05 December, 2011

SIAPAKAH KITA? AHLI ATAU ORANG UMNO?




1. Para Perwakilan dari 191 Bahagian UMNO telahpun pulang ke Bahagian masing-masing. Dalam PAU mereka telah ber-'baiah' untuk perkuatkan UMNO dan bersetuju memenangkan calon pilihan yang ditetapkan oleh parti. (Rujuk Sini)

2. Ahli UMNO lebih 3 juta, jika kesemua ahli (dari semua Bahagian dan Cawangan) ber-'baiah' dan bersumpah setia menyokong parti, sudah pasti calon-calon UMNO dan BN yang bertanding dikawasan majoriti  Melayu akan menang dalam PRU nanti.

3. Cuma kita harap tidak ada lagi watak-watak Si-Kitol dan Raja Mendaliar dalam UMNO yang akan menjahanamkan parti. Kekalahan dan kelemahan UMNO selama ini bukanlah kerana kekuatan lawan, ianya berlaku kerana kelemahan UMNO sendiri. Kerana adanya musuh dalam selimut dan gunting dalam lipatan. Kerana adanya orang yang sanggup 'menikam belakang'.

4. Sejarah sentiasa diulang-ulang. Apakah kewujudan PKR bukan kerana adanya yang 'menikam belakang'? Bahkan 'beliau' terbuang dari UMNO sendiripun adalah kerana perbuatannya 'menikam belakang'.

5. Kekuatan UMNO akan bergantung kepada sebaik mana kita mampu 'membersihkan' UMNO dari petualang dan sebaik mana kita mampu menarik penyokong dari kalangan pengundi baru untuk menyertai dan menyokong UMNO.

6. UMNO harus lebih telus dalam membuka ruang kepada 'orang muda' dan 'orang baru' yang berkelayakan untuk memeggang jawatan dalam parti. Transformasi harus berlaku dari dalam. Malangnya siapa 'orang lama' atau 'orang tua' yang sedar bahawa mereka harus berundur dan memberi ruang kepada yang baru?

7. Siapa pula yang sedar-diri bahawa khidmat mereka sudah tidak diperlukan lagi dan mereka harus memberi ruang kepada pengganti? Siapa pula yang berhasrat untuk mengganti sedar diri bahawa mereka adalah orang yang benar-benar sesuai dan patut jadi pengganti?

8. Siapa antara kita yang sedar siapakah sebenarnya kita? Apakah kita Ahli UMNO atau kita Orang UMNO?

2 comments:

Unknown said...

Salam Tuan,

Mohon izin utk linkkan blog saya di sini. Blog tuan telah saya linkkan di blog saya. Terima kasih tuan. Selamat berjuang.

# Link blog saya :http://ibm-akusayangumno.blogspot.com

bRAVEhEART said...

Salam IBM,
blog tuan sudah dilinkkan di blog barisan hadapan, terima kasih.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...