Suara Anak Pahang - Perlu Baca

15 November, 2009

CELAKA KAU NIZAR: MELAYU JANGAN JADI BACUL

TAJUK EDISI PAGI ESOK: TAHNIAH PAHANG DAILY ONLINE


Wajah Pahlawan Tersohor Pahang Yang Perjuangkan Melayu



MELAYU JANGAN JADI BACUL


Oleh: Noor Azam

Utusan Malaysia


Apa lagi yang dikehendaki oleh orang Cina, India dan PAS ketika ini ialah kuasa politik dan pentadbiran yang lebih besar. Bukannya keadilan dan demokrasi. Maka kerana itu, kuasa politik Melayu yang dipegang oleh UMNO sejak merdeka mestilah dihapuskan. Ini boleh dicapai apabila PAS dan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong DAP.

Saya mulai dengan imbas kembali beberapa tajuk besar muka depan Mingguan Malaysia dan Utusan Malaysia;

  1. Ketuanan Melayu Tercabar – 13 April 2008
  2. Henti Guris Melayu – Peringatan Sultan Azlan Shah kepada semua pihak – 6 November 2008
  3. Jangan Persoal – Ketuanan Melayu bukan jenaka yang bleh dipermainkan – reaksi beberapa menteri kanan UMNO terhadap kenyataan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek – 30 November 2008
  4. Bangkitlah Melayu – Bersatu hadapi tuntutan kaum lain yang makin keterlaluan – 15 April 2009
  5. Peringatan Sultan Azlan – Tindakan cemar institusi raja seperti menyalakan api dalam sekam – 20 April 2009
  6. Jangan Melampau – Pakatan Pembangkang didesak hentikan tuduhan terhadap SPRM – 20 Julai 2009

Banyak lagi seruan dan desakan dalam bentuk berita, komentar Awang Selamat dan pelbagai bentuk tulisan yang sangat keras dan tajam.

Semuanya merangsang bangsa Melayu bertindak mempertahankan maruah dan keutuhan bangsa.

Orang Melayu, Raja-Raja Melayu dan Kumpulan Utusan Melayu yang selama ini sangat bersabar dan sentiasa berhati-hati menjaga hati orang Cina dan India, sudah tidak boleh tahan lagi.

Kata Awang Selamat, Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas PRU12.

Akan tetapi semua seruan dan amaran hanya tinggal dalam lipatan akhbar Utusan Malaysia sahaja. Orang Melayu tidak bangun-bangun juga.

Pertubuhan Melayu – yang lama dan baru hanya sekadar mengeluarkan kenyataan marah-marah dan membuat laporan polis sahaja.



BRAVEhEART:

  1. Relakah Bangsa Melayu menjadi lembu sama lembu berjuang dan membiarkan babi ditengah-tengah yang menang.
  2. Jika DAP, Gerakan dan MCA boleh berbincang tentang masa depan orang Cina, dalam soal pendidikan dan mempertahankan budaya Cina, kenapa PAS, PKR dan UMNO tidak boleh berbincang tentang masa depan Islam dan Melayu?

3 comments:

Sang Guna said...

aku memang tak pernah 100% percaya pada sikafir keling dan cina ni. diorang ni biasanya talam byk muka(bkn 2 muka), klu ada peluang memang diorang nak kerjakan melayu. yg MCA sial ni pun satu tak hbs kecoh aku rasa diorang mcm berlakon aje.
kita melayu harus bersatu itu aje jalan utk buat kafir2 ni hormat dan tak mintak bukan2.
kerajaan pun jgn terlalu berlembut dgn kafir2 ni.
kadang2 aku tengok kerajaan cukup berani bertindak pada melayu tapi pada keling dgn cina tindakan tu teragak2.
kita cuba fikir knp kes kugan yg sikit hari dulu punya le dikecohkan oleh sikafir keling dan cina dari PR tapi bila dah dapat tahu yg terduduh tu keling jugak diorang terus senyap. cuba yg dituduh tu melayu, bagai nak rak kecohnya baruah2 ni semua.
diorang kata kita rasis tapi keling dgn cina ni lbh rasis.
aku pulak memang seorang melayu rasis.

YANG GAMBI said...

Salam BH, itu sebahagian dari sikap orang Melayu sejak dari dulu sampai sekarang....

Kita lihat sahaja sekarang, ada orang Melayu lebih senang berurusan dengan kaum Cina dalam apa sahaja perkara... Tiadak kira dari peringkat mana, pegawai kerajaan ke atau wakil rakyat sendiri..... terlalu sukar memberi laluan kepada Melayu-bumiputera....

bRAVEhEART said...

Salam yanggambi,
Itu yang saya nk sampaikan. Mengenai itu di Lipis. Penjawat awam berkenaan lebih rela membuka peluang kepada bangsa lain selain dari Melayu mungkin kerana imbuhan yang sedikit namun kesannya kepada bangsa dan negara sangat besar. Suatu hari nani anak-anak mereka akan menghadapi perkara sama seperti yang mereka perbuat. Posting hari ini lebih panas lagi. Sasaran kali ini tidak harus disembunyikan lagi. Kalau bukan berani bukanlah beranikan hati ~ bRAVEhEART

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...