Suara Anak Pahang - Perlu Baca

08 June, 2010

UMNO: Kerajaan yang tidak kuat bahkan sebagai pembangkang pun nanti masih lagi tidak cukup kuat

Wajah Seorang Pejuang: Pembela Agama bangsa dan negara dan
terutamanya kroni-kroni serta saudara mara dekat dan jauh.



Banyak pihak berharap UMNO akan berubah berubah dengan seberapa segera bagi menghadapi PRU13 tidak lama lagi. Tapi kenyataannya tidak banyak perubahan yang berlaku selain dari retorik demi retorik semata-mata.

Dari UMNO negeri ke UMNO Bahagian tidak ada apa-apa perubahan yang kita rasakan. Di Konvensyen UMNO Pahang suara sebenar akar umbi tersekat dan tidak dapat didengarkan. Ini kerana adanya tokoh-tokoh politik yang berkepentingan yang memandu keputusan konvensyen mengikut kehendaknya supaya dapat menghiburkan hati MB dan PM. Sahabat saya yang menyertai konvensyen berkenaan membawa amanah dari NGO yang dipimpinnya menyatakan rasa kecewa kerana agenda Melayu telah 'dicicirkan' dari disuarakan keatas. Baca blog 'satu nota'.

UMNO diperingkat cawangan sendiri masih tidak merasakan gelombang perubahang yang diuar-uarkan. Malahan masih mempraktiskan sikap sebelum ini dimana untuk menjamin terus berkuasa ketua cawangan beserta kroni masih sanggup mengenepikan orang tertentu sehingga UMNO dicawangan menjadi semakin kecil.

Mungkin polisi UMNO merelakan cawangan dengan ahli yang sedikit namun membenarkan banyak cawangan ditubuhkan justru mereka yang merasakan tidak mendapat tempat dicawangan tertentu akan membuka cawangan baru bersama kroninya. Lagi kepentingan peribadi dan kroni didahulukan.

Banyak pihak bahkan saya sendiri sudah tidak yakin bahawa UMNO / BN akan mampu menang lebih besar dalam PRU13 nanti kerana perubahan yang diharapkan masih tidak dapat dizahirkan. Sikap dan pemikiran pemimpin masih tidak berubah; sombong enggan menerima pendapat orang lain serta rela membunuh mana-mana yang dirasakan tidak sehaluan dengan mereka.

Sebuah laman blog membayangkan UMNO / BN sudah bersedia menjadi pembangkang berikut kegagalannya menjadi kerajaan yang berkesan. Namun saya tetap berpendapat jika sebagai pembangkang pun UMNO / BN masih akan gagal menjadi pembangkang yang berkesan sekiranya masih dalam keadaan sebegini.

Saya salinkan keseluruhan (dibawah ini) posting blog ASPAN ALIAS mengenai pandangannya terhadap UMNO / BN yang selaras dengan pandangan saya;


Sokongan orang Cina dan juga sebahagian orang Melayu menolak BN seperti yang berlaku kepada PERIKATAN pada pilihanraya umum 1969 akan terjadi pada PRU yang akan datang. Itulah maksud saya dalam posting saya yang sebelum ini.

Jika kita tidak bersedia untuk memperbaikki dan memberi tumpuan kepada usaha meyakinkan rakyat maka kita terpaksa menerima hakikat bahawa kita telah terang-terang gagal untuk menjaga mandat rakyat selama ini.

Kalau tidak masakan mereka menolak kita kalau kita berbuat perkara yang betul. Keadaan ini, sebagaimana yang saya katakan selalu mesti bersebab.

Masakan orang ramai menolak kita jika mereka nampak apa yang kita lakukan itu adalah atas dasar yang meyakinkan semua pihak dan dasar-dasar itu terlaksana dengan baik sepertimana yang sepatutnya dilakukan.

Isu krisis keyakinan yang dihadapi oleh UMNO dan BN pada hari ini adalah 'real' malahan ramai berpendapat ianya adalah lebih sirius dari kepimpinan Abdullah dahulu.

Malangnya kita masih tidak mempunyai keyakinan untuk mengakui kesilapan kita, malah jika ada orang yang terbuka memberi kritikan dan pandangan berbeza mereka akan dinesta dan dihujankan dengan kutukan yang bertubi-tubi.

Saya telah menulis tentang isu ini hampir 3 tahun dahulu dan sehingga hari ini masih saya memperkatakannya dengan cara yang terbuka. Saya komited dengan apa yang saya katakan dan saya berani bertanggungjawab.

Saya sentiasa berdoa agar apa yang saya gambarkan yang akan terjadi itu tidak akan berlaku.

Tetapi saya tidak dapat menafikan ‘intuition’ saya yang begitu kuat bahawa kita akan kecundang jika kita masih tidak mahu mengakui hakikat kelemahan kita.

Katakanlah apa yang saya dan ramai lagi doakan itu tidak termakbul; maksud saya BN akan menerima nasib seperti PERIKATAN pada tahun 1969 dahulu; apa akan terjadi dan apa yang patut kita lakukan tanpa berlakunya kekecohan seperti yang berlaku selepas pilihanraya 1969.

Kalau kita dasarkan kepada demokrasi ‘Westminster Abbey’ kita hanya terima sahaja dan kita akan memilih sekali lagi dalam pilihan raya umum berikutnya dan menolak pula apa yang telah kita pilih dalam pilihanraya yang akan datang.

Jika kita seorang demokrat yang sebenarnya ianya bukanlah perkara yang boleh menjadikan keadaan kucar-kacir. Kita terima sahaja dan itu pun yang sepatutnya kita lakukan kalau pihak pembangkang sudah menjadi kerajaan.

Kita pilih pula kerajaan BN kembali jika kerajaan alternatif tidak menjalankan tugas kepada rakyat dengan baik seperti yang diharapkan semasa membuat pemilihan itu.

Tetapi sementara hendak menunggu pilihanraya yang berikutnya saya rasa pimpinan kita sekarang akan gagal menjalankan tugas sebagai pembangkang yang baik.

DS Najib akan menang di Parlimen Pekan. Walaupun beliau tewas di banyak peti undi kampung dan pekan tradisional tetapi beliau ada gugusan Felda Cini dan kem tentera yang boleh menyelamatkan beliau.

Kalau Tengku Razaleigh masih diberi tempat untuk bertanding diGua Musang, itu satu lagi kerusi selamat BN.

Shahrir Samad jika diberikan kesempatan untuk mewakili JB, juga merupakan satu lagi kerusi selamat BN.

Yang lain-lainnya seperti Hishamuddin dengan kuasa kewangannya yang kuat akan memenangi kerusi yang beliau sandang. Zahid Hamidi, Muhyiddin Yassin dan beberapa kerusi Parlimen BN yang lain di Sarawak dan
Sabah mungkin masih boleh dimenangi dengan majoriti yang kecil.

Persoalannya mampu kah Najib bersama beberapa orang yang duduk dibarisan pembangkang dan menjadi pembangkang yang baik?

Sudah berdekad-dekad hidup dalam keseronokan, dengan glamour dan hidup dalam kemewahan yang tidak tertera, bagaimanalah beliau akan menghadapi situasi menjadi pemimpin pembangkang.

Begitu juga kepada yang lain-lain yang selalu ditunggu dengan bunga manggar dan kompang dan menerima pujian dan sanjungan setiap tuan rumah yang mereka kunjungi.

Jika parti alternatif itu pula memerintah dengan sedikit baik daripada BN sebelumnya maka BN sebagai pembangkang tidak akan boleh nak bergerak lagi dan akhirnya mati begitu saja tanpa batu nisan.

Jadi kepada pemimpin-pemimpin serta penyokong-penyokong membabi buta terus menerus mengkritik saya dan orang-orang seperti saya mesti mengambil sikap menghormati pandangan yang berbeza dari kami kerana jika apa yang kami perjuangkan ini berjaya ianya ialah untuk menyambung ‘keglamouran’ pemimpin yang saudara sokong juga. Mesti faham hakikat ini.

Satu hakikat yang wajar diterima ialah untuk menjadi kerajaan alternatif yang lebih baik dari BN jika diberikan mandat oleh rakyat bukanlah satu tugas yang susah untuk dilakukan.

Hanya jangan berbohong dan jangan terlalu berretorik sudah cukup untuk membezakan pemerintahan BN dan pemerintahan parti alternatif.

Samalah keadaan perbezaan antara Pak Lah dan DS Najib. DS Najib hanya pastikan yang beliau tidak tidur dalam majlis-majlis dan dalam mesyuarat-mesyuarat sudah cukup untuk menunjukkan perbezaan antara beliau dan Pak Lah. Siapa saja yang mengambil alih tempat Pak Lah akan nampak lebih baik.

Jika dengan kehilangan sokongan kaum Cina dan sebahagian dari kaum Melayu terhadap BN dalam pilihanraya yang akan datang membawa kepada perubahan kerajaan saya amat tidak berkeyakinan yang BN yang akan menjadi barisan pembangkang yang berkemampuan untuk kembali diyakini rakyat dalam pilihanraya selepas itu.

Itulah sebabnya saya acapkali mencadangkan supaya kita mulakan pembetulan dengan memulakan era baru dengan ‘new political set-up’.

Cari seorang pemimpin Melayu yang berpengalaman dan berkemampuan untuk kembali memulakan rundingan yang baru dikalangan pemimpin semua kaum dan melakukan ‘constructive reconstruction’ yang berlandaskan kepada persetujuan semua pihak.

Kita terpaksa lakukan seperti yang dilakukan oleh Tunku Abd Rahaman semasa memulakan negara merdeka dengan mengadakan perundingan dengan semua pihak dan semua kaum.

Perkara yang sama dilakukan oleh Tun Abd Razak semasa negara menghadapi krisis 1969 dahulu selepas negara menghadapi krisis 13 Mei yang menyaksikan insiden hitam dalam sejarah negara.

Saya membuat cadangan ini kerana semua tahu jika UMNO tewas kali ini parti ini tidak akan bangun lagi kerana ahli-ahli dan pemimpinnya sudah berdekad-dekad dalam kesenangan dan kemewahan yang kadangkala sudah sampai ketahap kufur nikmat.

Bukti yang BN akan susah untuk bangun kembali apabila menjadi pembangkang boleh kita lihat diSelangor dan Pulau
Pinang serta negeri-negeri yang kini diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Kini usaha mencari satu nama yang berkemampuan untuk menjuarai UMNO diSelangor dan Pulau Pinang adalah satu isu yang tidak kunyung selesai sehingga kesaat ini.

Selalunya yang boleh membantu usaha memperbaikki keadaan dalam UMNO ialah dari peranan pemudanya. Tetapi bersetuju kah atau tidak yang Pemuda UMNO pada hari ini boleh diibaratkan sebagai kumpulan pemuda 'mati pucuk' dan tidak lagi mempunyai 'consequence' dalam masyarakat.

Sejak zaman kepimpinan Hishammudin Husein Pemuda UMNO hanya berucap dengan ucapan yang bunyi guruh, tetapi bergerak seperti siput babi yang menjalar dicelah-celah pokok bunga.

Kelemahan ini diwariskan kepada seorang pemimpin pemuda kalau tidak silap saya bernama Khairy Jamaludin yang tidak ada 'cut' sebagai seorang pembawa perubahan.

Kalau pandang dari jauh siKhairy ini mengendalikan Pemuda UMNO seperti mengendalikan Persatuan Sepak Takraw sahaja.

Bak kata seorang sahabat saya yang menyamakan pemimpin UMNO ibarat ‘ayam daging’ dan pemimpin pembangkang ibarat ‘ayam kampong’.

Ayam daging kerjanya hanyalah mematuk makanan dari pagi hingga kemalam dan akan dibawa dengan lori-lori ke tempat penyembelihan apabila cukup umurnya 40 hari untuk santapan ramai.

Kalau ayam daging dikeluarkan dari reban dia akan mati kerana tidak tahu mencari makan, kerana selalu disuap dan disediakan makanan.

Ayam kampong selalunya berbadan lebih kecil kerana mencari makanan sendiri, mengutip disana sini, tetapi dagingnya lebih manis dan sedap dimakan.

Oleh kerana itu beringatlah sebelum masa untuk jatuh itu sampai. Janganlah sentiasa berada didalam ‘state of denial’. Jangan menyesal di kemudian hari.

Bak kata perpatah ‘sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya’.


Sekian…………………………………….Aspan Alias

Dari blog ASPAN ALIAS: BN : Sudah bersedia menjadi pembangkang?

Baca juga tajuk: Kita akan diaibkan - Keputusan Pilihanraya 1969 akan berulang?


Nota:

Di Pahang UMNO @ UMB Pahang sanggup menyingkirkan blogger yang mereka anggap bukan sehaluan dengan mereka serta bukan kroni mereka semata-mata kerana ingin memastikan mereka menguasai media berkenaan. Apakah mereka menjadi lebih kuat atau semakin lemah? Blog Small Talk ketua UMB Pahang sudah 5 bulan tidak berpenghuni. Blog MB pahang sudah Adnan Yaakob sudah 2 tahun mati dan belum dikebumi.? Blog Ketua Puteri Pahang sudah 10 bulan tidak dikemaskini. Blog UMB Pahang? Masih ada nyawa-nyawa ikan.

Pahang adalah diantara negeri yang dijangka akan bertukar kerajaan jika pemimpin masih bersikap memandang rendah kepada pihak lain dan merasa tinggi diri dan terlalu yakin selain dari gagal menguruskan kewangan gagal menjana ekonomi negeri dan gagal menawan hati pengundi. Saya berikan satu undi pendahuluan untuk pembangkang.

7 comments:

Wake UP! said...

Pemimpin tak patut mengutamakan kroni tapi itulah yang berlaku termasuk dalam Pakatan Rakyat yang begitu telus dan juga menwar-warkan keadilan.

It's a miracle that non of the Israeli commandos was killed by the so called terrorists.

YB Raz said...

tidak dapat dibayangkan sekiranya umno/bn kalah pru 13 nanti..negara akan huru hara dibawah pemerintahan pembangkang terutama anwar dan lim guan eng.semoga allah menjauhkan kita semua dari kejahatan mereka.

umno pahang sudah tentu akan terus terlentang kalau kalah pru nanti.rakyat sudah benci kepada pemimpin pemimpin yang gila kuasa.

setakat ini hanya umno perak yang berjaya bangkit. umno penang dan selangor masih mencari hala tuju.

terkenang semula kemenangan besar pru 1999 dan pru 2004 dimana kita dapat memegang semua negeri dan hampir menolak keluar nik aziz dari jawatan mb kelantan.

kita boleh dapat semula kemenangan begitu sekiranya umno dan parti kompenan BERUBAH!

Megat Alam Gempita said...

Maaf cakaplah...

Sesetengah pemimpin UMNO Pahang berasa cukup selesa dengan jawatan n jarang turun ke kampung-kampung tradisi, kampung orang asli dan kampung-kampung Felda untuk bertemu n mengetahui masalah rakyat. Kawasan tersebut adalah kawasan Melayu/Asli yg menjadi tunggak kepada UMNO/BN.
Sebaliknya PAS,PKR dan DAP terus menghasut mereka membenci BN dgn mengekspoitasi masalah-masalah yg ada dikawasan-kawasan tersebut. Itulah BN asyik nak main kat kwsn bandar jer tp melupakan kwsn luar bandar, hasilnya alahai 5 kawasan ADUN dan 2 kerusi Parlimen kena tawan pembangkang...
Elok sdr blogger menyenaraikan carta-carta kawasan ADUN/MP Pahang, bilangan pengundi Melayu, Cina,India dll dlm kewsn tersebut serta masalah2yg ada sbb dlm web UMNO dan Pejabat UMNO daerah pun tak der bende ni, macamana nak menang pilihanraya jika kekuatan dan kelemahan musuh sendiri pun tau? Lepas tu bolehlah kita bincang atau tibai mana-mana YB BN yg masih tido spy cepat sedar dan bertindak.

Liza said...

Hu HU HU,,, hik hik hik,,, sedihnya aku dengan tulisan ko ini,,, inilah 1st time aku rasa ko tulis menggunakan otak (sebelum ni ko menulis guna mulut terlopong ko yg baru lepas mengulum tuh) ,,, tapi kesiannya ko masih seperti mat jenin yg duk atas pokok kelapa (ganti kera sebab kera dah jadi KERAjaan) mat jenin masih duk berangan mimpi tidur atas tilam empuk yg korang duk usung naik turun mahkamah tuh,,, bermimpi tidur atas tilam empuk sambil sorak2 tepuk tangan,,, (tinggi pokok kelapa tuh Bro!),,, tapi aku lagi kesian bila si-si pelahap kat ceruk2 kampung duk membodohkan orang2 kampung bangsa melayu untuk mengekalkan kuasa dan tembolok sendiri,,, jolok rm50 terbeliak mata beb! apa punya besar rm50 tu berbanding maruah dan harta negara yg semakin hari semakin habis dirompak,,, alahai bodohnya rasa bila bangsa melayu masih ditahap bodoh sebodohnya ditipu pengkianat2 bangsa melayu sendiri,,, bodoh betul melayu masih dok percaya kepada cucu cicit penjajah ni,,, kesian mat2 jenin semua,,, (p/s: gambar mulut mengulum ko tu dah ko tutup?,,, tak apa lah,,, sekurang-kurangnya ko dah mula menggunakan otak bila berfikir yg selama ni, ko simpan sebab otak tak mahu guna,ko lebih suka guna kepala lutut,,, TAHNIAH juga kat ko kerana sanggup berubah,,, )

Liza said...

aku orang Maran, Pahang,,, dan aku paling benci bila tahu tanah hutan simpan beribu hektar di Maran di jual kepada tokeh cina oleh UMNO Pahang,,, memang dasar UMNO sial, penjual harta bangsa melayu,,, beribu hektar tanah rezab melayu digadai dgn begitu mudah oleh UMNO pahang??? apa yg masih tinggal untuk anak cucu melayu pada masa akan datang??? adakah hanya tinggal mulut terlopong mengulum ko tuh? atau tinggal "jari tengah" Adnan untuk di tunjuk kepada ko?

bRAVEhEART said...

Liza, mulut saya terlopong bukan apa-apa, hanya terkejut bagaimana awak boleh biarkan jari tengah seseorang mengorek lubang bontot @ setor kunyit awak tu dan awak masih diamkan begitu saja? Apakah awak merasa seronok sangat? Sama ada muhrim atatu bukan, setor kunyit tetap dilarang, itu diluar tabie' Liza oiii! Bertaubatlah walaupun saya tau awak memang sukakanya sejak dulu, lagi. Hehehe...Liza...Liza

KAK EMBUM said...

Yb Raz, Negara yang huru hara atau pemimpin Bn dan penyokong yang buat huru hara kerana kuasa dah hilang.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...