Suara Anak Pahang - Perlu Baca

08 January, 2011

INILAH PEMBANGKANG



Kerana mereka tewas dalam pilihanraya dan tidak mempunyai kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan maka mereka duduk di Parlimen dan DUN sebagai pembangkang. Inilah pembangkang!  (Namun dinegeri-negeri tertentu mereka adalah parti memerintah). Mestinya mereka ada impian untuk menjadi parti pemerintah dan membentuk kerajaan. Mulalah mereka berfikir-fikir dan berangan-angan siapa akan menjadi menteri itu dan siapa pula yang akan menjadi menteri ini.

Jikalau aku menjadi menteri itu sudah tentu kamu pula akan menjadi setiausaha itu dan ini pula. Pokoknya, segalanya hanya mengenai kuasa untuk memerintah. Kerana itulah berbagai cara mereka lakukan untuk merealisasikan impian mereka itu termasuk memporak-perandakan negara.

Diatas segala-galanya ini, adalah pemimpin berjiwa paling besar namun paling rakus dalam sejarah politik negara bahkan sejarah kemanusiaan di Malaysia ini. Ianya adalah Anu-arr, pemimpin yang penuh dengan kontroversi bahkan ternyata ada kebenarannya dalam kes 'meliwat'nya.

Apakah yang pemimpin ini perjuangkan sehingga bermimpikan nomborl 916? Yang diperjuangkannya hanyalah dirinya sendiri. Yang diperjuangkan hanyalah usaha untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi untuk apa? Apakah hanya untuk memeggang kuasa semata-mata?

Ramai orang berpendapat ianya lebih dari itu. Ianya adalah mengenai mengubah catatan sejarah bangsa. Ianya adalah mengenai mengubah sejarah mengenai dirinya sendiri. Andainya beliau ditakdirkan menjadi Perdana Menteri sudah tentu perkara pertama yang dilakukannya adalah memadamkan sejarah bahawa beliau adalah seorang peliwat. Ini harus dilakukannya kerana Malaysia masih belum bersedia mencatat sejarah menerima seorang peliwat sebagai Perdana Menteri. Namun kerana itu jugalah beliau gagal memanjat dikedudukan tertinggi dan menjadi orang pertama Malaysia.

Benar, dalam pemerintahan demokrasi kita perlukan pembangkang tetapi apakah pembangkang kita membawa erti yang sebenarnya? Apakah mereka berperanan dengan baik sebagai sebuah parti (atau komponen parti) pembangkang?

Memang kita perlukan pembangkang untuk menjadi 'check and balance' kepada parti memerintah, namun pembangkang di Malaysia ini menyalahgunakan peranan mereka, justru mereka merasakan taraf sebagai pembangkang memberikan mereka kekebalan untuk lakukan apa saja. Kerana itulah segalanya mereka bangkang, bangkang dan bangkang.

Mereka eksplotasikan segala yang mungkin untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka menjalankan peranan dengan sebaik mungkin sedangkan kebanyakkan yang mereka lakukan adalah perkara-perkara yang remeh-temeh belaka, yang tidak memberikan apa-apa faedah kepada rakyat secara langsung.

Terbaru di Selangor, mereka membantah perlantikan SUK negeri namun menuduh kerajaan memerintah (UMNO) sebagai bertindak zalim kepada kerajaan negeri serta memainkan peranan tertentu demi kepentingan politik. (Baca disini     dan    disini)  Apapun, perkembangan mutakhir memperlihatkan bahawa sokongan terhadap pembangkang semakin berkurangan kerana adanya kesedaran terutama kepada golongan muda.

Ini jelas dilihat dari kurangnya sambutan terhadap kebanyakan demonstrasi jalanan serta sebarang rapat yang dianjurkan oleh pembangkang. Saya percaya bahawa Anu-arr sudah semakin merasai bahawa suaranya sudah tidak lagi berbisa seperti dahulu. Jika dahulu 'audience' mencarinya untuk mendengarnya berpidato, maka sekarang ini dia terpaksa pergi mencari 'audience' sehingga ke pasar-pasar malam untuk mendapatkan pendengar.

Malang sungguh nasib 'bung liwat' si Anu-arr ini dihujung usianya, dihujung kariernya. Malahan beliau ditelanjangkan dan tewas diranjang gara-gara menikam belakang. Wah! Anu-arr menconteng arang kemuka kita, sebagaimana dia menconteng arang kebontot segala 'jambu-jambunya'.

Memperkenalkan yang ini, klik!


No comments:

Penafian / Disclaimer

Segala tulisan di dalam blog bERANIKAN hATI ini adalah pandangan dan pendapat bh secara peribadi dan bh tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruh sesiapa. Sebarang tulisan yang didapati ada persamaan adalah secara kebetulan melainkan dinyatakan merujuk kepada mana-mana artikel tertentu. Sebarang rujukan dalam penulisan di blog ini adalah dari bahan-bahan dan sumber-sumber yang diluluskan undang-undang. Sebarang pertikaian terhadap tulisan di blog ini maka sumber dan rujukan asal akan dirujuk, bh tidak akan dipertanggungjawabkan.

Terima kasih

Dari Mana Datangnya...