Suara Anak Pahang - Perlu Baca

08 April, 2010

PAHANG - LAKONAN WAYANG CINA

Gambar Hiasan: Dari satu adegan lakon-layar wayang Cina -
dialognya adalah: Cis! nyah kau dari sini, selepas kau barulah aku akan nyah!



Ari ini kawan tak endak menulis panjang dan lebar. Cukuplah gamoknya walaupun pendek dan tak besar. Ini kena tanya orang tertentu mana yang mereka suka antara panjang dan lebar serta pendek tetapi besar. Hehehe!

Semalam kawan dah kata yang kawan sedang menyediakan 'poll' diblog ini untuk dapat kita mengundi sama ada siapa sokong MB Pahang terus menyambung jawatannya atau siapa yang suka jika dia direhatkan sementara.

Kerana itu, beberapa hari dari sekarang, kawan akan mengeketengahkan isu-isu yang berkaitan yang akan dapat memberikan pandangan bagi kita membuat pertimbangan nanti.

Mula-mula sekali kawan nak siarkan tulisan dari sebuah blog dari Dato' Sakmongkol yang menulis posting ini di dalam blog Pahang Press milik beliau sendiri. Nampaknya Pahang Press ini dah nak kiok' dah. Bagaimanapun blog Sakmongkol masih gagah dan perkasa dan hadir dengan tulisan-tulisannya yang sangat baik, cuma orang-orang dari kampong saya susah sikit nak membacanya. Maklumlah ditulis dalam bahasa 'omputih'.

Dato' Sakmongkol mungkin boleh lekatkkan widget translater, tapi masih belum ada translater yang boleh menterjemahkan loghat kampong di Pahang ni. Jadi, kawan tak tau apalah nak kata tentang tu.

Jadi, ace kita bace dulu tulisan Dato' Sakmongkol ni, dan minggu depan kita 'setat' membuat undi sapa suka dan sapa kurang suka atau tak suka atau benci pada MB kita ni. Kita kira ni macam mengundi olok-oloklah. Hehehe! Lepas kita undi MB kita undi orang lain pulok, ye dok?


Baca dari blog Dato' Sakmongkol (tanpa sebarang ubahsuai atau pembetulan):


MB Pahang telah membentangkan bajet negeri tersebut untuk tahun hadapan. Sebagai rakyat biasa yang pernah menjadi wakil rakyat, saya sentiasa mengharapkan perdebatan dan penghujjahan yang bernas dari wakil wakil kita. Saya beranggapan bahawa selain dari pembukaan sidang dewan, persidangan mengenai bajet adalah kemuncak persidangan untuk mana mana tahun.


Ini adalah kerana, pada persidangan tersebut, kerajaan memohon kebenaran untuk mengeluarkan sejumlah wang dari akaun consolidated untuk membiayai pengurusan dan pembangunan negeri. Permohonan ini pun mempunyai signifikens yang besar- memohon kebenaran bererti kita harus sedar bahawa wang tersebut, bukan kita punya. Ianya kepunyaan dan milik negeri atau rakyat. Apabila perkara ini disedari maka, aplikasi dan penggunaan tersebut, menjadi suatu perkara yang akan di nilai oleh rakyat. Yang berada di barisan depan sekali, untuk menilai sama ada wang tersebut akan di kendalikan dengan baik, ialah wakil rakyat.


Tahun demi tahun, kita di beri tahu, hasil kerajaan adalah x jumlah nya. Semasa saya jadi wakil rakyat dahulu saya sentiasa mahu menanti kenyataan mengenai pendapatan negeri Pahang keseruhan nya. Maksudnya, hasil kerajaan hanya merupakan sebahagian dari pendapatan negeri yang terkutipoleh kita melalui cukai, royalty, hasil dividen, sumbangan per kapita dari kerajaan persekutuan dan sebagai nya. Maka, hasil kerajaan adalah x daripada Y untuk sesuatu tahun.


Apa guna nya kita tahu income negeri Pahang? Kerana dengan mengetahui pendapatan negeri secara membandingkan rekod, dapatlah kita tahu sama ada kesihatan ekonomi negeri di urus dengan baik. Apabila kita tahu perkara ini, boleh lah kita berdebat dengan rasional. Saya kira MB pun akan suka jika kita berdebat dengan penghujjahan yang rasional dan tidak terpekik terlolong menuduh sembarangan atau memberi sokongan babi buta.


Seperti biasa bajet negeri Pahang berada dalam keadaan defisit. Erti nya, hasil kita kurang dari belanja. Kita belanja lebih dari pendapatan. Bagaimana kita menampung nya? Dengan berhutang dari kerajaan persekutuan.


Sahabat sahabat saya dalam dewan Pahang akan berkata- ah, bukan Pahang sahaja yang defisit. Malaysia pun defisit. Susah lah kita mahu memulakan perdebatan jika kita mempunyai sikap yang sebegini.

Kenalah kita menerangkan, mengapa kita kata defisit tidak mengapa? Janganlah kita mempertahankan defisit dengan menyatakan ianya terjadi sebab kita belanja keatas welfare. Kita tolong orang miskin dan susah. Sememangnya, tolong orang susah dan miskin adalah suatu perkara yang murni. Tapi mustahil, bahagian yang di salurkan kepada oran miskin dan susah, menyebabkan defisit? Tapi point inilah yang akan di gunakan oleh sebahagian besar dari wakil rakyat kita.


Jika kita hanya tahu point seperti ini, nampak sangatlah kita tidak menghalusi ucapan bajet MB dan bila balik ke hotel hujung mingu, tidak mahu menganalisa inti bajet dengan rapi. Kalau kita veri hujjah yang dangkal, maka pengamal media baru seperti sakmongkol akan memberi pandangan nya. Dan pandangan nya tidaklah seperti pandangan budak sekolah pemberita dari Utusan Malaysia yang disebut orang sebagai akhbar yang terbodoh dalam dunia!


Seperkara yang kita harus sedar ialah, defisit tidak semestinya sesuatu yang tidak baik. Ia jadi tidak baik, jika defisit di guna dan terjadi sebab kita beberlanja keatas perbelanjaan mengurus atau consumption spending. Yakni, kos mengurus naik tapi prodaktiviti tidak naik sama.


Jika defisit terjadi kerana sebab ini rakyat sema akan bertanya- mengapa kos pengursuan naik, tapi kualiti perkhidmatan tidak? Bila kita pergi ke pejabat kerajaan, pegawai keajaan tidak ada di pejabat. Mereka minum teh atau pergi main golf. Ini bukan syarikat bapak mereka punya. Kadang kadang, kita di layan dengan kasar dan secara insensitif sekali. Orang yang datang berurusan dengan pejabat kerajaan di layan seolah olah seperti peminta sedekah yang bergantung kepada ehsan pegawai.

Tentlah ini menjengkilkan perasaan rakyat jelata.

Bersambung…..



Kita berentilah sini dulu, pas tu kita sambunglah lagi esok lusa pulak. Mana tau dalam sari-dua ni ada Dato' Sam ajak mengeteh sambil borak-borak...hehehe! nak bincangkan pasal facebook pulak ke...atau nak dapatkan nasihat macamana nak perkasakan blog dia yang dah jadi perkasam tu?....mungkin juga nak bincang-bincang pasal Unit Media Baru yang semakin lama semakin buruk...dan tak tentu hala-tuju.



5 comments:

Hashim said...

Rahsia kenapa calon MIC dipilih di Hulu Selangor akhirnya dibongkar......sila klik disini

bRAVEhEART said...

Pemimpin Melayu semakin penakut dan kecut telor. Demi kepentingan Cina dan Keling bangsa Melayu dikorbankan. Akhirnya orang Melayu sendiri akan lari dan meninggalkan perjuangan UMNO yang tidak lagi membela bangsa sendiri. Kadang2 terfikir juga bahawa malang sungguh kita menjadi orang Melayu.

menyegar said...

Salam.. nasib baik aku dah berhenti jadi melayu. aku dah register jadi yahudi. sebab yahudi lagi bagus tau menjaga bangsa dia

zeza said...

menyegar..salam...jadilah kita yang memulakan apa yang yahudi buat
tapi jgn berbangga dgn jadinya yahudi
sbb bangsa yahudi bangsa yang dikutuk dari azali

zeza said...

bangsa yahudi bangsa yg dikutuk sejak azali.mencontohi apa yang baik tidak jadi salahjadilah kita yang memulakan .dan jgn jadikan kita setara dgnnya
salam

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...