Suara Anak Pahang - Perlu Baca

27 April, 2010

PRK P094 - KAUM CINA KEKAL SEBAGAI PEMBELOT

Hiasan: Peristiwa rusuhan kaum 13 mei


Ketika undi kaum Melayu dan India membuktikan sokongan mereka semakin pulih terhadap BN, nyata kaum Cina masih permainkan kita. Ini terbukti jelas dibeberapa kawasan yang majoritinya diwakili kaum Cina dalam PRK P094 lalu.

Kita sangat kesal dengan kaum yang terkenal dengan sikap opportunist ini. Apakah mereka terlalu pandai bermain politik, menangguk di air keruh? Pandai mengambil kesempatan ketika kesetabilan politik BN kelihatan goyah dan perpaduan bangsa Melayu ditahap yang paling lemah atau kita kah yang terlalu bodoh dan terlalu bertolak ansur dengan mereka?

Setiap kali undi mereka diperlukan (pilihanraya) setiap kali itulah mereka akan datang dengan berbagai permintaan khusus untuk kaum mereka. Baru-baru ini di Hulu Selangor, peruntukan untuk sekolah jenis kebangsaan Cina telah diumumkan yang bernilai RM35 juta.

Setiap kali juga ada pertemuan dan makan besar, mereka akan keluar beramai-ramai konon memberikan sokongan namun apabila mengundi, mereka undian pembangkang. Ini berlaku bukan sekali dan bukan dua kali, tetapi berkali-kali yang kita sudah tidak terhitung dengan jari.

Jelas bahawa politik mereka hanyalah untuk mendapat sesuatu untuk kaum mereka. Mereka mengambil peluang semasa pilihanraya untuk mendesak kerajaan BN dan membuli bangsa Melayu.

Apakah sebenarnya kaum Cina sudah hilang keyakinan kepada MCA dan Gerakan atau sememangnya mereka menyokong DAP yang lebih jelas perjuangkan ‘kiasu’nya? Kita boleh mengambil kesimpulan begini; Sebenarnya kaum Cina sememangnya menyokong DAP yang ‘ultra kiasu’, yang memperjuangkan kepentingan kaum Cina melebihi segalanya namun mereka masih kurang yakin DAP dapat memegang tampuk kuasa pemerintahan, kerana itu mereka harus bermuka-muka khususnya kepada UMNO yang mengetuai BN. Dalam masa sama DAP menyelinap dengan bersahabat serta memperalatkan Pas dan PKR. Hakikatnya, dibelakang kita mereka berpegangan tangan.

Kenapakah kaum Cina terlalu gelisah dengan kebangkitan semangat bangsa Melayu dalam Perkasa? Perkasa dituduh rasis kerana memperjuangkan bangsa Melayu tetapi mereka tidak merasakan bahawa mereka juga rasis bila perjuangkan kaum Cina? Mereka hendak sama rata dengan menghendaki hak kita tetapi mereka enggan memberi hak mereka.Bagaimana pula dengan Suqiu yang kelihatan begitu ekstrem? Tidak mengapakah jika membela kaum Cina tak tidak boleh membela bangsa Melayu?

Kegagalan MCA dan Gerakan dalam menarik sokongan kaum Cina hendaklah dilihat sebagai satu permainan politik mereka semata-mata. Sebagai saluran untuk merundingkan bagi mendapatkan sesuatu dari BN. MCA dan Gerakan harus dicurigai dalam hal ini. Yang jelasnya, mereka ibaratkan gergaji dua mata dan makan dari dua sudut berbeza.

Kaum Cina sedar bahawa dasar kerajaan tidak akan memberikan mereka ‘tongkat’, justru mereka selalu meminta kerajaan mengamal dasar yang kononnya lebih adil. Benar, mereka tidak diberikan ‘tongkat’ oleh kerajaan, tapi mereka memaksa kerajaan memberikan mereka ‘tongkat’ setiap kali sokongan mereka diperlukan. Lihatlah, mereka minta bangsa Melayu mencampakkan ‘tongkat’, namun apabila kita mencampakkan ‘tongkat’ kita, mereka akan dengan cepat merebutnya untuk mereka gunakan.

Saya bersetuju dengan pendapat dari sebuah laman blog (Kamarulzaman Kamdias) bahawa satu pendekatan baru harus diambil dalam menangani masalah sokongan kaum Cina terhadap MCA dan Gerakan. Antaranya, jangan lagi memberikan mereka peluang bertanding dikawasan yang majoritinya kaum Melayu, sebaliknya mereka harus bertanding di kawasan yang majoriti kaum Cina kerana suara mereka adalah mewakili kaum itu. Janji kerajaan semasa pilihanraya harus berdasarkan kepada keputusan pilihanraya itu sendiri, jangan lakukan apa-apa jika BN tidak menang dan kaum tertentu tidak memberikan sokongan.

Jikalau dalam ekonomi Melayu diminta membuangkan tongkat, kenapa pula dalam politik perlu kita memberikan mereka tongkat?

Saya tidak yakin kaum Cina akan bersikap jujur dalam penguasaan politik terutama di negeri Selangor. Kita menciumi ada perancangan besar yang mereka sedang aturkan supaya negeri selangor akan dapat mereka kuasai oleh kaum mereka sendiri, melalui DAP.

Tidak mustahil bahawa jajaran Selat Melaka yang tinggi nilai ekonominya akan cuba mereka kekang dan kuasai. Dari Singapura ke Selangor, Perak dan Pulai Pinang, inilah ‘Chinese Belt’* yang menjadi perkiraan untuk menguasai ekonomi seterusnya akan mampu menguasai politik tanah air.

PRK di Hulu Selangor, memperlihatkan kesetiaan bangsa Melayu terhadap pemimpinnya. Walaupun keinginan berkehendakkan wakil rakyat dari kaum majoriti, namun mereka korbankan juga kerana akur terhadap kehendak pemimpin. Kerana itu undi untuk calon pembangkang masih bertahan. Andaikan jika BN meletakkan calon Melayu, kemungkinan angka yang kita dapati kini akan berubah.

Saya melihat ini juga sebagai titik permulaan penyatuan semula bangsa Melayu seandainya pemimpin-pemimpin Melayu itu sendiri tidak terlalu memikirkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan Agama, Bangsa dan Negara. Siapa kata bangsa Melayu tidak boleh bersatu? Selagi kita sedar bahawa kita akan dikuasai dengan cara pecah dan perintah. Selagi kita yakin bahawa kita mampu bersatu semula seperti ketika kita menentang kuasa penjajah dulu. Selagi kita berusaha dan sesungguhnya berserah kepada Allah, - ‘ Tak kan Melayu hilang di dunia’.

*

‘The Chinese Belt’

Penguasaan pembangkang di Pulai Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan menggambarkan kuasa pembangkang terhadap penduduk-penduduk Cina. Besar kemungkinan dalam PRU akan datang pembangkang juga akan memenangi marginal Malay area seperti Negeri Sembilan, Melak dan Johor. Jika berlaku, akan muncullah satu kawasan di persisiran pantai barat satu kawasan dari Singapura ke Pulau Pinang yang boleh dianggap sebagai ‘The Chinese Belt’

Dalam keadaan sekarangpun kekayaan negara tertumpu di negeri-negeri tersebut. Secara tidak langsung, secara ‘de factor’nya mereka telah menguasai melalui kekuatan ekonomi yang dapat kita samakan dengan sewaktu zaman penjajah British dulu yang mana kawasan ini dikenali dengan ‘Straits Settlement’

10 comments:

orangkampung said...

Marilah UMNO dan Pas bersatu. Ini bukan masa kita jatuh menjatuh...jangan jadi ketam dalam baldi..

Kenapa susah sangat nak bersatu????

Ini bukan masa kita berbalah....tengok cina dalam diam-diam mereka ada agenda tersendiri iaitu nak menguasai jajaran dari Singapura hingga ke Perak..

Wahai pemimpin UMNO dan Pas jangan tidur lagi...jangan kau jual bangsa dan agama Islam tercinta.. bangun bangun bangkit...

Mozas said...

Apa lagi yang nak diharapkan dari mereka. kita mesti fokus kepada kita!


Pas dah serik berkempen untuk PKR! Baca sini:

http://satulimatiga.blogspot.com/2010/04/pas-serik-berkempen-untuk-pkr.html

Liza said...

KKKKKHHHAAAAAKKKKKK PHHHHUUUUIIIIIHHHH, hijau pekat beb jatuh atas dahi ko,,,

KKKKKHHHAAAAAKKKKKK PHHHHUUUUIIIIIHHHH, coklat pulak masuk dalam mulut ko yg terlopong tu,,,

(mulut ko terlopong tu sebab baru habis bertugas ke?)

bRAVEhEART said...

Liza dan Cucu Mamak Kutty, rilek lah! Yang pentingnya inilah masanya untuk UMNO dan Pas khususnya Melayu bersatu semula. Jangan biarkan bangsa lain peralatkan Melayu yang akhirnya hanya akan melemahkan bangsa Melayu sendiri. Korang bkn tak sedar tp korang hanya ego dan fanatik kepada parti masing2 je, berubahlah, perjuangan sebenarnya bukan untuk Anu-arr ibrahim atau Nik Ajis, perjuangan sebenarnya adalah untuk Agama, bangsa dan negara. Tp mesti ingat bahawa Pas bukan agama..

Anonymous said...

sy sarankan agar dilain masa jika ada pilihanraya kecil lagi jangan
lah BN memberikan apa apa lagi
seperti wang atau lain lain selagi kita tidak menang...habuan diberikan hanya selepas menang ini patut dilakukan ditempat yg majoriti cina kerana mereka ni spt
'melepaskan anjing tersepit'

menyegar said...

http://yangkitadengar.blogspot.com/.tolong link kan blog ini ke brave heart

aku cucu mamak kutty said...

antara cina yg tolak bn dgn umno yg tolak islam.....mane lebih kuat kekafirannya.....kahkahkah....umno parti sekular....sekular tu ajaran kristian....tapi yg peliknya umno mengaku dia islam.....sekular tetap sekular....ia tetap bukan ajaran islam....sekular tu sesat......klu umno taknak islam....INSYAALLAH ....mudahan satu hari nanti ALLAH SWT akan beri hidayat pada kaum2 lain termasuk cina2 ni dapat menerima islam sebagai aADDIN......

menyegar said...

Salam. Sepatutnya mmg dari dulu lagi kenapa kita perlu ikut kehendak mereka? kenyataannya oemimpin pemimpin melayu jugak yg bachol sanggup memberikan calon bangsa asing di kawasan yg sememangnya majoriti org melayu.Adakah kalau calon melayu akan menang sekiranya di letakkan di kawasan yg majoriti bangsa lain? jawapannya mmg sampai kiamat pun tak akan menang. Kita sebenarnya yg memperbodohkan diri sendiri... dunia dunia. jadi unta lebih baik dari jadi melayu

Anonymous said...

camne org umno ngan pas nk bersatu..org melayu skang da xbleh nk bersatu...kalu ckp skit da melenting, kpala org2 lama dlm umno n pas semua da outdated (segelintir jer, bukan semua)...ni bukan zaman merdeka, ni zaman kite dah nk kene jajah, itupun susah sgt nk bersatu...

Bak kate sahabat aku.....

"org melayu mmg da xbleh wat pape dah, rase diri semua da btul, dah hebat, tp sebenarnye kite dah ketinggalan".....

bile org ckp camtu, ade plak yg melenting xtentu psl, tp kalu die bleh paham ape isi ayat tue, mesti die sedar...tula masalah org melayu...

bile ader org ckp, xnk kaji isi ape yg org tue xckp, ini x, trus je maki hamun....

Pikir2 kan lah......

Anonymous said...

letak calon ikut kaum pengundi majoriti...

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...