Suara Anak Pahang - Perlu Baca

13 January, 2012

PAHANG: CALON MELAYU DAP - 'SUCKMONGKOL' BAKAL JADI MB?

Sokong DAP masuk syurga....


1. Pahang Daily Online mendakwa ramai tokoh Melayu akan dicalonkan dalam PRU akan datang bagi mewakili DAP. Tidak menghairankan kerana memang begitu strategi DAP untuk mendapat majoriti dalam Parlimen nanti tanpa memerlukan bantuan Pas dan PKR lagi. Kemudiannya mereka akan memerintah dengan pemimpin utamanya bukan Melayu dan hanya akan menggunakan orang-orang Melayu petualang sebagai 'macai'nya.

2. PDO juga mengaitkan nama bekas Ketua Penerangan UMNO Pekan sebagai salah seorang dari calon-calonnya. Mungkin ada kebenarannya kerana sejak kebelakangan ini 'tikus' ini selalu melompat sana-sini dan mencAakar-cakar dinding.

3. Jika benarlah demikian, benarlah bahawa DAP memang bijak dalam menggunakan orang-orang kecewa sebagai calonnya. Ini melengkapkan calon-calon pembangkang Pahang dalam PRU akan datang adalah dari kalangan orang-orang kecewa dalam UMNO.

4. Ini kisah wakil rakyat sepenggal mewakili UMNO di sebuah daerah di Pahang Timur;

4.1. Menurut seorang Ketua Pemuda Bahagian, dia selalu datang ke rumah ayahnya bagi mendapatkan pertolongan dan sokongan ketika mula aktif dalam politik dahulu namun setelah berjaya dan menjadi wakil rakyat dia lupa jalan ke rumah mereka.

4.2. Dia seorang yang terlalu berbangga dan bermegah-megah dengan kelulusannya Ijazah Ekonomi dari Manchester Universiti tetapi gagal dalam memberikan perkhidmatan kepada rakyat kerana kelulusan sahaja bukan satu-satunya syarat menjadi seorang wakil rakyat yang baik.

4.3. Sewaktu masih wakil rakyat beliau memang susah untuk memberi kahidmat kerana hanya bertugas dari 9-5 sedangkan sebagai wakil rakyat seharusnya berkhidmat tanpa mengira waktu.

4.4. Oleh kerana kecewa digugurkan sebagai calon dalam PRU dahulu, lalu mencanangkan UMNO tidak inginkannya kerana kecerdikkannya dan menuduh UMNO hanya inginkan pemimpin yang bodoh sedangkan rakyat sendiri menolaknya kerana tidak berpuas hati dengan khidmatnya.

4.5. Beliau juga mungkin terlupa bahawa beliau menuntut ke luar negara dengan biasiswa dari kerajaan UMNO namun kenapa akhirnya tidak langsung mengenang jasa kerajaan selama ini bahkan seakan menafikannya.

4.6. Dia adalah seorang yang hanya nampak kesalahan orang lain dan menghentam orang lain namun terlupa untuk melihat dirinya sendiri, rumah yang sudah tidak bertangga. Kisah suri rumahnya yang meninggalkannya juga disebarkan sendiri oleh suri rumah dimedia sosial mencontengkan arang dimuka.

5 Apakah jika beliau jadi wakil rakyat kepada DAP kelak sikapnya akan berubah dan beliau akan jadi wakil rakyat yang cemerlang pula? Tidak mungkin rakyat dari parlimen P menolaknya jika beliau berkhidmat dengan cemerlang. Alangkah bodohnya rakyat di parlimen B jika menerima beliau kelak kerana beliau adalah wakil rakyat yang sudah tidak diguna-pakai lagi.

6. Politik berasaskan rasa kecewa tidak akan mampu membantu rakyat bahkan tentunya akan turut mengecewakan rakyat akhirnya. Justeru, menolak calon yang sedemikian adalah lebih baik untuk kepentingan rakyat.

7. Apabila banyak calon Melayu tanding atas tiket DAP bermakna Pas sudah tidak berguna lagi. Jika PRN Sarawak dijadikan ukuran dan kemenangan calon DAP berbanding kekalahan calon Pas jelas sebagai petanda DAP akan gantikan Pas.

8. PKR Pahang juga sudah jadi 'pondan' dan bakal diketepikan. Kalaupun pakatan akan menang di Pahang, majoriti mungkin kepada DAP, jadi wajarlah DAP jadi MB. Kesian pulak kawan pada Dato' Fauzi ni......kerana masih lagi menyimpan mimpi.


5 comments:

Anonymous said...

Harap pengundi tidak tertipu hingga tersilap "suck his mongkol"

HJBENUS/BENTUNG said...

BREAVEHEART memang berani....tapi bodoh tak pandai MATEMATIK...

Mana DAP boleh jadi MB walau calonnya MELAYU kalau pembahagian kerusi DAP di Pahang hanya pegang sedikit dalam PRU nanti. DAP dapat sekitar 15, PKR sekitar 20, PAS sekitar 22... Kalau Pakatan MENANG di Pahang, katakan DAP dapat 10 kerusi, PKR 12 kerusi, PAS 13 KERUSI DAN SELEBIHNYA umno dapat...

Mestilah calon PAS atau PKR dipertimbangkan kerana dalam Kanun Negeri Pahang, hanya orang Melayu yang boleh jadi MB. Tak kanlah PKR atau PAS bodoh sangat tak mahu kerusi MB tu....

Di Perak lain cerita, kerana DAP dapat paling banyak kerusi, PKR sedikit dan PAS Ssedikit juga...Jadi undang2 Tubuh Negeri hanya membenarkan orang Melayu jadi MB PERAK, so PR pilihlah NIZAR sebelum UMNO 'MEROMPAK' kerusi tersebut.....

LU PIKIRLAH SEDIKIT.....

Anonymous said...

hahaha, ini Pas pnya hanjing bnyk bodohla, lagi dia ingat dia Tuhan ka boleh tetap itu DAP dpt 10 undi, pkr 12 dan Pas 13? Dia tadak pikir ka itu calon DAP suma menang tp Pas pnya kalah sama maciam itu Sawarak dulu, Pas mana2 pn kena tipu sa,ma DAP dan PKR. Lu Lagi baik main bontot saja la...hehe

Anonymous said...

orang melayu yang masuk dap sah kerana kepentingan peribadi tidak strategik demi perjuangan agama, bangsa dan tanahair. time will tell. jangan marahkan pijat kelambu dibakar.politikus sejati berani selesaikan masaalh pijat tu.itulah pejuangan, jangan ingat masa kita je, ingat anak cucu cicit kita nanti.

Anonymous said...

yg ko gembur2 kan pasal anuar main pantat saiful tu apasal ko jealous ker?Si mat monggol pembunoh tu yg ko dewa2kan ko tk berani nk bukak rahsia dia pasal ko kasi pantat ko dia main kan?babi laknat lah ko braveheart aku berdoa ko yg kena sumpah laknat pasal tk mo bertobat macam sial ko....

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...