: Tapi kami perjuangkan bahasa melayu!
Giles: Yes! Saya ada dengar dan baca surat khabar. Ada orang tunjuk perasaan - merusuh. Merusuh perjuangkan bahasa?. Ada juga baring-baring tengah jalan serupa itu lembu. Ada juga guling-guling. Saya rasa ini negara sudah mau jadi serupa itu India.
BH: DS Najib baru ambil alih pemerintahan sebagai PM, apa pandangan?
Giles: Rakyat mesti beri kepercayaan. Jangan buat kerja bodoh dan baring serta guling-guling. Buang masa. Jangan jadi lembu baring-baring tengah jalan. Itu kerja sangat bodoh. Serupa tak ada otak. Rakyat mesti sokong DS Najib. Konsep satu Malaysia sangat bagus. Mau satukan semua rakyat. Pembangkang mesti tidak suka sebab itu akan gugat sokongan mereka. Tapi apa mereka boleh bikin? Mana ada mereka bawa kemajuan? Pulau Pinang apa jadi? Dulu cakap mau kasi turun tol sekarang lagi mau kasi naik. Ini kerajaan PR banyak cekik darah punya. Ini politik mesti setabil, kalau tidak negara jadi rosak. Jangan kasi pembangkan naik atas kepala. Nanti negara jadi huru-hara macam itu Thailand.
BH: OK lah Mr Giles, thank you lah for the wawancara!
Giles: OK! Same-same.



Eva ~ Membelakangi (bukan memberi belakang kepada) Giles dan Banir Tualang @ Kompassia Excelssa species pokok tertinggi di Asia Tenggara



BH: Miss Eva, keng I intibiu you in Ingris? I do no speak Jermang. I keng spik kemamang ongli.
Eva: Ooo! Kawe buleh speak kelate. Mu buleh intibiu kawe dale bahaso kelate. (Saya boleh cakap kelantan. Awak boleh temuramah saya dalah loghat kelantan)
BH: Huh! Tekejuk berok ambo! (Huh! Terkejut beruk saya!)
Eva: Takpo! Takpo! Kito kecek kelate deh? (Tak apa! Tak apa! Kita bercakap loghat Kelantan ye?)
BH: Lagu mano mek buleh kecek kelate ni? (Macamana cik boleh bercakap kelantan ni?)
Eva: Kawe ado pok akak duduk di Guo Muse. Kawe duduk lame denge dio. (Saya ada bapak angkat tinggal di Gua Musang. Saya tinggal lama bersama mereka)
BH: Pok akak mu tu Teku Zali ko? (Bapak angkat cik - Tengku Razaleigh Hamzah ke?)
Eva: Dok weh! Buke! (Tidak lah! Bukan!)
BH: Apo pandenge tetay politik malaysia lo ni, kalu buleh ghoyat ko kito? (Apa pandangan tentang politik Malaysia sekarang ini, boleh ceritakan kepada kami?)
Eva: Buak maso ni masih napok stabil. Tapi kito tengok penyokong PAS doh telajok habih. Sangup baring dan guling depe sutay. Peranga supo setay. Pade pon Nik Aziz kato PAS sanggup kijo samo denge sete nok jatuhkan UMNO. Ruponyo demo tu bapok setay nyo. (Buat masa ni nampak masih stabil. Tapi kita lihat penyokong PAS dan terlampau. Sanggup berbaring dan berguling atas jalan depan Sultan. Perangai serupa setan. Patut pun Niz Aziz kata PAS sanggup bekerjasama dengan setan untuk jatuhkan UMNO. Rupanya dia tu bapak setannya)
BH: Apo pandenge pasa pilihe rayo kecik DUN Penanti?
Eva: Rakyat mesti sokong day undi barisay nasional day calon UMNO. Kerajooay doh beruboh. Pah, rakyat pun mesti tunjuk beruboh jugok lah. Ini ontok kesetabilay negaro. (Rakyat mesti sokong dan undi barisan nasional dan calon UMNO. Kerajaan dah berubah. Jadi rakyat pun mesti tunjuk berubah jugalah. Ini untuk kesetabilan negara.)
B
H: Terimo kasih lah mek, deh! Nati kito maghi denge camera video nok interbiu denge mek.
(Terima kasih lah cik, Ye! Nanti kita akan datang dengan kamera viseo nak wawancara
dengan sik.)
Eva: Takpo! Samo-samo lah, deh. Jange lupo, ghoyat ko demo tu, undilah BN! Jange dok undi parti celako tu! Nik Aziz patut begheti doh, bagi ko oghe laeng pulok loh. Pasa dah lamo sangat. Oghe pon doh bechi lamo-lamo tu. (Tak apa! Sama-sama lah ye. Jangan lupa beritahu mereka tu, undilah BN! Jangan undi parti celaka tu! Nik Aizi patut bersara dah, berikan peluang kepada orang lain pulak lah. Pasal dah lama sangat. Orang pun dah benci lama-lama sangat tu)


Satu pandangan indah dari puncak Kesong



p.s:
BH ucapkan terima kasih kepada penaja pakej 3hari 2malam BH ke destinasi eko-pelancongan di Pahang itu bagi membolehkan BH mewawancara kedua-dua pelancong tersebut. (Klik disini untuk ke website penaja). Pengembaraan ini sangat menarik dan mengasyikkan. Waktu malam ada banyak bintang-bintang dilangit walaupun tak ada bulan. Terima kasih juga kepada ISAC dan Gee (Klik ke blog Gee) kerana sentiasa berikan sokongan.



3 comments:

PasMuda said...

Hahaha...

Kelakar juga wawancara ni. Hok tino tu buleh kecek klate pulok...

ISAC said...

MU BH....MU MELAWOK....HUHU...

.@blogger.com said...

Kedua-dua mereka tak suka dan tidak pecaya kepada Pakatan Pembangkang yang hanya dilihat merosakkan bangsa dan negara. Mereka juga mengutuk perbuatan berbaring tengah jalan yang memperlihatkan kerendahan taraf manusia yang boleh disamakan dengan lembu-lembu yang melata ~ Huhu - bERANIKAN hATI

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...