24 March, 2010

ANU-ARR - APA LAGI HARAPAN YANG TINGGAL?

Wajah seorang Penglipur Lara Kontemporari


Hari terus berlalu dan Anu-arr terus dihambat resah dan rasa bersalahnya. Apa lagi harapan yang tinggal buatnya? Segalanya telah tersingkap..segala 'kemaluan' telah terserlah dan tidak dapat disembunyikan lagi. Dua tapak tangan tidak mampu menutupi wajah malunya kerana jika tapat tangan menutupi wajah, 'kemaluan'nya tentu akan terpamir.

Sahabat saya (blogger) telah membuat analisa tentang apalagi yang dapat dilakukan oleh Anu-arr dihujung 'senja'nya. Berikut adalah analisa beliau;

Jika Anwar boleh memilih perjalanan masa depannya dalam jarak terdekat ini, apakah yang patut menjadi pilihannya? Mula kita perlu senaraikan beberapa faktor;

Jika Anwar dipenjarakan, buat kali ini tiada siapa pun akan merinduinya. Tidak akan wujud sebarang Blog atau Website seperti Free Anwar Campaign dulu. Sebab RPK pun sudah menjadi banduan dalam larian yang bakal dipenjarakan juga jika dia balik ke tanahair.

Kali ini tidak ada sesiapa pun akan percaya sebarang tuduhan bahawa Kerajaan berkonspirasi atau menzalimi Anwar. UMNO dan Kerajaan tidak masuk campur dalam kes Anwar liwat Saiful Bukhari. Isu ini melibatkan hanya Anwar dan Saiful sahaja. Anwar peliwat dan Si Saiful kena liwat.

Kemungkinannya juga paling besar penyokong Anwar yang hardcore pun sudah letih dan akan berkurangan. Kita boleh lihat bahawa kali ini tidak sampai 100 orang yang menghadiri bicara kes liwatnya. Dan yang hadir pun perlu dibayar upah dan dibawa khas menaiki bas.

Bila Anwar masuk penjara, rakyat Malaysia akan melupakan Anwar buat selamanya. Dan jika Anwar masih hidup lagi selepas melalui hukuman penjara dan juga masih sihat apabila dibebaskan kelak, tiada siapa pun akan mengenalinya lagi. Riwayat politik dan juga riwayat hidup Anwar akan habis dalam penjara buat selamanya.


Melihat kepada senario ini, cuba Anwar fikir baik-baik. Sembilan tahun atau 10 tahun dari sekarang dia akan keluar penjara tanpa kesihatan yang baik (mungkin dia akan diserang sakit belakang kronik), tanpa usia muda, tanpa tenaga dan kecergasan otak, tanpa kecergasan tenaga batin (tak boleh meliwat atau menikmati perhubungan seks – tambah lagi bukan saja bini dah tua tapi Syamsidar pun dah tua juga)

Pendek kata masa depan Anwar Ibrahim amat gelap, gelita, gundah dan gusar sekali.

Melihat kepada senario seperti ini, yang bukannya tanpa asas, lebih baik bagi Anwar Ibrahim melarikan diri ke Amerika, Australia atau United Kingdom di mana dia mempunyai ramai kawan, penyokong dan juga kebebasan untuk memenuhi kehendak hawa nafsunya.

Anwar masih bebas ke luar negara sebab Mahkamah tidak menahan paspotnya. Dan Anwar juga mudah mendapat sokongan suaka politik (political asylum) daripada jaringan Yahudi antarabangsa kenalannya seperti Paul Wolfowitz, Bill Cohen, Al Gore, Madeleine Albright, Michel Camdessus dan sebagainya.

---

Tapi bahaya besar bagi Anwar ialah apabila kes ini menghampiri ke penghujung perbicaraannya Pendakwaraya boleh memohon kepada Mahkamah untuk menahan paspot Anwar supaya dia tidak boleh melarikan diri ke luar negara. Jika Mahkamah membenarkan permohonan itu, peluang Anwar untuk hidup sebagai seorang manusia bebas dan seorang pejuang dan pemimpin dalam buangan akan terpenjara. Oleh itu mengikut lojiknya, lebih baik Anwar melarikan diri ke luar negara dengan secepat mungkin.

Anwar juga boleh menjadi ‘pemimpin dalam buangan’ seperti Ayatollah Khomeini tinggal di Perancis dalam buangan dulu. Anwar boleh membuat rakaman VCD, siaran YouTube, Facebook, Twitter dan sebagainya yang bakal disebarkan ke seluruh dunia terutama sekali di Malaysia. Anwar masih boleh beri nyawa kepada penyokong dan perjuangannya di Malaysia. Kemungkinanya PKR tidak akan terkubur dengan terlalu cepat jika Anwar hidup dalam buangan di Australia (atau negeri lain pun).

Rahim Ghouse masih lagi menyimpan beratus juta Ringgit duit Anwar di Australia. Oleh itu Anwar tidak perlu khuatiri makan, minum atau tempat tinggal. Anwar boleh hidup dalam keadaan mewah buat selamanya. Tambah lagi kerajaan Australia, Amerika, United Kingdom dan Turki semua akan sedia membantu kewangannya jika perlu.

Wan Azizah pula boleh mengiringi Anwar sebagai isteri. Tapi melihatkan bahawa Wan Azizah bukan tertuduh atau banduan, dia boleh keluar masuk dari Malaysia pada bila masa pun. Wan Azizah boleh menetap selama beberapa bulan di Australia bersama Anwar dan balik untuk bersama anak dan cucu untuk beberapa bulan lain. Dan apabila Wan Azizah tiada bersamanya di Australia, Anwar pun bebas untuk menceburi aktiviti-aktiviti yang amat digemarinya. Mungkin dengan sebahagian daripada 50 Ahli Parlimen gay di Australia yang telah menyokongnya.

Jadi inilah senario yang realistik bersama beberapa pilihan bagi Anwar pertimbangkannya. Tiada guna bagi sesiapa pun, bukan saja Anwar, untuk merengkuk dalam penjara. Dan jika sudah confirm bahawa Anwar akan merengkuk dalam penjara, tiada guna bagi Anwar membazirkan peluang baik untuk melarikan diri dan menyelamatkan dirinya.

(Klik ke sumber asal di blog The Unspinners)


15 comments:

Tok Pambu said...

Memang adatnya jadi begitu terhadap pemimpin yang berjiwa besar.
Nelson Mendelan pun dipenjarakan hampir 30 tahun, akhirnya telah menjadi pemimpin besar.

Pemimpin yang benar2 berjiwa besar ialah pemimpin yang pernah menempuh segala dugaan yang pahit getir.

Ianya tidak sama sekali serupa dengan pemimpin2 UMNO yang sentiasa ampu mengampu, hidup senang lenang bermewah mewahan bergelumang dengan rasuah dan dosa.

Walaupun DSAI dimalukan dan dipenjarakan, tetapi sokongan terhadap PR tidak pernah pudar malahan ianya semakin bertambah kuat.

Sekarang kaum bukan melayu sudah hilang kepercayaan nya terhadap BN yang diterajui oleh UMNO. Lihat sahaja bagai mana rupanya keadaan MCA, MIC, Gerakan dan PPP, semua nya hidup segan dan hampir mati.

UMNO pasti musnah tampa sokongan dari kaum bukan melayu. UMNO hanya bergantung talian hayat nya kepada Sabah dan Sarawak sahaja.

Tidak mustahil pada PRU13 akan datang rakyat di Sabah dan Sarawak juga inginkan perubahan seperti di semenanjung ini.

UMNO harus sedar dan jangan terlalu sombong dan bangga diri, sedangkan melayu sudah berpecah tiga, cuma satu bahagian sahaja yang menyokong UMNO, sedangkan dua lagi menyokong PAS dan PKR.

Kekuatan DAP tidak boleh disangkal lagi hampir semua kaum bukan melayu telah menyokong DAP, kini DAP pula sudah ditambah kuat kan pula oleh PAS dan PKR.

Peringatan Nala tentang perenggan akhir ini perlu dihayati oleh semua pencacai2 UMNO yang masih lagi tidak sedarkan diri.

Jeepers Creepers said...

anuar mungkin patut ikut jejak takshin bekas pm thailand. lari keluar negara dan arahkan rakyat membuat demo besar besar dari luar negara.

bRAVEhEART said...

Memang pemimpin2 besar melihat dunia ini dari pintu belakang? Tentu sentiasa ada pro dan kontra-nya, tentu ada baik dan buruknya, cuma yang ini lain dari yang lain dan kenapa kita harus percaya antara yg benar2 berjiwa besar dengan hanya bermimpi besar2? Yang berbohong dan mendustai bangsa? Jangan tertipu tatkala mentafsir antara intan dengan kaca.

ISAC said...

Wahai "pengomen" ID = http://www.blogger.com/profile/09128242919178746018 (nalapambu)

Kamu juga harus ingat, mungkin juga pengundi2 Pakatan dalam PRU 12, ramai yang telah insaf dan pulang ke pangkal jalan.....Mereka mungkin akan mengundi semula Umno dalam PRU 13 ibarat "sirih pulang ke gagang".

cucu mamak kutty ori punya tau said...

kah kah...betul2 mcm muka bapak kau tu ...gambar tu sebiji mcm muka bapak kau ye brave heart...sebiji muka bapak kau mcm muka lebai malang ye tak bh....memang bapak kau tu lebai malang...sorang tok lebai yg dapat anak sial mcm kau...memang le malang nasib mak bapak kalau anak asyik buat dosa menghina dan memfitnahkan org.....kah kah kah.....

bRAVEhEART said...

salam cucu mamak kutty, kau dh tak kenal muka peliwat yang telah meliwat bun tut kau dulu tu? memang susah nak cam muka dia sebab dia datang dari belakang kau, tu lah kenapa kau selalu menonggeng dah kena, kau juga yang susah kan? sabar je lah dan reda saja pada terunamu yang hilang tu, kahkahkah. Shhhh! Berapa dia orang bayar kau kacau blog2 pro kerajaan ni? hehehe, bolehlah sara anak bini kan? hehehe Berubahlah, tak ada sapa lagi disebelah sana tu. tinggal kau je macam kera sumbang. Aku sangat suka bila kau marah, bermakna aku berjaya kacau emosi kau, kahkahkah, kehkehkeh,kohkohkoh, cucu mamak kutty, heeeee

fidel castro said...

benarkah dsai meliwat? banyak pandangang berbeza telah saya baca. tapi kita sebagai orang islam tidak boleh menuduh sebab tiada 4 saksi kan..sedangkan kes kartika masih kena sultan campur tangan dalam menegak kan hukum islam. kau nak sokong UMNO-BN itu hak kau tapi berilah fakta fakta betul jangan memfitnah..
dan jangan lupa pandangan orang luar perlu kita ambil kira sebab kestabilan politik akan menjanakan ekonomi yg baik sbg contoh vietnam yg mana satu masa dulu miskin haprah tapi hari ini ekonomi mereka lebih baik dari malaysia dan aku tak hairan suatu hari malaysia akan kena sekatan ekonomi dari antara bangsa.

moyang mamak kutty said...

kesian roh mak bapak kau,terlolong2 kesakitan yg teramat sangat,penyiksaan dari malaikiat zabaniah di sebabkan anak nya terus buat dosa beser yg takkan di ampun kan oleh ALLAH.....kerana dosa terhadap sesama manusia,kena mintak pada individu yg kena fitnah....

Anonymous said...

nak nanti 4 saksi, kita sendir sama ada turut meliwat atau kita kena liwat, hehe

Anonymous said...

uittt! ooo moyang mamak kutty datang dari neraka jahanam rupanya, dia dibenarkan keluar kejap atau boleh keluar suka-suka dia saja. bertuah kalau dapat mcm tu. aku pn sokong pas lah mcm tu, kawin budak umor 11 tahu pun boleh, hehehe aku pun boleh jadi wali setokin busuk mcm wali selipar jugalah tu. ko jgn marah cucu, nenek, datuk, moyang mamak kutty errk? ko asal dari benua keling bukan sini, ini Tanah Melayu, hehe. Dia sudah panggil moyang dia, hehe

Unknown said...

Kami ingin berkembang: Blog tuan/puan ini telah kami link di website kami, harap tuan/puan dapat membantu kami dengan meletakan link kami pula di blog

tuan/puan....Terima kasih

http://mybloghub.my/

Anonymous said...

Apa korang merepek ni.. blog takde motif.. malu aku jadi ahli umno.

cucu mamak kutty ori punya tau said...

BRAVE HEART KAU DAH TAKDE IDEA LAGI SEKARANG NI YE,SBB TU 3 ATAU 4 HARI SEKALI KAU BARU DAPAT BUAT ENTRI BARU YE,OTAK KAU DAH TAK BERFUNGSI SANGAT LAGI YE TU YG PENYEBAB KAU DAH TAKDE IDEA LAGI NAK BUAT POSTING BARU,TU LE AKU DAH NASIHATKAN KAU JGN SUKA BANYAK BUAT FITNAH DAN MENGHINA ORG,JADI DOSA YG KAU BUAT TU AKAN BERTAMBAH2 BANYAK YG MENYEBABKAN OTAK KAU DAH MERENG...KAH KAH KAH ...TU LE KAU EKSEN SANGAT,KAU TAKNAK DENGAR NASIHAT AKU....ENTAH2 ENGKAU NI DAH KETULAR AKAN DOSA2 KAU TERHADAP ORG2 ALIM YG KAU DAH KUTUK2 TU...PADAN LE DGTN MUKA KAU KAU.....NANTI KLU KAU MATI ENTAH2 MUKA BERTUKAR JADI........ ATAS SEBAB2 DOSA KAU TERLALU BANYAK KAT ORG2 ALIM....KAU PULAK TAK SEMPAT NAK MINTAK AMPUN...ATAU PUN KAU NI JENIS EKSEN PUNYA...TAKKAN SANGGUP MENGAKU SALAH DAN MINTAK MAAF KAT ORG YG KAU FITNAHKAN TU....TU LE KECIK2 TAKNAK MAMPOS,DAH MAMPOS PULAK NANTI MUKA KAUN BERTUKAR JADI MUKA SETAN AGAKNYA LE YE...AKU AGAK2 AJE TU...SBB ORG YG BANYAK BUATB DOSA NI KLU DIA NAK MATI NANTI,,,MASYAALLAH PUNYA LE BANYAK SETAN2 DATANG DI KELILING DIA SEBAB MASA HIDUP NYA KAN KE PERANGAI DIA SIKIT LEBIH KURANG MCM SETAN GAK ...KAH KAH KAH....KIRIM SALAM KAT HUSIN LEMPOYANG YE BRAVE HEART...AKU KUTUK2 KAU JUGA...TAPI AKU TAK LUPA NAK AJAK KAU SOKONG PAKATAN RAKYAT....JOM SOKONG PAKATAN RAKYAT...TINGGAL KAN UMNO PARTI BANGGANG YG TELAH BANYAK MELINGKUPKAN ORG MELAYU TU....TINGGALLLLLLLLLL KAN LAH UMNO.....JOM SOKONG PAKATANNNNNNNNN

anak ghaje benua keling said...

upah dah tak dapat maka entri pun dah taK BUAT...KAH KAH KAH....pi le ambil upah panjat kelapa pun dapat juga beli beri ngan ikan masin pun cukup le makan anak beranak....janji duit halal....klu makan sedap2 pun tapi duit haram buat apa...mengemukkan badan untuk di baham cacing kubur....kah kah kah/...sabau le ye braveheart.....hasil dari keje halal tu hidup sekeluarga lebih berkat...semoga ALLAH beri kamu petunjuk....jgn lupa pesanan aku....kau tinggalkan aje umno tu ....jom masuk pakatan.....umno dah nak melingkup dah ni....pakatan akan membawa rakyat malaysia kearah kesejahteraan....rakyat di dahulukan ...umno mesti di langkupkan....kah kah kah....semoga kau panjang umor agar kau dapat merasa sejahtera hidup di bawah pemerintahan kerajaan pakatan rakyat....hidup rakyat....terlingkup barisan...kah kah kah keh keh keh koh koh koh

oliventileterra said...

aper punyer bloglah bodoh...dan tak berguna langsung...semua isu nak memburukkan org terutama dari pakatan,kalo bab umno puji sampai ke langit,memang dasar pencacai jenis cacing kerawit nih...otak ko nie dah tungang tebalik...ader blog dok merapu...konon beri sokongan pd che det..che det pun tak kenal ko..kah..kah..kah..buat malu,kalo che det baca blog ko nie aku rasa mau org tua geleng kepala..tiada aper kosong,tiada fakta jelas..banyak menipu,mcm sembang kedai kopi,fakta keluar dari kepala otak ko jambul..ko nie boleh diberi anugerah blog paling merapu...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...