Suara Anak Pahang - Perlu Baca

26 April, 2011

MELAYU: SIAPA PEJUANG SIAPA PETUALANG?





Anu arr sudah hampir terbukti bersalah oleh mahkamah. Anu arr semakin hampir untuk dihumbankan semula ketempat yang sewajarnya dia ditempatkan atas tanggung-jawab kepada kesalahanya itu. Mungkin masih ada sedikit dari penyokongnya yang akan mengadakan bantahan dan demonstrasi sebagai sokongan kepadanya. Namun suara-suara reformasi sudah semakin kendur atas kesedaran bahawa reformasi bukanlah bermakna sentiasa menyokong apa saja yang Anu arr perbuat.

Sokongan politik kepada Anu arr dan PKR khususnya semakin berkurangan. Ini terbukti dari beberapa siri PRK di semenanjung dan terbaru PRN di Sarawak. PKR tidak dapat mengekalkan sokongan dari rakyat dan di Sarawak PKR dimalukan sedangkan DAP menambahkan kerusi dan sokongan.

Anu arr dilihat sebagai  pemimpin kepada Pakatan Pembangkang. Andai Anu arr dihumban ke Sungai Buluh siapakah yang akan mendapat faedah dari apa yang telah dikerjakannya selama ini? Katakanlah Pakatan Pembangkang mendapat kemenangan besar, siapakah yang akan menjadi pemimpin pakatan berkenaan seterusnya menjadi PM, atau setidak-tidaknya jadi Ketua Pembangkang di Parlimen? Sudah tentu bukan para pemimpin Pas. Jadi jika bukan, siapakah dianya?

Dengan mendapat faedah besar dari sokongan Pas dan PKR maka DAP dapat menambah lebih banyak kerusi dan mendominasikan sokongan sebagai pembangkang. Justeru janganlah hendaknya Melayu didalam Pas dan PKR salahkan sesiapa kerana merekalah yang mengadaikan maruah bangsa.

Saya sangat membimbangi untuk memikirkan keadaan ini dari berlaku, namun ianya semakin hampir. Kelemahan sikap orang Melayu sendiri sangat nyata senbagaimana perpecahan kita yang sangat ketara. Orang Melayu Pas sudah mengharamkan saudaranya sendiri didalam UMNO, mereka juga menutupkan pintu syurga untuk saudaranya sendiri (pada pandangan mereka) seandainya ada pergaduhan diantara bangsa lain dengan bangsa Melayu, orang Pas akan melihat apakah ada tanda bulan didahi Melayu itu, jika tiada ianya akan dibiarkan mati seperti katak tanpa pembelaan, atau mungkin mereka akan memihak kepada musuh yang satu lagi kerana percaya disebalik roket itu ada bayangan bulan.

Walaupun Melayu masih merupakan golongan majoriti, namun kerana tidak bersatu dan dipecahbelahkan, membuatkan suara dalam olitik kita tidak kuat dan sepakat. Tambahan pula ada kaum lain yang pintar dan sanggup memperkudakan kita, serta kebodohan bangsa sendiri yang membiarkan kita diperkudakan, membuatkan kuasa kita hilang.

Mungkin kita harus melihat kedalam diri kita sendiri, siapakh Si Kitol diantara kita? Siapakah Raja Mendaliar diantara kita? Siapakah si pengkhianat bangsa dan negara? Siapakah yang kununnya bergelar pejuang namun sebenarnya adalah petualang?


3 comments:

mohdhafifi said...

ini nujum pak belalang..

huhuu

bRAVEhEART said...

tetapi hakikatnya lebih baik dari blog jurnal stanza harapan yang langsung ntah apa-apa dan tidak langsung mengembangkan minda....

Anonymous said...

Mungkin masih ada sedikit dari penyokongnya yang akan mengadakan bantahan dan demonstrasi sebagai sokongan kepadanya ~ tuan mohdhafifi lah tu org nya, hehe - penjilat stor kunyit

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...