19 June, 2010

MENANGANI KAUM CINA MALAYSIA

Kaum Cina yang datang ke Tanah Melayu sebagai
buruh lombong yang dibawa masuk oleh British


Pelbagai kerenah yang kita lihat bilamana kerajaan kita cuba mengambil hati kaum Cina. Meereka hendak itu dan ini, mendesak untuk diberikan itu dan ini dengan alasan begitu dan begini. Namun apabila kehendak mereka dituruti mereka masih juga tidak menunjukkan sokongan kepada kerajaan.

Mungkin kerana mereka sedar bahawa mereka diperlukan dan sangat dihargai kerana itu mereka bersikap jual mahal. Memang bukan senang melayani kehendak kaum Cina ini, namun kita berharap kerajaan akan gunakan pendekatan tegas dan keras dalam menangani mereka ini. Pengalaman sudah jelas menunjukkan bahawa kaum ini memang sukar untuk dilayani kehendaknya.

Terlalu banyak pendapat yang membincangkan tentang perilaku dan permasalahan menangani kaum ini di Malaysia namun jika kita bertindak dengan tegas seperti di negara-negara lain mungkin mereka akan mampu menuruti kehendak dan peraturan yang kita tetapkan.

Sila baca pandangan seorang sahabat saya mengenai kaum Cina ini, mengenai satu pendapat menyatakan bahawa Melayub bukanlah satu bangsa dan postingnya menyanggah dengan menyatakan bahawa kaum Cina pun bukannya satu bangsa juga;


WEDNESDAY, JUNE 16, 2010

Cina Juga Bukan Bangsa.

Nanti dulu, kaum Cina jangan mengamuk, baca sampai habis dulu. Ini bukan posting untuk retaliate artikel Micheal Chik(en) dalam Malaysia Today, The origin of Malay. Dalam artikel berkenaan, Chick(en) mendakwa Melayu bukan satu bangsa langsung.

Pada 25 May 2009, saya menulis bertajuk 'Pelajaran dari Shih Huang Ti'. Sila baca sini.

Saya ulangi lagi sekali, Shih Huang Ti atau maknanya Maharaja Pertama dari negeri Chin. Ketika itu Tanah Besar yang kita kenali dengan nama China sekarang ini mempunyai enam negeri. Setiap negeri merdeka, mempunyai kerajaan sendiri, bahasa sendiri, adat resam, budaya sendiri dan bahasa sendiri.

Enam negeri itu adalah Chin, Han, Zhao, Wei, Chu dan Yan. Mereka tidak pernah menganggap mereka bangsa China.Seperti yang saya tulis dalam artikel berkenaan, Shih Huang Ti telah menakluk semua kelima-lima negeri yang lain dan mewajibkan mereka bertutur dalam satu bahasa iaitu Mandarin. Shih Huang Ti hidup antara tahun 259BC hingga 210BC.

Ini bermakna sejarah China bermula 200 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa yang kita jadikan kalendar gregorian sekarang ini. Selepas kejayaan Shih Huang Ti menyatukan Tanah Besar dalam kekuasaan dinasti Chin, barulah seluruh Tanah Besar itu dinamakan China, semperna nama dinasti Shih Huang Ti iaitu Chin Dynasty(jika dirumikan kadang-kadang dieja Qin).

Kesimpulan di sini, bangsa China juga asalnya bukan bangsa. Asalnya mereka adalah etnik-etnik kecil yang di satukan oleh satu budaya dan satu bahasa. Lama kelamaan ini memberi identiti atau jatidiri kepada bangsa mereka dan kemana mereka pergi, mereka membawa budaya Tanah Besar China walaupun mereka mempunyai dialek dan sub etnik seperti Kantonis, Hakka, Hokkien dan sebagainya.

Jika kerajaan Malaysia bersungguh-sungguh ingin mewujudkan 1Malaysia, belajarlah dari Shih Huang Ti. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dalam bidang pendidikan. Hapuskan sekolah jenis kebangsaan dan wujudkan satu sistem pendidikan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu.

Memang akan wujud tentangan tetapi lihatlah Shih Huang Ti dan belajar bagaimana dia 'mengembala'kan kaum China. Beliau menggunakan kekerasan semangat dan tidak undur walaupun menghadapi rintangan. Bukan dengan mengalah dan mengalah.

1Sekolah.1Bahasa. 1Malaysia.



Read more: http://sribuana.blogspot.com/#ixzz0rFw48KTX


No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...