26 April, 2010

KENAPA HANYA 1,725 UNDI SAJA? MANA UNDI CINA?



Kita telah menerima keputusan PRK P094 dan semua pihak berpuas hati termasuk yang kalah. Semasa mengumumkan kemenangan calon BN, calon pembangkang tidak hadir kerana tidak ingin diumumkan kekalahannya.


Kita sedang mengumpul maklumat mengenai P094 dan berharap satu analisa akan dapat diberikan dalam waktu terdekat mengenai keputusan PRK terbaru. Kita ingin mencari jawapan kenapa BN hanya menang 1,725 undi saja? Peratusan mengundi dilihat bertambah dari PRU lalu.


PRU 2008
-----
Pengundi: 63,593
BN: 22,979
PKR: 23,177
Majoriti: 197
Jumlah Undi: 47,622
Peratus: 74.81
Undi Rosak: 1,466


PRK 2010
-----
Pengundi: 64,500
BN: 24,977
PKR: 23,272
Majoriti: 1,725
Jumlah Undi: 48,935
Peratus: 75.87
Undi Rosak: 731

Undian PKR dilihat menaik dari 23,177 ke 23,272. Walaupun kalah namun undiannya masih meningkat walau dalam kadar sedikit (95). Kesimpulan secara kasarnya adalah kemenangan BN kerana pertambahan bilangan yang keluar mengundi yang kekurangan undi rosak.

Kemana perginya undi kaum Cina? Kita akan cuba dapatkan analisa dalam masa terdekat.


Sementara itu, baca Analisa Hulu Selangor (disini)

6 comments:

Waris Pahang said...

BN jangan cepat syok sendiri dan berasa selesa kerana PKR hanya kalah 95 undi (23,272 (PRU2008)-23,177 (PRK 2010)=95)

Pemerhati said...

Orang Cina ni memang opportunist. Mereka akan sentiasa menangguk di air yg keruh. Mereka tidak akan mengundi BN selama2nya di masa hadapan. MCA dan Gerakan akan hanya jadi parti2 Chauvanis kaum Cina yg akan sentiasa mendesak BN utk memberi berbagai2 kelebihan dan kemudahan kpd kaum Cina shj. Bacalah blog Lim Kit Siang dan kita boleh lihat bagaimana dia menjerat DS Najib kerana membuat janji2 kpd kaum Cina. Sepatutnya Najib mesti memberi syarat jika kaum Cina mengundi BN sekolah Cina itu akan dapat 3 juta dan pelajar sekolah persendirian Cina akan dapat pinjaman PTPTN. DS Najib di masa hadapan jangan janji tak bersyarat ini. Jika kaum Cina tak tolong BN buat apa Kerajaan BN nak tolong kaum Cina, betul tak? Kaum Melayu dari UMNO ni nampak sangat tak panjang akal!

Ĺaptop™ said...

Nak buat analisa kemana perginya undi Cina itu ilmiah sahaja.
Jawapannya semua orang dah tau. "Pemerhati" telah memberi satu pandangan yang benar.

Anonymous said...

Bukan sahaja undi Cina UMNO/BN tak dapat... undi Melayu yang educated pun tak dapat... hanya orang kampung dan orang Felda saja sokong UMNO/BN.. kawan aku yang berbangsa Cina bertekad tak akan berkompromi dan tak akan sokong UMNO/BN selama-lamanya... aku pula sanggup lagi undi DAP daripada undi UMNO.

selagimasihada said...

Anon,
Orang Kampong dan Felda tu adalkah mak bapa kita juga, kalau tak ada Felda rasanya mak bapak kita tu dan kita sekali masih duduk di kampong yang tiada pembangunan. Boleh kita majukan ladang 14 ekar Felda tu tanpa duit dan kemahiran? Kawan kamu yg Cina tu mmg sokong Dap sebab rasis Cina, tapi mnelayu yg bangang mcm kau saja yg bodoh sokong Dap, kehkehkeh, ada juga melayu yang bangang mcm dia ni?

menyegar said...

Haha salam.. Patutlah melayu sentiasa layu kerana adanya melayu mcm anon di atas..

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...