03 May, 2010

RASIS, MELAYU DAN PENJAWAT AWAM

Ini pun rasis juga namanya



Posting ini saya CnP sepenuhnya dari blog sahabat saya Sri Tri Buana. Saya salinkan selengkapnya supaya bacaan anda tidak terganggu untuk lari dari blog ini ke blog asal. Bagaimana pun sebagai menghormati tuan punya blog dimana posting ini diambil, saya berikan juga link untuk memudahkan ke posting berkenaan di blog berkenaan sebagai kemungkinan sekiranya ada yang ingin membuat sebarang rujukan, (sila klik disini)

Sri Tri Buana berasa bimbang sekiranya posting ini dianggap rasis, tapi saya katakan tidak, ini bukan rasis dan jika pun ini dinamakan rasis maka mereka lah yang patut merasakan bahawa mereka itu lah yang rasis. Beliau berikan tajuk dua mulut, mungkin takut dipanggil rasis tetapi saya ubah tajuknya seperti diatas supaya menampakan saya adalah rasis.

Saya bersama seorang kontraktor Cina dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan pada tahun 1997, saya belajar perkara baru. Kontraktor ini kurang fasih berbahasa Melayu, dalam bahasa Melayu pasar bila berbual dengan saya, dia memanggil pegawai kerajaan 'dua mulut'. Mula-mula saya tak faham kerana setiap kali dia rujuk ke orang kerajaan dia akan cakap 'itu dua mulutlah'. (Sila baca;)



Kemudian kawannya menerangkan kepada saya, 'dua mulut' maknaya pegawai kerajaan kerana dalam karakter tulisan Cina, pegawai kerajaan seperti dua mulut. Dan sambil bergurau dia menerangkan, mulut atas cakap jujur dan integriti tetapi mulut bawah boleh rasuah. Ini sebab Cina panggil mereka 'dua mulut'.

Kita lupakan sementara cerita ini. Mari kita baca posting terbaru Datuk Ti Lian Ker dibawah tajuk : 'What The Chinese Want?'. Baca sini.

Artikel itu ditulis oleh Kee Thuan Chye. Ada perkara saya setuju dengannya seperti Melayu tidak boleh dengki dengan kaum Cina kerana kekayaan mereka, mereka bekerja keras. Mereka juga penyumbang kepada ekonomi negara dan pembayar tax yang memakmurkan negara ini. Seperti katanya, let's call a spade a spade.

Ini kata-katanya, saya quote keseluruhannya.

"Why did the Chinese by and large not vote for BN? Because it’s corrupt. Plain and simple. Let’s call a spade a spade. And BN showed how corrupt it was during the campaign by throwing bribes to the electorate, including promising RM3 million to the Chinese school in Rasa."

Dan apa yang dikatakan 'dua mulut' kelihatan di sini. Satu 'mulut' cakap pasal prinsip, pasal kaum Cina anti-corruption tetapi satu 'mulut' lagi, let's be honest, siapa yang mengajar pegawai kerajaan Melayu ambil 'tumbuk rusuk'? Let's call a spade, a spade!


Sebelum DEB dilancarkan, dan anak Melayu 'jaga politik'(pegawai kerajaan dan petani), anak Cina berniaga dan anak India di estate, kata Tunku Abdul Rahman, siapa yang mampu merasuah pegawai kerajaan kalau bukan kaum Cina? Jadi budaya 'tumbuk rusuk' ini memang dimulakan oleh kaum Cina, to be honest. Let's call a spade, a spade!

Jadi seperti salah satu komen dalam posting Datuk Ti Lian Ker sebelum ini yang saya kumpulkan dalam posting 'Voices', bagi kaum Cina bukan mereka yang patut dirasuah, tetapi mereka yang merasuah! Ini berlaku bukan hanya kerajaan BN, tetapi kerajaan PR di negeri-negeri dibawah kekuasan mereka. Seperti Yahudi, mereka merupakan 'Ki Dalang' dalam semua wayang kulit.

Hentikan hipokrasi ini. Budaya rasuah memang budaya kaum Cina. Let's call a spade a spade. Dan gelaran 'dua mulut' dalam karakter mandarin ini bukan kebetulan, ia berasal dari budaya yang sudah berakar umbi.

Read more: http://sribuana.blogspot.com

2 comments:

Anonymous said...

Sy dah lama nak cakap Cina Rasuah. Cina rasuah kerana itu amalan tradisi mereka. Itu budaya mereka

Kita tengok bila Cina mati, apa mereka buat? Mereka merasuah dan menipu.

Sebab apa sy cakap begitu? Bila mereka mati, mereka akan bakar duit dengan harapan penjaga neraka dapat rasuah dan belas ihsan kat mereka. Sterusnya masuk Syurga.

Sepatutnya mereka bakar duit betul, tapi mereka bakar duit kertas.

Itu sy cakap amalan rasuah dan menipu tu dah jadi budaya tradisi Cina.

ISAC said...

Mmmm rasuah memang budaya orang Cina, mereka sebenarnya seperti, "menepuk air di dulang terpercik muka sendiri".

Tambahan pula dalam masyarakat Cina ramai yang "kiasu" mesti nak menang! Walaupun "terpercik" muka sendiri tetapi biasanya mereka memang muka "tak malu". Tak ada "bekas" bagi mereka.

Apa yang penting bagi mereka adalah duit.....

Yang biasa rasuah polis trafik pun siapa?

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...