Suara Anak Pahang - Perlu Baca

31 January, 2011

CIKGU MALA DAN AYAM


Lagu ini ditujukan kepada Cikgu Mala dan Abang Labu dengan ucapan duduk-duduklah saja kat rumah tu, habiskan cuti sepanjang tahun ni - kiriman dari anak-anak murid yang gembira ketiadaan guru yang kurang dedekasi.


Kah! Kah! Kah! Marilah kita ketawa kuat-kuat kerana ketawa itu adalah penawar kemurungan. Kita tidak perlu ambil MC sehingga 21 hari. Sebaliknya ketawalah ataupun ambillah cuti terus dengan meletakkan jawatan, bagi peluang orang lain yang lebih kommited untuk menjadi guru. Tidak begitu kah wahai abang Labu? Keh! Keh!Keh!  Pencacai Pas apa cerita? Huhu!

 cNp sepenuhnya dari blog Jebat Berkokok (Klik):
Sungguh terhutang budi aku dengan lagu nyanyian Jalil Hamid ni tentang ayam.

Banyak pengajaran yang boleh kita pelajari dari tabiee ayam:

Makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng yam....

Pengajaran dari ayat di atas: Kalau dah bersanding kepala teleng..ada kemungkinan menyebabkan anda akan bersanding lagi (kahwin barulah)

Makan tongkeng ayam nanti mulut tak reti diam..

Pengajaran dari di atas: Kalau mulut dah tak reti diam ada kemungkinan anda akan sibuk menawarkan diri menjadi calon wakil rakyat..

Kalau makan ajak-ajak ayam..

Pengajaran dari ayat di atas: Masyarakat harus berhati-hati dengan keadaan ini..ajak makan bersama semasa kempen pilihanraya saja..selepas itu..kau orang boleh makan tahi ayam dia akan makan peha ayam...

Kalau nak tidur..tidur-tidur ayam..
Pengajaran dari ayat di atas: Kalau nak tidur kenalah tidur dengan nyenyak kerana jika tidak anda akan dilanda penyakit DEPRESI atau KEMURUNGAN yang akan menyebabkan anda MC selama berminggu-minggu..(takpe kalau anda ada klinik milik sedara-mara)

Kalau tak nampak, itu rabun ayam..

Pengajaran dari ayat di atas: Untuk sesiapa yang ingin mengambil SPM penyakit ini harus dipandang serius oleh ibu bapa, jika tidak anak-anak anda akan gagal dalam MATEMATIK..mahukah anak melihat anak anda mendapat SAP?

Akhir kalam..Ayam punca jodoh dan ayam punca perceraian..Apa lah kau ni ayam..Sumbangan ayam pada sektor pertanian tetap ayam: KAU NI MEMANGLAH...TAHI AYAM!!!

Moral: Jangan guna nama Jebat Berkokok..kesannya anda akan amat mahir pada soal ayam..Gunalah nama GOMO untuk kesejahteraan kerana Menggomo isteri anda boleh mengelakkan penyakit depresi atau kemurungan.

No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...