13 August, 2010

WILAYAH AUTONOMI PULAU PINANG?





Cuba saudara baca berita dari Malaysiakini ini...


Penulisnya sendiri berkata yang ini merupakan satu idea drastik yang sudah lama difikirkan oleh Cina Pulau Pinang tapi tidak siapa yang berani bersuara dan menyebutnya.


Benar, bila dia kata Cina yang fikirkannya kerana sudah pasti tidak ada Melayu yang sebebal itu yang mahukan Pulau Pinang keluar dari Malaysia.


Autonomi itu akan bermaksud bahawa mereka akan boleh kakukan sesuka hati mereka tanpa dikawal oleh kerajaan pusat (Negara Malaysia) maka akan jadi apa nanti Melayu di Pulai Pinang itu?


Jangan  kita nafikan perkara ini dari terjadi kerana Singapura telah membuktikannya sebagai sesuatu yang tidak mustahil. Mungkin pemimpin yang membiarkan Singapura keluara dari Malaysia ketika itu beranggapan bahawa tidak lama lagi Singapura akan memohon untuk menyertai Malaysia kembali kerana kegagalannya dari segi ekonomi yang tidak mempunyai sumber asas, namun kita sebenarnya yang nyata silap kerana nampaknya kita juga terpaksa bergantung kepada Singapura.


Negeri-negeri di Pantai barat juga dilihat sebagai negeri yang kaya dengan penguasaan ekonomi dan apabila dapat menguasai Pulau Pinang disamping Singapura menjadi asasnya, maka tidak mustahil mereka akan kuasai negeri-negeri lain juga sama ada dari segi ekonomi dan politiknya, dan Melayu akan kehilangan negara Malaysia nya nanti.


Sila baca artikel saya yang ada hubungkaitnya dengan posting ini di sini, sini dan sini.





6 comments:

Pendekar Melayu said...

memang jelas kemana hala tuju cina dap ni..tapi malang orang melayu masih tak nampak..kita lupakanlah melayu pas dan pkr..mereka memang dah tak boleh ditolong.

cukup malang umno penang langsung tak bertelur..atau mungkin sudah dibayar oleh guan eng supaya terus senyap..selangor dah bangkit tapi penang hummmm..

orang cina sekarang semakin biadap..kalau tiada jalan lain, hanya jalan terakhir saja iaitu peristiwa 13 mei..tapi adakah kita orang melayu sudah bersedia nak berjihad?

Bingai @ Bangang said...

itu sebab aku syorkan supaya PP diadakan sistem beraja balik. Boleh jemputan keturunan Sultan Kedah untuk ditabalkan di sana. Sememangnya asal-usul PP tu hak Kedah sebelum diberikan kepada Francis Light.

YB = Yang Bingai @ Bangang
1. Telco & Post - Program Tipu?
2. Telco & Post - Usahawan Melayu terhimpit

Anonymous said...

melayu haprak dlm pr bukan x nampak, tp demi kuasa dan jawatan dia orang peduli apa...nikmat kuasa beb!

Anonymous said...

macam mana melayu nak nampak, berapa kerat saja melayu yang baca blog, paling ramai melayu dengar ceramah pas dan pkr, mereka tak akan nampak kebenaran kerana kebenaran tak sampai kepada mereka, yg baca blog pula tak akan baca blog yg anti parti pilihan mereka contohnya kalau saya sokong umno saya tak baca blog pas begitu juga kalau saya sokong pas saya tak akan baca blog umno, keputusannya melayu tak akan insaf sehingalah tergadainya negara bangsa dan agama mereka, masa itulah kesedaran timbul dari seluruh pelusuk tanah melayu tapi sayang masa tu tanah melayu dah tak ada lagi yang ada mungkin dikenali sebagai tanah cina.

bRAVEhEART said...

Salam, memang benar semua kata tuan2. Maklumat dari blog tak kan sampai kepada umat Melayu bahkan juga tidak sampai kepada pemimpin2 Melayu. Sebenarnya saya merasakan bahawa saya menulis untuk angin yang berlalu...huhuhu. Cuma, mungkin bila ianya benar2 terjadi nanti barulah kita merasa sesal tak sudah, atau pun kita akan kata inilah ketentuan Allah dan 'kita bernasib baik' kerana masih tidak dihalau dari negeri sendiri..

Hariz Hussein said...

salam saudara..
minta izin link kn post ini ke blog saya...
penulisan yang mantap dan berkesan..
harap dpt diberi tunjuk ajar...
saya telah memasukkn blog saudara dlm blog pilihan saya..
harapan juga agar saudara membantu saya mempromosikn blog sesat jalan bertanya

hariz hussein
blogger sesat jalan bertanya

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...