17 March, 2009

UMNO: PERPECAHAN DEMI PERPECAHAN


Rakyat percaya kepada kemampuan Dato' Najib dan inginkan beliau memimpin negara secepat mungkin




Asas UMNO:
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Tulisan Jawi: ڤرتوبوهن كبڠسأن ملايو برساتو, Inggeris: United Malay National Organisation; dikenali sebagai UMNO) adalah parti politik terbesar Malaysia, pengasas dan tulang belakang Barisan Nasional yang memerintah Malaysia sejak merdeka. Penjaga nasionalisme Melayu atau ketuanan Melayu dan ideologi Islam tulen, yang memperjuangkan bahawa orang Melayu dan orang-orang Muslim lain merupakan peribumi di Malaysia yang berhak menerima keistimewaan sebagai hak semenjak lahir.

Penubuhan:
Walaupun ada bantahan yang hebat dari kaum Melayu, Kerajaan British tetap meneruskan rancangan mereka dan pada 1 April 1946 menubuhkan Malayan Union. Orang-orang Melayu dan pertubuhan-pertubuhan Melayu terus membangkang dan tidak memberi sebarang sokongan terhadap Malayan Union. Pada 11 Mei 1946, Kongres Melayu Se-Malaya ketiga dan perhimpunan agung pertama Pertubuhan Melayu Kebangsaan Melayu Bersatu atau PEKEMBAR (UMNO) berlangsung di Istana Besar Johor Bahru dan Perlembagaan UMNO telah diterima dan diluluskan oleh para peserta. Lahirlah UMNO pun secara rasmi.

Perpecahan Pertama:
Dato Onn mencadangkan keahlian parti dibuka kepada semua tanpa mengira kaum, dan nama UMNO ditukarkan menjadi "Pertubuhan Kebangsaan Penduduk Tanah Melayu Bersatu". Disebabkan cadangan itu ditentang, Dato Onn meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 - 26 Ogos 1951. Dato Onn kemudian menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) pada 26 Ogos, 1951. In perpecahan UMNO pertama.


Perpecahan Ke-2:
Kemudian UMNO telah diharamkan oleh mahkamah pada 4 Februari 1988 selepas berlaku krisis kepimpinan UMNO yang menyaksikan Tengku Razaleigh Hamzah telah bertanding jawatan Presiden UMNO namun kalah dengan perbezaan undi yang kecil. Dr Mahathir telah mendaftar satu pertubuhan baru dengan nama UMNO Baru pada 13 Februari 1988. Kemudiannya, Tengku Razaleigh telah menubuhkan parti serpihan UMNO, Semangat 46 selain berlakunya Krisis Perlembagaan Malaysia 1988. Ini perpecahan UMNO ke-2. Walaupun akhirnya Semangat 46 menyertai UMNO semula tetapi ada sebilangan ahlinya yang terus tinggal diluar dan menyertai parti lain/

Perpecahan Ke-3:
Pada 1998-99, Dr Mahathir Mohamad menyingkir Datuk Seri Anwar Ibrahim dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan kemudian dari Timbalan Presiden UMNO serta keahlian dalam UMNO kerana penyalahgunaan kuasa dan keruntuhan moral (meliwat). Parti Keadilan Nasional, kini Parti Keadilan Rakyat ditubuhkan bagi memperjuangkan kebebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perpecahan Ke-4?:
Seandainya terjadi lagi perpecahan kerana adanya usaha penyingkiran Datuk Seri Najib dalam kerajaan maka UMNO memang jadi terlalu lemah untuk bersaing dan kemungkinan besar UMNO akan terus berkubur. Apakah tidak mungkin Datuk Seri Najib atau pengikutnya akan menubuhkan satu force seperti yang dilakukan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dahulu? Dan force ini semestinya lebih besar dari yang Datuk Seri Anwar Ibrahim bina dahulu kerana perjuangan ini lebih berasas bukan sekadar membela si peliwat.

Oleh yang demikian mana-mana pihak yang cuba menyingkirkan Datuk Seri Najib dari menjejaki kerusi PM harus mengubah fikirannya jika mereka masih sayangkan UMNO dan Negara. Datuk Seri Najib ada kekuatan itu tetapi sebagai orang yang berhemah sudah tentu beliau enggan melakukannya jika tidak terpaksa. Rakyat melihat Datuk Seri Najib sebagai seorang yang patuh dan menghormati ketua, tidak pernah menentang PM. Oleh yang demikian tidak ada sebab untuk PM menyingkirkannya hanya semata-mata untuk terus memerintah Negara dengan menolak suata rakyat yang mahukannya menamatkan perkhidmatan. UMNO harus membina kekuatannya semula, buka bersatu dengan parti lain untuk mendapat kekuatan.



Rujukan:
Wikipedia, the free encyclopedia

2 comments:

PARPUKARI said...

SAYA NAK PASTE ARTIKEL INI KAT BLOG SAYA BOLEH KE TUAN?

.@blogger.com said...

Bro Parpu Kari , please do it.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...