Suara Anak Pahang - Perlu Baca

16 February, 2010

PANTUN MENIKAM

Gambar hiasan: bukan mengenai siapa-siapa atau tentang apa-apa.


Pantun-pantun dibawah ini adalah dari komen dibeberapa buah blog. Sila klik sumber sebagai rujukkan dimana pantun ini disalin:

anu-arr berahi perjuang siapa?
bukan bangsa bukan negara
perjuangannya sekadar cita-cita
didalam negeri menjadi kepala

cita-citanya sangatlah tinggi
namun sikapnya buruk pekerti
depan belakang dia tunganggi
halal dan haram tidak dipeduli

anwar al-juburi nama diberi
demikianlah anugerah dari mat sabu
pohon tak bergoyang angin berhenti
kalau tak sungguh tak dituduh begitu

perangai anu-arr sepertilah tikus
segala lubang dia nak telus
terbuka atau terpaksa tembus
asalkan dia dapat membolos

(sumber)

kasihan Nizar yg gila meroyan
kerana hajat tak berkesampaian
andailah dia diistihar menteri
habislah seluruh tanah negeri

niatnya tak jujur tak juga ikhlas
bukan perjuangan bangsa dan agama
yang telah terjadi sangatlah jelas
kelihatan Melayu tetapi proksi cina

seperti juga dengan si Anu-ar
hilang punca perjuangan sebenar
bagai seluar dah mula longgar
mudah menonggeng dan berbuat onar

kedua-dua ni nampaknya sama
memperkudakan bangsa dan agama
hasrat mereka sama seperti
menjadi kepala negara dan negeri

apa kepala mereka boleh jadi?
jaga kepala butuh sendiri pun tak reti
andai hasrat mereka Allah beri
jahanamlah Melayu seluruh negeri

(sumber)

bisalah sungguh kata Si-Bengah
sri hartamas sudah termengah-mengah
padanya si penipu itulah raja
ber-Nabi ber-Tuhan-lah kepada dia

Melayu hartamas sudah keliru
kerana harta dia begitu
taksubkan pemimpin tidak menentu
salah dan benar dia tak tahu

Padanya dia dipihak benar
menyokonglah dia pada yang onar
tak ada angin tak pohon bergoyang
akhirnya ternganga tertikam belakang

(Sumber)


~ min.sHOGUn


3 comments:

nalapambu said...

Pencacai2 UMNO jangan terlalu happy, sedar diri sedikit.

Kuasa UMNO memerintah ditangan kaum bukan melayu.

PRU12 yang lepas sudah bukti kan bahawa UMNO akan tumbang jika bukan melayu berhenti sokong BN.

Sekarang anda lihat bagaimana MCA, MIC dan Gerakan? Semua nya masih kucar kacir tidak tentu arah.

Sedangkan hampir semua penyokong bukan melayu sudah tinggalkan BN. Kami sekarang semua nya menyokong PR.

Melayu memang suka dengan hiburan - berpantun lah anda hingga ter telungkup pada PRU13 nanti.

penCACAUumno said...

Terima kasih. Memang saya hendakkan PRU13 nanti UMNO akan runtuh. Saya akan undi PR insyallah. Sebab pemimpin UMNO pun sangat ego dan sombong. Lagi pun sata pun nak rasa pemerintahan PR, mungkin sama seperti zaman jepun dulu atau zaman kominis perintah dulu seperti kata orang tua-tua dulu. Apa saya peduli, bukan saya dorang nanti..semua Melayu akan merana dan sengsara, lepas tu kita tunggu 350 tahun lagi untuk merdeka sekali lagi, hehe

Anonymous said...

ye ye

Kita jadi macam Singapura.
Walaupun kita orang Melayu kena tindas tak apa sebab negara kita akan megah ditadbirkan oleh orang Cina. Best sangat.

Lepas tu kita jadi juga macam Indonesia. Tok wali dia boleh jadi Presiden tapi pakai seluar pendek. Kahwin campur ikut suka masing-masing. Lepas tu kita berpesta sampai dapat kurniaan gempa bumi dan Tsunami.

Itulah impian kita.

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...